بین الملل

تهدید روسیه به بازنگری در روابطش با نهاد سازمان ملل

مسکو به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به «تحقیقات غیرقانونی» در مورد انتقال ادعایی پهپادهای ایرانی هشدار داد.

به گزارش سرگرمی برای همه، به نقل از RT، دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم مسکو در سازمان ملل متحد گفت که اگر روسیه تصمیم به مشارکت در چنین تحقیقاتی بگیرد، می توان آن را مجبور به همکاری کرد. [خود] ارزیابی مجدد با سازمان ملل

هشدار وی در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر ارائه هواپیماهای بدون سرنشین ایران به مسکو با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته ای 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا می کند، بیان شد.

پولیانسکی با تاکید بر اینکه اختلاف پهپاد هیچ ارتباطی با توافق هسته ای ندارد، تاکید کرد که دبیرخانه سازمان ملل حتی صلاحیت بررسی قطعنامه 2231 شورای امنیت را ندارد.

پولیانسکی پس از جلسه محرمانه شورای امنیت به خبرنگاران گفت. امیدواریم دبیرخانه و دبیرکل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکنند و از مسئولیت های فنی خود فراتر نروند و از مشارکت در هر گونه تحقیقات غیرقانونی خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه روسیه ترجیح می دهد این کار را انجام ندهد، افزود. در غیر این صورت، ما باید همکاری خود با آنها را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم که به نفع کسی نیست.

روسیه و ایران بارها این اتهامات علیه خود را در این زمینه رد کرده اند. مسکو مدعی است که تمام تسلیحاتی که در اوکراین استفاده می کند از ذخایر آن است و پهپادهای مورد استفاده در حملات اخیر به زیرساخت های انرژی اوکراین پهپادهای ژرانیوم-2 ساخت روسیه هستند. در همین حال، تهران اتهامات غرب را «ادعاهای بی اساس و غیرمستند» رد و اعلام کرد که از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین مسکو و کیف حمایت می کند.

انتهای پیام