عمومی

تمسخر چهره‌های محبوب در رسانه ملی

جدیدترین رفتار تلویزیون که این روزها دوباره در فضای مجازی داغ شده، کدورت جدیدی را ایجاد کرده است. این بخش از ابهامات مربوط به نظرات مجریان یا کارشناسانی است که در برنامه های مختلف حاضر می شوند و با چهره های محبوب جوک های نامناسبی می کنند که باعث عصبانیت طرفداران آنها می شود.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد شرق او ادامه داد. در آخرین حادثه یحیی گل محمد سرمربی پرسپولیس و علی دایی اسطوره فوتبال ایران در مدت زمان بسیار کوتاهی هدف قرار گرفتند. داستان اول مربوط به یکی از برنامه های شبکه پنج است که در شب یلدا تهیه می شود. در آن برنامه یکی از بینندگان در برنامه نامگذاری اشیا با حرف ی ​​از کلمه یحیی پلاستیکی برای خبرسازی استفاده کرد. خیلی ها حرف او را مشروط به بی احترامی و تمسخر نسبت به سرمربی «پرسپولیس» کردند و با حمایت از یحیی به او احترام گذاشتند. نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به زمان هایی بود که علاوه بر هواداران و بازیکنان پرسپولیس، بسیاری از هواداران، بازیکنان و پیشکسوتان باشگاه استقلال نیز علناً حمایت خود را از سرمربی پرسپولیس اعلام کردند و برای پخش چنین اظهاراتی به تلویزیون شتافتند. با وجود اینکه شنیده می شد یحیی گل محمدی قصد دارد از مجری برنامه شکایت کند اما سرمربی سرخ پوشان تهران اعلام کرد که واکنش مردم به این اتفاق کاملا مشخص است و قرار نیست شکایت کند.

عواقب آن توهین آشکار در شرایطی همچنان ادامه دارد که دیروز مجری برنامه شبکه ایفاق اظهارات جنجالی تری را درباره علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران مطرح کرد. وی در اظهارات عجیب و تمسخر آمیز خود درباره علی دایی گفت: او را قهرمان نمی دانند. خدا قد بلندی به آنها داد و هر که پاس می داد با سر توپ را می زد و وارد دروازه می شد. این افراد قهرمان ما نیستند. «سازمان های قضایی و امنیتی نباید این افراد را ممنوع الخروج کنند که اینها بروند، کشور کمی تمیز شود.

صرف نظر از توهینی که در این برنامه به علی دایی شده، نادیده گرفتن گل های ملی علی دایی که مشهورترین چهره دنیای فوتبال ایران است دور از انصاف است. کارشناس تمسخر کننده چنین جملاتی احتمالا خود را فراموش کرده و زمانی را که علی دایی با پارگی طحال و سر شکسته باعث افتخار تیم ملی ایران شده بود را فراموش کرده است… جالب اینجاست که با وجود نگاه منفی کاربران فضای مجازی به چنین عملی. ظاهرا مسئولان تلویزیون هیچ قصدی برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی ندارند. چیزهایی که خیلی ها را وادار کرده است تا این روزها دوباره از سیاست تلویزیون در قبال چهره های معروف انتقاد کنند و آن را «آرزو» و خوشایند جریان خاصی بدانند. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که انتظار می رفت با تغییراتی که در رهبری صداوسیما رخ داد، چنین رویه هایی به طور قابل توجهی تغییر کند، اما گزارش های اخیر خلاف این ماجرا را نشان می دهد.

در گذشته در تلویزیون به فوتبالیست ها و تیم ها نفرین می شد اما بیشتر آنها شعارهای قرمز و آبی بود. این بدان معناست که میزبانان رنگی سعی کرده اند برای یک رقیب آواز بخوانند که بحث برانگیز شده است. به عنوان مثال و برای روشن شدن این قسمت می توان به ماجرای قهرمانی پرسپولیس یکی دو فصل پیش در لیگ برتر بازگردیم که یکی از مجریان قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال برد و آن را به مسعود سلطانی فر وزیر ورزش ربط داد. زمان، و گفت که پرسپولیس یک قهرمانی از «بابا مسعود» دارد. در آن زمان عبدالرضا امیراحمدی در بخش ورزشی برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما به عنوان مثال به شایعه ای دامن زد که هواداران استقلال در آن زمان معتقد بودند (پرسپولیس توسط وزارت ورزش قهرمان شد). وی با کنایه در این باره گفت: «با سلامی خاص به همه پدران. تابستان های قدیم پدران به بازرگانان محل می گفتند فرزندم کار کن و آخر ماه این پدر پولی به اوستا می داد تا به فرزندش بدهد تا بچه فکر کند کار کرده است. یا بعضی از پدرها جایزه خریدند و به مدارس دادند تا بچه هایشان را در ردیف اول تشویق کنند، حالا کی جایزه گرفت… هشتگ… بابا مسعود… و دست همه بابا و بزرگترها درد نکنه».

قبل از او لوگوی باشگاه «استقلال» توسط یکی دیگر از مجریان تلویزیون مورد تمسخر قرار گرفت و قاب های این لوگو ابزاری برای تمسخر استقلالی ها شد. داستان این یکی مربوط به اتفاقات موج سوم است. در واقع این یکی مربوط به یکی دیگر از مجریان جوان شبکه سه به نام حسین کلهر بود که روی آنتن زنده شوخی توهین آمیزی با لوگوی استقلال کرد. رفتار کلهر آنقدر استقلالی ها را ناراحت کرد که با واکنش تند آنها همراه شد و از مدیریت صداوسیما درخواست شد که اجازه حضور او در برنامه دیگری را ندهند. واریا غفوری کاپیتان آن زمان باشگاه «استقلال» نیز در واکنش به صحبت های عجیب آن مجری مطلبی منتشر کرد و از تلویزیون انتقاد کرد. داستانی که سپس توسط نوید محمدزاده بازیگر مطرح سینمای ایران بازنشر شد. «وریا» در بخشی از آن داستان به «صداوسیما» حمله کرد و نوشت: صداوسیما سازمانی است که متاسفانه مدت ها پیش تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست داده و روز به روز شاهد کاهش مخاطبان آن هستیم. در این سازمان به وضوح شاهد حضور افرادی هستیم که هنوز از نظر عقل و درک به بلوغ نرسیده اند. اگر در جایگاه یک مجری بتوانند برنامه ای را مدیریت کنند که از شأن مردم ایران برخوردار باشد؟

اگرچه در این دو مورد بعداً صدا و سیما مجبور شد از بازیکنان و هواداران دو تیم پایتخت عذرخواهی کند، اما به نظر می رسد اخیراً این رویه تغییر کرده و پس از توهین به یحیی گل محمدی و علی دی، هیچ کدام از این برنامه ها قصد عذرخواهی ندارند. اخبار مربوط به بودن در فضای مجازی داغ است.

انتهای پیام