اجتماعی

تاثیر ماساژ در آب بر بیماران دارای ام‌اس

نتایج این تحقیق نشان می دهد که ماساژ در آب می تواند یائسگی را در زنان مبتلا به درد و خستگی کاهش دهد و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، Emas یک بیماری مزمن و مترقی است که استقلال انسان ، توانایی شرکت موثر در خانواده و جامعه را تهدید می کند. در مورد Emas و سایر بیماریهای محلی که درمان آن امکان پذیر نیست ، هدف اصلی درمان بهینه سازی کیفیت زندگی بیماران است. محققان تأثیر ماساژ در آب را به مدت شش هفته بر میزان چاقی ، کنترل فشار خون ، شدت درد ، خستگی و کیفیت زندگی ام اس در زنان مطالعه کردند.

در این تحقیق که توسط دکتر عبدالرسول دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر مهدی جیتاسی از دانشگاه شهید بهشتی و نسرین افرین از دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است ، آمده است: “این مطالعه یک مطالعه کاربردی است که در آن یک اثر متغیر مستقل (ماساژ) انجام می شود. تغییرات متغیر وابستگی (سرعت پیاده روی ، کنترل رهگذر (تعادل ایستا و پویا) ، شدت درد ، خستگی و کیفیت زندگی باید در نظر گرفته شود).

براساس این مقاله ، 30 بیمار مبتلا به HIV در شهر ، خمینی که توسط یک متخصص تحت معالجه قرار گرفتند ، در این مطالعه شرکت کردند. این موارد به طور تصادفی با استفاده از نرم افزار G Power که حداقل 0.8 جمعیت هدف را نشان می داد ، انتخاب شدند.

در گروه ماساژ ماساژ 15 نفر قرار داشتند كه طی شش هفته تحت عمل جراحی قرار گرفتند و 15 نفر در گروه كنترل كه فعالیتهای روزمره عادی را انجام دادند و برنامه تمرینی نداشتند.

در این مطالعه ، ابزارهای اندازه گیری شامل یک تست راکورت برای تعیین سرعت راه رفتن ، یک تست آماری برای اندازه گیری تعادل ایستا برای کنترل وضعیت استقرار (تنظیم شده برای بیماران مبتلا به OMS) ، یک آزمایش پویا Y برای اندازه گیری تعادل پویا ، یک پرسشنامه سنجش درد بینایی VAS و تست درد است. پرسشنامه خستگی MFIS ارزیابی خستگی و کیفیت زندگی SF36 پرسشنامه برای سنجش کیفیت زندگی استفاده شد.

این مقاله در مورد پروتکل ماساژ در آب می گوید: وی ادامه داد: مداخله آموزشی به گونه ای انجام شده است که ماساژور در جلوی سوژه قرار می گرفت ، سوژه و ماساژ دهنده برای تعادل بهتر روی صندلی می نشستند و در هر جلسه 20 دقیقه زیر آب ماساژ می دادند. این کار در اندام تحتانی انجام شد. این تمرینات سه بار در هفته به مدت شش هفته برگزار می شد. دمای هوا از 28-25 درجه سانتیگراد تا حداکثر 30 درجه سانتیگراد و شرایط استاندارد ، ایمن و بهداشتی است.

نویسندگان این تحقیق گفتند: “در شش هفته سطح آب ماساژ افزایش یافته است ، سرعت پیاده روی ، افزایش تعادل ایستا و پویا ، کاهش شدت درد ، کاهش خستگی و افزایش کیفیت زندگی زنان مبتلا به زوال عقل”.

این مقاله در شماره اول یازدهمین شماره مجله بیهوشی و درد منتشر شده است.

انتهای پیام