اقتصادی

تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای مکلف به دریافت کد (QR) هستند

سرگرمی برای همه/قم معاون بهبود تولید گیاهان جهاد کشاورزی کشور اعلام کرد. تمامی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای برای تولید محصولات سالم باید کد (QR) دریافت کنند.

مهندس محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم امروز 29 شهریورماه در چارچوب همایش تخصصی گلخانه داران قم که در محل تالار آب استان برگزار شد. وی در گفت وگو با خبرنگار «سرگرمی برای همه»، یکی از مهم ترین و مهم ترین موضوعات مربوط به الگوی کشت را مورد بررسی قرار داد و به توسعه گلخانه ها و افزایش سطح گلخانه ها نه تنها در استان، بلکه در کل کشور اشاره کرد. گفت: پایین بودن میزان تبخیر آب، مدیریت مصرف آب یکی از مزیت های کشت گلخانه ای است، بنابراین گلخانه ها راندمان آب را افزایش می دهند که این امر در کشاورزی امکان پذیر می شود.

سلامی ایجاد اشتغال را از دیگر مزیت های توسعه گلخانه ای عنوان کرد و افزود: گلخانه های سطح پایین می توانند اشتغال زیادی ایجاد کنند به طوری که یک هکتار گلخانه به طور مستقیم حداقل ده نفر را استخدام کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی منطقه با اشاره به ایجاد درآمدهای گلخانه ای یادآور شد. بسیاری از کشاورزان با هدف ایجاد شغل و کسب درآمد بیشتر برای فرزندان خود اقدام به ساخت گلخانه می کنند.

سلامی با تاکید بر اهمیت اشتغال زایی و درآمدزایی در کشور افزود. هر هزار متر گلخانه برای یک نفر شغل ایجاد می کند و هر سه هزار متر گلخانه درآمد خوبی برای خانواده به همراه دارد.

با توجه به تولید محصولات صادراتی، معاون بهبود تولید سبزی جهاد کشاورزی کشور تبادل ارز را از دیگر مزیت های توسعه گلخانه ها دانست.

وی یکی از موضوعات مطرح شده در این کنفرانس، فعال سازی (QR) کد از مهرماه را مطرح کرد و ادامه داد. تمامی تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای برای تولید محصولات سالم ملزم به دریافت کد (QR) هستند.

سلامی یادآور شد. یکی از مشکلات محصولات گلخانه ای گاهی استفاده بی رویه از سموم است و این مشکل صادرات محصولات گلخانه ای را با مشکل مواجه می کند، بنابراین فعال سازی کد QR باعث کنترل محصولات گلخانه ای با هدف ارتقای سطح سلامت می شود. و کیفیت، خروجی افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کشور با اشاره به اینکه حدود بیست سال است که احداث گلخانه در استان پیگیری می شود، اعلام کرد. به این ترتیب در حال حاضر 175 گلخانه دار بالغ وجود دارد و 62 هکتار گلخانه فعال در منطقه داریم.

سلامی با اشاره به اینکه ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات گلخانه ای تولید شده در استان قم وجود دارد، گفت: وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در صادرات هر چه بیشتر محصولات گلخانه ای موفق باشیم، باید سطح بهداشت و کیفیت را بالا ببریم که در این راستا سال گذشته برخورد داشتیم. آفات در یک هکتار گلخانه کشت و سه گونه حشره مفید با موفقیت رهاسازی شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی منطقه هزینه های سنگین توسعه گلخانه ها را یکی از مشکلات گلخانه داران دانست و اعلام کرد. به طوری که ساخت یک هکتار گلخانه بیش از ده میلیارد تومان هزینه دارد و گلخانه های پیشرفته نیاز به هزینه بیشتری دارد که این نیاز به ارائه تسهیلات دارد در حالی که متقاضیان تسهیلات وثیقه کافی ندارند.

سلامی نداشتن تجربه کافی کشاورزان در زمینه تولیدات گلخانه ای را از دیگر مشکلات توسعه گلخانه ای برشمرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قوم علاوه بر کمک به گلخانه داران برای رفع مشکلاتشان، آموزش آنها را نیز در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام