اجتماعی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش سردردهای میگرنی

از هر 10 بزرگسال حداقل یک نفر از سردردهای میگرنی رنج می برد. سردردهای میگرنی بیشتر از سایر سردردها دوام می آورند و تأثیر فیزیکی بیشتری دارند، اما تحقیقات نشان می دهد که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می تواند احساس و دفعات سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

به گزارش سرگرمی برای همهمیگرن سردرد شدیدی است که معمولا از یک طرف سر شروع می شود و با حالت تهوع و حساسیت به نور همراه است. این علائم ناشی از تغییرات موقتی در ارتباطات عصبی در مغز است که باعث التهاب سلول‌های عصبی و ایجاد درد می‌شود. دردهای میگرنی اغلب از چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

اگر یکی از والدین شما میگرن داشته باشد، به احتمال 90 درصد شما نیز این درد را تجربه خواهید کرد. زنان 3 برابر بیشتر از مردان دچار میگرن می شوند که به دلیل نوسانات هورمونی است. خوردن غذاهای سرشار از سدیم و همچنین غذاهای حاوی مواد افزودنی مانند مونوسدیم گلوتامات یا شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام می تواند منجر به میگرن شود. سایر عوامل خطر عبارتند از: فشار روانی و استرس، مصرف الکل، تغییرات آب و هوا، تغییر در عادات خواب، برخی داروها.

پیشنهادات تغذیه ای

توجه به رژیم غذایی یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود در برابر حملات میگرن است. غذای طبیعی بدون مواد نگهدارنده و طعم دهنده شروع خوبی برای پیشگیری است. غذاهای نارنجی رنگ مانند کدو و هویج و سبزیجات تیره مانند اسفناج، به علاوه سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای، میوه های خشک یا پخته شده، گیلاس، زغال اخته و شیرین کننده های طبیعی مانند شربت افرا و عصاره وانیل منابع غذایی خوبی هستند.

امتناع از غذا

پرهیز از برخی غذاهای محرک می تواند از حملات میگرن جلوگیری کند یا دفعات میگرن را کاهش دهد. افزودنی های غذایی یا غذاهای فرآوری شده محرک های شناخته شده حملات میگرنی هستند. تخم مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، محصولات لبنی، گندم، مرکبات، نیتریت های رژیمی، الکل، کافئین، آسپارتام، شکلات، پنیر و آجیل از دیگر غذاهای محرک هستند.

رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و پروتئین بالا برای تسکین درد برخی از اختلالات عصبی مفید است و ممکن است راهی برای تسکین درد میگرنی باشد.

اما اگر به دنبال تسکین فوری دردهای میگرنی هستید، استفاده از مسکن ها و استراحت در اتاقی با نور کم توصیه می شود. برای رهایی از حالت تهوع و سرگیجه نیز می توانید مقدار زیادی آب بنوشید. در صورت تداوم درد، باید با پزشک خود در مورد تجویز مسکن مشورت کنید.

انتهای پیام