عمومی

چهره پنهان عبدالناصر – سرگرمی برای همه

عبدالناصر متولد 15 ژانویه 1918 یکی از مأمورین آزاد بود که به همراه ژنرال محمد نجیب و سایر افسران ، کودتایی علیه سلطنت انجام دادند و قدرت را به دست گرفتند.

از سال 1952 تا 1956 ، ژنرال محمد نجیب رئیس جمهور بود و جمال عبدالناصر نخست وزیر بود ، اما عبدالناصر که نمی خواست زیر جنرال نجیب باشد ، تلاش کرد رئیس جمهور را برکنار کند.

برخلاف نجیب ، ناصر که قدرت بالاتری از کاریزما سیاسی داشت ، در استان های مختلف مصر یک سری موضوعات پوپولیستی از جمله ملی شدن کانال ، ملی شدن اراضی کشاورزی و توزیع سودهای کارخانه ایجاد کرد. خود را ناجی ملت مصر قلمداد کنید.

ناصر با کمک ژنرال های عبدالحکیم عامر ، حسن ابراهیم و جم امل سالم ، مأمورین آزاد شخصی او هستند که برای ترسیم او در رسانه های عربی نقشه ترور آمل عبدالناصر را ترسیم کردند.

در 26 اکتبر 1954 ، در حالی که جمال عبدالناصر در حال سخنرانی در میدان المنشیا در بندر اسکندریه بود ، محمود عبدالطیف ، عضو اخوان المسلمین ، با اسلحه به تریبون نزدیک شد و هفت تیر شلیک کرد.

اما عبدالناصر صدمات جزئی متحمل شد. جنبش اخوان المسلمین پس از کودتای افسران آزاد به عنوان یک سازمان تروریستی در نظر گرفته شد و فعالیت های آن ، که توسط حسن البنا در سال 1928 تأسیس شد ، ممنوع شد.

تعدادی از اعضای جنبش اسلامی که در زیر زمین فعالیت می کنند ، بازداشت شده اند ، در یک دادگاه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شده اند. ناصر از آن زمان به بعد قدرت را برکنار کرد ، محمد نجیب را برکنار کرد و در سال 1956 کانال سوئز را ملی کرد که توسط انگلیس ، فرانسه و رژیم صهیونیستی در مصر مورد حمله قرار گرفت.

ایالات متحده در این حمله ناکام شرکت نکرد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را محکوم کرد که این حمله را تصویب کرد.

اگرچه جمال عبدالناصر خود را یک ناسیونالیست عرب می دانست ، برخلاف سیاست های ایالات متحده و رژیم اسرائیل ، انتشار خاطرات یکی از افسران آزاد معاون ژنرال حسین الشافعی معاون رئیس جمهور وقت ، برعکس دیگر اثبات شد.

حسین الشافعی اعتراف کرد که قبل از کودتای افسران آزاد در سال 1952 ، عبدالناصر همه حرکات کارگزاران آزاد را به حسین الشفیعی به صورت کتبی هر روز تحویل داده بود تا به سفیر آمریکا در قاهره برای سرنگونی سلطنت مصر ارسال کند.

به گفته حسین الشافعی ، ایالات متحده در کودتایی علیه پادشاه فاروک مصر با عوامل آزاد همراه بود و ملی شدن کانال سوئز ظاهراً با دانش قبلی ایالات متحده برای کاهش نفوذ انگلیس و فرانسه در مصر انجام شد.

سهامدار عمده انگلیس و فرانسه در کانال سوئز علاقه خود را برای ملی شدن کانال اتصال دهنده دریای سرخ و مدیترانه از دست داد.

عبدالناصر با استفاده از دانش رسانه ای و قدرت تحلیلی بالا توانست خود را به عنوان قهرمان ملی مصر ، رهبر قومی جهان عرب ، مرحوم محمدحسن الحیکل ، روزنامه نگار و نویسنده برجسته مصری مستقر کند. علاوه بر اینکه سردبیر روزنامه تأثیرگذار الاهرام است ، هایکال مقام “اطلاعات” را در وزارت رهبری ملی داشته است ، همان شخصیتی که جمال عبدالناصر را به وجود آورد ، چهره ای بی نظیر در جهان عرب است. ایجاد رادیو صدای عرب که موجب وحدت عرب به رهبری جمال عبدالناصر شد ، یکی از ابتکارات روزنامه نگار برجسته مصری حسن هایکال بود. رویکردهای انقلابی ، ایجاد تعاونی های کارگری – کشاورزی ، بریدن اربابان فئودالی ، حرکت به سمت خودکفایی کشاورزی ، بازسازی ارتش مصر با استفاده از فن آوری های نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، ایجاد دانشگاه های مختلف از بین بردن آموزش دانشگاه از انحصار غنی.

یکی از سیاستهای منفی عبدالناصر ، که باعث کاهش چشمگیر موقعیت وی در حوزه مذهبی شد ، اعدام رهبران برجسته اخوان المسلمین از جمله سید قطب بود که موجب اختلافات عمیق بین “اسلام گرایان” حکومت مصر شد. جنگ ژوئن سال 1967 که منجر به شکست دردناک ارتش مصر ، اشغال سینا توسط الریش و شرم الشیخ توسط ارتش صهیونیست شد ، موقعیت پان عرب را نیز به لرزه درآورد. یکی دیگر از اقدامات غیرقابل توصیف جمال عبدالناصر ، دخالت ارتش وی در جنگ داخلی یمن در بین زیدیه ها ، به رهبری نیروهای نظامی امام بدر بن احمد بن یحیی ، جنرال عبدالله سلام بود.

عبدالناصر دو واحد از نیروهای خود را به یمن فرستاد تا به حکومت 1100 ساله ائمه شیعه پایان دهد. و سرانجام ، حکومت شیعه مذهب شیعه در سال 1962 پایان یافت و عبدالناصر قدرت نیروهای مسلح یمن را به دست گرفت.

همین اتفاق در عراق رخ داد ، زیرا عبدالناصر جنبش های ناسیونالیستی عرب را به انجام کودتا به رهبری عبدالسلام عارف تشویق کرد ، رئیس جمهور وقت عراق ، عبدالکریم قاسم ، شیعه بود.

این کودتای خونین در 9 فوریه سال 1963 با پشتیبانی غیر مستقیم ارتش مصر ، از رادیو عرب جنوبی علیه عبدالکریم قاسم پخش شد و قاسم پس از 5 سال قدرت در عراق توسط رهبر کودتاچی عبدالسلام عارف به طرز غم انگیز کشته شد.

جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر 1970 در سن 52 سالگی درگذشت ، پس از 18 سال حكومت مطلق بر جهان تا حدودی عرب در مصر. پنجاه سال بعد ، هنوز صحبت های زیادی درباره مرگ مشکوک وی وجود دارد. .

از زمان درگذشت وی در سال 2016 ، وزیر اطلاعات الامال عبدل ناصر ، دوست وفادار و همرزم دائم حسن الحیكل ، در مصاحبه جنجالی با رسانه های عرب ادعا كرد كه انور سادات كه بعداً جایگزین العمل عبدل ناصر شد ، عبدالناصر سور سمن است. در یک فنجان و علت آن مرگ رئیس جمهور محبوب مصر بود.

این اظهارات موجب خشم بین المللی شد که خانواده انور سادات از حسنی هیکل در دادگاه های مصر شکایت کردند ، اما پرونده با وساطت حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار مصر بسته شد.

310311: