عمومی

بازدید نوبخت از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه

با توجه به پایگاه داده شبکه اطلاعات ،
به گزارش ایرنا ، در این بازدید که با حضور محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی ، عیسی کلانتر معاون رئیس جمهور ، رئیس سازمان محیط زیست ، روسای دستگاه های اجرایی دولت ، دریاچه ها و تونل انتقال آب انجام شد. تکمیل شد

تاکنون بیش از 34 کیلومتر از تونل انتقال آب 35.5 کیلومتری دریاچه سیب به ارومیه حفر شده است و در صورت حل 1.5 کیلومتر باقیمانده ، این تونل در اوایل سال آینده افتتاح می شود.

مشکل تولید آب در 1.5 کیلومتر باقیمانده باعث ایجاد مشکلاتی در تجهیزات حفاری ، حفر 10 حلقه چاه در عمق 100 و 120 متر شد ، مقامات سعی در حل این مشکل داشتند.

برای حل این مشکل از تمام توانایی و تجربه حرفه ای استفاده شده است.

نمودار 30 ساله دریاچه ارومیه ، که بر اساس داده های ماهواره ای ساخته شده است ، نشان می دهد که این دریاچه هنوز از روزهای خوب خود فاصله دارد. دریاچه ، منجر به تولد دوباره کامل آن می شود.

قبل از تأسیس ستاد احیای دریاچه ارومیه ، سطح این استخر سرپوشیده به طور متوسط ​​40 سانتی متر در سال در حال کاهش بود ، اما به دلیل اقدامات دولت تدبیر و امید ، روند خشک شدن متوقف شد.

اگرچه اعلام شده است که ارتفاع اکولوژیکی دریاچه ارومیه هزار و 274 متر است ، اما این دریاچه در سطح هزار و 272 متر شرایط مطلوبی خواهد داشت و بیش از 95 درصد مراکز گرد و غبار آن از بین می رود.

طبق برنامه های ستاد احیای دریاچه ، انتظار می رود دریاچه ارومیه طی 10 سال (از سال 2015) به سطح اکولوژیکی خود برسد ، یعنی یک و نیم تا دو سال از برنامه زمانی. این دریاچه از اواسط دهه 2001 شروع به خشک شدن کرد و طبق آمارهای بین المللی ، تا سال 2015 ، حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شده بود.