عمومی

به کمک مردم افغانستان بشتابیم

تصرف دارایی های ملی افغانستان در آمریکا به بهانه به رسمیت نشناختن طالبان و اعمال تحریم های اقتصادی سنگین بر کابل، احتمالاً برای ایجاد تشویش برای مردم افغانستان کافی نبوده است. . مقامات بانک جهانی تنها 280 میلیون دالر کمک بشردوستانه به افغان ها وعده داده اند، اما معلوم نیست که این وعده چگونه عملی خواهد شد.

آمریکا به بهانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تحریم هایی را علیه طالبان وضع کرده است که تاثیر منفی آن مستقیما بر مردم افغانستان است. برای جلوگیری از آسیب به مردم، کمک های بشردوستانه باید از تحریم های بین المللی مستثنی شوند.
امروز، مردم افغانستان در بحرانی ترین وضعیت زندگی و در 40 سال گذشته به سر می برند، و گزارش های سازمان های بین المللی نشان می دهد که وضعیت میلیون ها افغان رو به وخامت است. انتظار می رود در صورت عدم ارسال کمک های جهانی، میلیون ها افغان، به ویژه کودکان، جان خود را از دست بدهند. رسانه ملی افغانستان از افزایش چشمگیر فروش کلیه به دلیل فقر و بیکاری در مناطق مختلف افغانستان خبر داده و آگهی های فروش اعضای بدن در خیابان های افغانستان منتشر شده است.

بر اساس گزارش انجمن حمایت از کودکان، افغانستان یکی از 10 کشور خطرناک برای کودکان است، تعداد کودکان بدون غذای کافی به 3.3 میلیون نفر رسیده است و 14 میلیون کودک در زمستان با گرسنگی شدید روبرو خواهند شد.
شکی نیست که بیشتر این وضعیت به دلیل ناکارآمدی طالبان است، اما ما نمی توانیم به اندازه ایالات متحده نسبت به فاجعه انسانی در افغانستان بی تفاوت باشیم.

قرار است نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان روز یکشنبه 19 دسامبر در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شود. علاوه بر وزرای خارجه کشورهای عضو CIS، نمایندگان کشورهایی مانند روسیه، چین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا، و همچنین نمایندگان آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی به این نشست دعوت شدند. هدف از این نشست بررسی بحران اقتصادی افغانستان، وضعیت سخت انسانی و چگونگی حمایت از مردم این کشور است. ابتکار سازمان همکاری اسلامی برای متقاعد کردن جامعه جهانی برای کمک به افغانستان یک گام مثبت و سازنده است و کمک کشورهای مسلمان می تواند مردم افغانستان را حداقل به طور موقت از این وضعیت خارج کند.

در عین حال، باید مراقب بود که موضوع اصلی نشست، کمک به مردم افغانستان، موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان را در ابهام قرار ندهد. برای مهار بحران انسانی جاری در افغانستان، مشارکت کمک های منطقه ای و جهانی باید هدف اصلی نشست اسلام آباد باشد و موضوع افشای حکومت جدید طالبان که هدف برخی از اعضای سازمان اسلامی است. همکاری، نباید باشد. اولویت.
جمهوری اسلامی ایران که در طول تاریخ همواره از مردم افغانستان برای شریک شدن در غم و شادی خود حمایت کرده است، در این برهه نیز مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. در این اجلاس نمایندگان ایران می توانند با رایزنی با سایر کشورهای مسلمان دوست، آنان را به ارائه حداکثر کمک فوری به مردم افغانستان، ارائه و تصویب برنامه های اجرایی خود در این زمینه مجاب کنند.