عمومی

بیش از ۲ هزار فقره شکایت به سازمان بازرسی کردستان ارسال شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، عیسی هواسی ظهر یکشنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان با تبریک عید قربان، عید غدیر و هفته قوه قضائیه اظهار کرد: عالی‌ترین مرجع نظارتی که شأن نظارت آن در قانون اساسی بیان شده و نظارت آن عام است و بر تمام بخش‌ها و فرآیندها نظارت ساری و جاری دارد، سازمان بازرسی است.

وی با بیان اینکه کارهای سازمان بازرسی در ۲ بخش نظارت و بازرسی انجام می‌شود، ادامه داد: پیشگیری بر بازرسی مقدمه است و اقداماتی هم انجام شده است.

بازرس کل کردستان تصریح کرد: سند قبلی تحول قضائی سال قبل به اتمام رسید و امسال سند تحول و تعالی قوه قضائیه تدوین شده است که برنامه‌هایی عملیاتی برای همه بخش‌ها تعریف شده است و چهار مأموریت کلان و ۹ راهبر به ما سپرده است که احیای حقوق عامه و گسترش عدل است.

هواسی اعلام کرد: نظارت بر اجرای قوانین و حسن اجرای امور از دیگر وظایف ما است که برنامه‌هایی گسترده در این زمینه انجام می‌شود و باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی را بررسی و ترک فعلی اگر باشد برخورد و برطرف کنیم.

به گفته وی، تهیه گزارش آسیب‌شناسی در حوره‌های مختلف از وظایف سازمان بازرسی در حوزه نظارت محسوب می‌شود و براین اساس سال قبل بیش از یکصد گزارش آسیب‌شناسی را به مجموعه دستگاه‌های اجرایی و استاندار استان ارسال کردیم.

وی بخشی از این گزارش‌ها را مربوط به حوزه شبکه پولی به لحاظ مصرف تسهیلات، منابع پولی و نارضایتی‌های پرداخت تسهیلات دانست و ادامه داد: از پدیده‌های کشور خرید و فروش امتیاز تسهیلات است که از باب شرعی و قانونی تخلف محسوب می‌شود و باید با آگاه‌سازی جامعه مانع متضرر شدن افراد شد.

تسهیلات ازدواج و فرزندآوری فقط یک ضامن نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه هیچ بانکی نباید بیش از یک ضامن از متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بخواهد، اذعان کرد: همچنین ب راساس قانون بیمه‌ها مکلف است ظرف مدت ۲۰ روز خسارات را پرداخت کنند و نباید منتظر حکم دادگاه باشند.

هواسی با بیان اینکه در حوزه حاشیه‌نشینی گزارش‌های به دستگاه‌ها ارسال شده است، ادامه داد: متأسفانه حاشیه‌نشینی مدیریت شهری را زیر سوال می‌برد و آسیب‌رسان است و نیاز است ساماندهی شوند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون‌هایی علمی و تخصصی در استان تشکیل شده که از ظرفیت دانشگاهیان، نخبگان، مدیران باتجربه، کارکنان دستگاه‌ها و صاحبنظران موضوع کمیسیون در جلسات آن حضور دارند.

وی از نظارت بر معاملات خبر داد و گفت: باید بازرسان در کمیسیون معاملات حضور داشته باشند و بر این مهم نظارت شود.

هواسی به تعداد شکایات واصله به سازمان بازرسی استان اشاره و بیان کرد: بیش از دو هزار و ۲۱۶ فقره شکایت به سازمان بازرسی واصل شده که مورد بررسی قرار گرفتند و اولویت با شکایت‌هایی بود که تعداد شاکی بیشتری داشتند.

وی از شناسایی گلوگاه‌های فساد در استان خبر داد و اضافه کرد: هرسال تعدادی از گلوگاه‌ها در اولویت بررسی قرار دارند.

بازرس کل کردستان از افزایش ۳۰ درصدی بازرسی‌ها خبر داد و اضافه کرد: ۱۳۲ گزارش اصلاحی با ۲۵۶ پیشنهاد ارائه شده است و اولویت ما کمک به دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی بهتر به مردم است.

وی اذعان کرد: سال گذشته ۲۳ گزارش کیفری و ۷۵ گزارش حوزه انضباطی تهیه و ۶۰ درصد گزارش‌ها منجر به محکومیت شده است.

هواسی با اشاره به شعار سال افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را (جهش تولید با مشارکت مردم) اعلام کردند اما معتقدم صرف تولید برای تولید کالا نیست و تولید عام مورد توجه است.

وی یادآور شد: در جلسات حوزه تولید کارشناسان بازرسی استان حضور دارند و نظارت لازم بر مشکلات و فعالیت‌های این حوزه را خواهند داشت.

برگزاری انتخابات افتخار نظام جمهوری اسلامی است

بازرس کل کردستان اظهار کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و انتخابات در کشور ما از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد و کمتر انقلابی در دنیا می‌تواند انتخابات برگزار کند و این افتخاری برای انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تعداد انتخابات برگزار شده معادل عمر با برکت انقلاب اسلامی است، افزود: براساس چهار راهبر رهبری مبنی بر امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت انتخابات برگزار می‌شود و هیچ مشکلی در استان نداریم.

وی مشارکت حداکثری را رسالت همه مردم، مسؤولان و اقشار مختلف جامعه دانست و اعلام کرد: نقش اصحاب رسانه بسیار حائز اهمیت است و باید فضای شور و نشاط انتخاباتی را گرم کنند.

هواسی اعلام کرد: مشارکت مردم منجر به ناکام گذاشتن توطئه‌های دشمنان خواهد شد و دیپلمات‌های ما با دست بازتر خود را در عرصه بین‌المللی نشان خواهند داد.

بازرس کل کردستان ابراز امیدواری کرد که شاهد مشارکت پرشور مردم در انتخابات برای روز هشتم تیرماه باشیم و برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی رقم بخورد.

وی ادامه داد: مسؤولان ارشد نظام توجه خاصی به کردستان دارند و شهید جمهور در کمتر از سه سال سه بار به کردستان سفر کردند و زمینه تکمیل بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را فراهم کردند که بیانگر علاقه وافر ایشان به مردم استان بود.