فرهنگ و هنر

جنگ روسیه به اسکار کشیده شد/عکس

آکادمی فیلم روسیه اعلام کرده است که امسال فیلمی را برای شرکت در بخش “بهترین فیلم بین المللی” در “اسکار” 2023 در ایالات متحده ارسال نمی کند. این تصمیم با واکنش پاول چوخرا، رئیس کمیته اسکار سینمای روسیه همراه شد و وی اعلام کرد که این تصمیم دولت روسیه بدون مشورت وی اتخاذ شده و با محکومیت این اقدام، استعفای خود را اعلام کرد. .

تصمیم دولت روسیه برای تحریم اسکار 2023 به طور رسمی اعلام شده است، در حالی که چندین جشنواره بین المللی مانند جشنواره فیلم کن، پیش از این هیئت های روسی یا هر فرد مرتبط با دولت روسیه را از شرکت منع کرده بودند، اگرچه فیلمسازان مستقل روسی اجازه حضور داشتند. کن. داشته است.

«نیکیتا میخالکوف» کارگردان مشهور روسی، یکی از حامیان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هنگام ارائه پیشنهاد برگزاری «اسکار» اوراسیا (ویژه آسیا و اروپا)، به خبرگزاری تاس گفت: حضور روسیه در اسکار غیر ضروری و. به نظر او، انتخاب فیلمی به نمایندگی از روسیه برای شرکت در مراسم اسکار در کشوری که در حال حاضر وجود روسیه را انکار می کند، اصلا منطقی نیست.

«میخالکوف» از ضرورت حضور روسیه در «اسکار» می گوید چرا که سه بار نامزد بهترین فیلم بین المللی «اسکار» شده است. اولین بار در سال 1371 با فیلم نزدیک بهشت، دومین بار با فیلم خورشید سوخته در سال 94 که در نهایت موفق به کسب جایزه در این بخش شد و آخرین بار در سال 1386 با فیلم 12. میخالکوف در حال حاضر آخرین کارگردان روسی است که برنده اسکار بهترین فیلم بین المللی شده است.

سینمای روسیه پیش از این چهار بار برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است که در زیر اسامی این فیلم ها را مشاهده می کنید:

“جنگ و صلح” (برنده اسکار 1968).

جنگ روسیه به اسکار آورده شد/عکس

همانطور که از نامش پیداست، جنگ و صلح اقتباسی از رمان معروف نویسنده شهری روسی لئو تولستوی است. این فیلم که شباهت های زیادی به این اثر کلاسیک ادبیات جهان دارد، زندگی تعداد انگشت شماری از خانواده های اشرافی روسی را در جریان تهاجم وحشیانه ناپلئون به کشورشان نشان می دهد.

«جنگ و صلح» با حمایت قابل توجه اتحاد جماهیر شوروی همراه بود که علیرغم فشار بیشتر هنرها، ده هزار سرباز و صدها اسب را به عنوان سرباز سیاه و با این تعداد حیوان و انسان در اختیار فیلم قرار دادند. جای تعجب نیست که فیلم “جنگ و صلح” پرهزینه ترین فیلم ساخته شده در اتحاد جماهیر شوروی بود که 60 تا 70 میلیون دلار هزینه داشت.

این فیلم به کارگردانی «سرگئی بندرچوک» در سال های 1966 و 1967 در چهار قسمت اکران شد و مدت زمان کل این فیلم چهار قسمتی 431 دقیقه است.

“درسو اوزالا” (برنده اسکار 1976).

جنگ روسیه به اسکار آورده شد/عکس

درسو اوزالا. این فیلم که توسط یوری ناگیبین روسی نوشته شده و تقریباً تماماً در لوکیشنی در خاور دور روسیه فیلمبرداری شده است، بر اساس خاطرات ولادیمیر آرسنیف کاشف روسی اوایل قرن بیستم در سال 1923 ساخته شده است.

این فیلم در مورد زندگی یک جنگل نشین است که شیوه زندگی باستانی اش کم کم توسط تمدن در حال نابودی است. داستان فیلم همچنین بر رشد احترام عمیق و دوستی بین دو مرد با پیشینه های بسیار متفاوت و همچنین دشواری کنار آمدن با کهولت سن و از دست دادن نشاط متمرکز است.

«درسو اوزالا» با فروش بیش از 21 میلیون بلیت در میان سینمادوستان اروپا و شوروی موفقیت چشمگیری داشت.

“مسکو اشک را باور ندارد” (برنده اسکار 1980).

جنگ روسیه به اسکار آورده شد/عکس

به کارگردانی میلادیمیر منشوف در سال 1980، مسکو به اشک‌ها باور ندارد، درام عاشقانه‌ای است که زیر نظر مسفیلم، بزرگترین و قدیمی‌ترین استودیوی فیلم روسیه هنوز در حال فعالیت است. این فیلم زندگی سه زن جوان در مسکو را طی دو دهه دنبال می کند.

حتی امروزه نیز این فیلم یکی از آثار کلاسیک روسیه محسوب می شود. در سال 2021، نظرسنجی انجام شده توسط مرکز روسیه برای مطالعه افکار عمومی نشان داد که فیلم “مسکو به اشک ها اعتقاد ندارد” محبوب ترین فیلم شوروی در بین مخاطبان روسی است.

“خورشید سوخته” (اسکار 1994).

جنگ روسیه به اسکار آورده شد/عکس

نیکیتا میخالکوف کارگردان روسی و حامی پوتین که اخیراً اسکار را بی‌معنا خوانده است، آخرین روسی است که در سال 1994 با فیلم خورشید سوخته برنده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شده است. این فیلم که برنده جایزه برتر جشنواره فیلم کن 1994 نیز شد، داستان یک افسر ارتش سرخ و خانواده اش را در جریان پاکسازی بزرگ در اواخر دهه 1930 در اتحاد جماهیر شوروی استالینی روایت می کند.

در این فیلم که بر اساس وقایع واقعی ساخته شده است، حدود 1.2 میلیون نفر توسط جوزف استالین رهبر شوروی در حالی که تلاش می کرد قدرت خود را تثبیت کند و تمام نفوذ رقبای سیاسی درون حزب کمونیست را از بین ببرد، کشته شدند.

داستان فیلم «آفتابگردان» که در مورد یک روز در سال 1936 روایت می‌شود، با یک شخصیت در فکر خودکشی شروع می‌شود و با تبعید فردی به اردوگاه کار اجباری خاتمه می‌یابد.

از سال 1929 در تاریخ جوایز اسکار، سینماگران و بازیگران روسی در مجموع 177 بار در رشته های مختلف نامزد دریافت این جایزه شده اند و 39 بار مجسمه طلایی اسکار را به خانه برده اند.

55226