اجتماعی

تهران آماده میزبانی از “جاماندگان اربعین”

به رسم هر سال، امسال نیز در روز اربعین حسینی، جاماندگان حرم عتبات عالیات از میدان امام حسین به سمت حرم شهرار حضرت عبدالعظیم حسنی و بسیاری از دستگاه های اجرایی به ویژه تهران حرکت می کنند. شهرداری در طول سالیان متمادی به بازماندگان زیارت امام حسین(ع) خدمات ارائه کرده است و این خدمات از تشکیل موکب ها برای استقبال شرکت کنندگان تا تامین خودرو و پاکسازی معابر و خیابان های مسیر موکب جاماندگان اربا ادامه دارد.

به گزارش سرگرمی برای همه، سال هاست عاشقانی که در روز اربعین زیارت حسین (ع) را ترک کرده اند در خیابان های تهران قدم می زنند تا به زیارت عبدالعظیم حسنی بروند تا اندکی عشق امام حسین را درک کنند. با کاهش محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، پیش بینی می شد بیش از 3 میلیون نفر در این مراسم شرکت کنند و بر این اساس، مسئولان اجرایی به ویژه شهرداری تهران اقداماتی را برای پوشش هر چه بهتر این مراسم انجام داده اند که در ادامه به شرح آن می پردازیم. :

سه میلیون بازمانده در تهران

جاماندگان اربعین امسال برگزاری مراسم اربعین را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری سپردند که علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی در این باره می گوید. 9 سال پیش، برخی از دانش آموزان تصمیم گرفتند که تکیه کنند. به گزارش امام هادی علیه السلام، روز حسنی اربعین به عنوان زیارت حرم امام حسین (ع) اعلام شد، امسال بازماندگان در روز اربعین از ساعت 7 صبح از میدان به راه افتادند. آیین امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی آغاز شد و تا ساعت 18 ادامه دارد.

فاطمیان پور با اشاره به اینکه بیش از 600 موکب در این مسیر توسط مردم دایر شده است، خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی هنری همچنین در نظر دارد در هر 700 متر یک موکب برای ارائه خدمات ویژه به بانوان و کودکان دایر کند. زیرا اکثریت شرکت کنندگان در راهپیمایی بازماندگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند که بر این اساس برای بقیه زنان و کودکان راهپیمایی های سرپوشیده برپا می شود و تحت عنوان راهپیمایی ام البنین فعالیت می کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه این مراسم از ساعت هفت صبح با قرائت قرآن، زیارت اربعین و دعا آغاز می شود، می گوید: مراسم تعزیه زیارت اربعین در مسیر میدان بسیج تا حرم عبدالعظیم با عنوان حریم حرم برگزار می شود و تا نماز مغرب ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری نماز ظهر در طول مسیر فراهم شده است، افزود: همچنین چایخانه های رضوی در هشت نقطه مسیر برای پذیرایی از زائران و زائران کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق برای توزیع صلوات رضوی راه اندازی شده است. و شاید یمن ایجاد شد. در مسیر موکب حضور دارند و هماهنگی های لازم با مساجد، مدارس و حسینی ها برای بازکردن درب ها و استفاده از سرویس های بهداشتی و یا فراهم شدن شرایط برای استفاده زائران از این محوطه انجام شده است. برای استراحت و نماز

فاطمیان پور می گوید: برخی از موکب‌ها مردمی هستند و مردم در کنار مسجد، مدرسه یا حسینیه خود موکب برپا می‌کنند. اما توصیه ما این است که نوع پذیرش موکب ها را با توجه به نوع و زمان مسیر تغییر دهید. مثلا در انتهای مسیر یا بعد از ظهر تمایل بیشتری به آب و نوشیدنی دارند. البته در 22 نقطه پیاده روی 22 موکب وجود دارد که 3 میلیون نفر در این پیاده روی اربا شرکت خواهند کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه، با کلیک بر روی لینک آدرس و مشخصات راهپیمایی ها، مدارس، مراکز درمانی و…

اتوبوس و مترو رایگان برای بازماندگان پیاده روی

اتوبوس و مترو نیز در تسهیل تردد بازماندگان اربعین موثر است و حامد عباسی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در این باره می گوید: از 7 به 5 دقیقه، خط 3 از 10 به 9 دقیقه، خط 4 از 7 به 5 دقیقه، خط شش از 15 به 10 دقیقه، خط 7 از 14 به 12 دقیقه کاهش یافته است. برنامه حرکت قطارها در خطوط پنج (تهران – صادقیه)، هشتگرد، مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) تغییری نکرده است و در روزهای تعطیل، سرویس دهی طبق برنامه انجام می شود.

نامی به خدمات رایگان مترو در ایستگاه های امام حسین (ع) و شهریار تا پایان راهپیمایی روز اربعین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: قطارها

همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اعلام کرده است که در ارتباط با راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی، این ناوگان برای رفاه حال شرکت کنندگان در این مراسم خدمات ایاب و ذهاب ارائه خواهد کرد. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پس از پایان مراسم شهروندان را به میادین اصلی شهر خواهد برد.

همچنین به دلیل تردد هیئت های عزاداری در محور خیابان 17 شهریور، اتوبوس برقی در روز اربعین حسینی کار نمی کند و خطوط اتوبوس برقی بسته است.

پاکسازی پیاده روی بازمانده با 1500 کارمند تمام وقت

بر اساس این گزارش، محمدمهدی عزیز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از حضور 1500 کارگر در مسیر پیاده روی 14 کیلومتری جاماندگان اربعین برای پاکسازی معابر خبر داد و گفت: آنها از هفته گذشته در حال شستشو هستند. جاده ها و پاکسازی جاده های ویژه در مسیر 14. راهپیمایی یک کیلومتری را در دستور کار قرار دادیم و از همه فرصت های شهرستان ها به ویژه مناطق 20، 12، 17 و 16 و کارگران پسماند استفاده کردیم. این سازمان در روز اربعین از ساعت 6 صبح تا 23 به صورت مستمر در مسیر موکب حضور خواهد داشت.

