بین الملل

بیانیه چارچوب هماهنگی شیعیان عراق درباره فرایند تشکیل دولت

حلقه هماهنگی شیعیان عراق در پاسخ به درخواست رهبر جنبش صدر مبنی بر مداخله قوه قضائیه برای انحلال مجلس بر لزوم رد هرگونه تخلف از قوه قضائیه و مقننه تاکید کرد و از مردم خواست از همه آنها حمایت کنند. . اقدامات قانونی تشکیل دولت.

به گزارش سرگرمی برای همه، به نقل از ناس نیوز، چارچوب هماهنگی عراق با صدور بیانیه ای، نشست خود را عصر چهارشنبه برگزار کرد و در این نشست تعدادی از موضوعات سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین آنها روند گفت و گوی کنونی با سایر گروه ها است. . «ملی تسریع در اجرای احکام قانون اساسی، تسریع در نهایی شدن نامزد ریاست جمهوری و تسریع در تشکیل دولت خدمتگزار با مسائل مربوط به خدمات و امنیت شهروندان است.

او اضافه کرد: حاضران بر لزوم احترام به نهادهای تحت رهبری مراجع قضایی و مقننه، رد هرگونه تخلف از آنها و تعلیق اجرای وظایف قانونی خود تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، رهبران چارچوب هماهنگی از گروه‌های سیاسی خواستند تا در راستای حفظ دستاوردهای دموکراتیک و ادامه گفت‌وگوی سازنده برای یافتن راه‌حل‌هایی برای بحران کنونی و تشکیل دولتی که بتواند بر چالش‌های پیش روی کشور به‌ویژه بخش انرژی و کمبود آب

این چارچوب از گروه‌های عراقی می‌خواهد که به قانون، قانون اساسی و مشروعیت قانون اساسی اعتقاد دارند، در کنار تمام مراحل قانونی برای تشکیل دولت و دفاع از مسیر دموکراتیک که همه به آن اعتقاد دارند، بایستند.

دستگاه قضایی عراق در پاسخ به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان «صدر» مبنی بر انحلال مجلس ظرف یک هفته، اعلام کرد که «هیچ سند قانونی برای انحلال مجلس وجود ندارد».

از سوی دیگر، «فایق زیدان» رئیس دستگاه قضایی عراق در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «انحلال پارلمان تنها با اکثریت آرا امکان پذیر است».

مقتدی رهبر جنبش صدر شامگاه چهارشنبه در میکروبلاگ توئیتر خود اعلام کرد که انحلال مجلس منوط به برگزاری جلسه پارلمان نیست و از شورای عالی قضایی عراق خواست تا درباره موضوع انحلال شفاف سازی کند. پارلمان در کوتاه ترین زمان ممکن و همچنین تصمیم گیری در مورد وضعیت نخست وزیر و رئیس جمهور.

مقتدی صدر تاکید کرد که این کار باید ظرف یک هفته آینده انجام شود.

انتهای پیام