وی ادامه می دهد: در این روز با حضور 1500 پرسنل، حدود 40 دستگاه وانت مکانیزه و 360 دستگاه وانت “ملودی” خدمات لازم را به شهروندان ارائه می کنیم. در این روز بیش از 2000 مخزن ثابت در کنار راهپیمایی ها قرار می گیرد و بیش از 3 تن کیسه زباله توزیع می شود و مربیان این سازمان برای تشویق مردم به استفاده از سطل های زباله در این مراسم حضور خواهند داشت.

راه اندازی رادیو صبحگاهی

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهری تهران نیز به برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران اشاره می کند و یادآور می شود: خوشنویسی و تیغه های اهتسر بنرها و نمایش های فرهنگی تأثیر هنر شهری را در مسیر رسیدن به این مراسم آیینی نشان می دهد.

پراکندگی در راهپیمایی بازماندگان اربعین ممنوع است.

سیدامیر فتاحیان مدیر اجرایی شهربان و حریمبان شهرداری تهران از برقراری نظم و انضباط شهری برای بازماندگان اربعین که با 500 نیروی شهربان در تهران راهپیمایی می کنند، خبر داد. خودرو و 50 دستگاه موتورسیکلت در 13 محور انضباط شهری پیاده روی اربعین را در تهران از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برقرار می کنند.

او اضافه می کند: نیروهای «شهربان» از ساعت 6 صبح روز شنبه (اربعین حسین) در مناطق تعیین شده مستقر می شوند. همچنین خدمت رسانی نیروهای انتظامی شهرستان تا پایان راهپیمایی جاماندگان به سمت اربعین ادامه دارد و به منظور تسهیل در تردد شهروندان و حفظ نظم در معابر عمومی از هرگونه گسترش و انسداد جلوگیری می کنند.

آتش نشانان آماده راهپیمایی نجات یافتگان در اربعین تهران هستند

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران نیز مقدمات اطفای حریق برای راهپیمایی نجات یافتگان را به اربا تشریح کرد.

به گزارش سرگرمی برای همه، واحد کیانی از هماهنگی با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برای تامین امنیت راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت خبر داد. آتش نشانان شامل 280 آتش نشان با 50 نوع تجهیزات مختلف آتش نشانی خودروهای سنگین، 56 دستگاه خودروی سبک و موتورسیکلت در 46 نقطه از مسیرها مستقر هستند و تا پایان مراسم حضور دارند و تردد در آن ساماندهی می شود. کنترل وضعیت امنیتی قلمرو تحت پوشش آنها؛

وی خاطرنشان کرد: در این مراسم مدیران ارشد عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران گشت های سیار را انجام داده و علاوه بر نظارت بر وضعیت امنیتی، بر فعالیت آتش نشانان نیز نظارت خواهند داشت.

حضور عوامل نامحسوس اطلاعاتی و پلیس زن در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

در عین حال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز برای برقراری نظم و امنیت وارد عمل شدند که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: محورهای اصلی راهپیمایی ماموران پلیس راه از نیمه شب در آنجا حضور دارند و موظف به پاکسازی جاده هستند. ابتدا پلیس راهنمایی و رانندگی باید جاده ها را پاکسازی کند تا ادارات امنیتی بتوانند کار خود را انجام دهند. این محدودیت از ساعت 24:00 روز 4 شهریور برقرار می شود.

وی خاطرنشان می کند: قبل از شروع موکب پنج مسیر میدان امام حسین، میدان جمهوری، میدان امامزاده حسن، باکر شهر تا حرم و جاده ورامین تا حرم وجود دارد که همگی به خیابان فداییان اسلام که اصلی ترین آن است ختم می شود. مسیر پاکسازی خواهد شد فرماندهان انتظامی شرق و غرب نیز به ما کمک خواهند کرد تا مشکلی پیش نیاید. همچنین یگان امداد، پلیس پیشگیری، یگان ویژه و حتی کارکنان در روز اربعین قبل از پایان مراسم آماده باش خواهند بود.

رحیمی با اشاره به اینکه تمامی خیابان های عمودی در مسیر موکب نیز ممنوع است، می گوید. پلاکاردها اعلام می کنند که پارک با محورهای عمودی و موازی آزاد می شود. راهپیمایی هایی که از چهارشنبه شروع می شود باید مجوزهای لازم را از ستاد جاماندگان اربعین دریافت کرده باشند. همچنین قرارگیری و محل برگزاری این راهپیمایی ها نباید باعث ایجاد ترافیک و ممانعت شود. تاکنون 1000 درخواست ثبت شده است. همچنین هرگونه موتورسیکلت در مسیر اصلی راهپیمایی توقیف می شود و پیش بینی می شود بیش از 15 هزار پلیس و بیش از 500 گشت در این مراسم باشند.

ادامه می دهد: جاده راهپیمایی توسط قرارگاه ها مسدود می شود. همچنین عناصر نامرئی اطلاع رسانی، آگاهی، راهنمایی و رانندگی و انتظامی نیز در این اردوها حضور خواهند داشت و حتی هزار نفر از همکاران زن پلیس نیز در این روز حضور و همکاری خواهند داشت.

اعلام مسیرها و محدودیت های ترافیکی راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز با اشاره به مسیرهای پیاده روی جاماندگان اربعین به تشریح محدودیت ها و توقف های ترافیکی این مراسم پرداخت و گفت: اربعین.

انتهای پیام