عمومی

انتقاد شدید روزنامه جوان از شاکردوست و جعفری

«اینکه شاکردوست از مفاد قانون اساسی کشور خود اطلاعی ندارد، ممکن است ناشی از ضعف نظام آموزشی باشد، اما اینکه شاکردوست با عنوان موادی از قانون اساسی، مطالبی کذب و سهل انگارانه منتشر می کند، مصداق آن است. در مورد نشر اکاذیب بازیگری که حتی آنقدر سواد ندارد که قانون اساسی کشورش را بشناسد، به خودش اجازه می دهد در مورد هر چیزی نظر بدهد.

به گزارش سرگرمی برای همه در گزارش روزنامه جوان خاطرنشان می‌شود: «پیش از شورش‌های ۴۰ روزه گذشته، سلبریتی‌ها معمولا خوراک اخبار جعلی و رسانه‌های زرد بودند. ازدواج یا طلاق و افشای روابط مخفیانه و اتهامات جنسی به یکدیگر، نوع پوشش و آرایش بازیگران و وضعیت بدنی آنها در مقابل دوربین عکاسان، همگی از سلبریتی های فضای مجازی بودند اما این گروه ناگهان. خود را به عنوان یک مصلح اجتماعی تصور می کرد و به عنوان عضوی مؤثر، شروع به ایفای نقش در حوادث کردند. این افراد با سواد سیاسی و رسانه ای پایین در کنار سایت های اخبار جعلی و زرد، اظهارات آنها از رسانه های ضد ایرانی نیز شنیده می شد. سلبریتی ها بدون هیچ شایستگی دیگری و صرفاً با تکیه بر شهرتی که به دست آورده اند، به تریبون های تاثیرگذاری تبدیل شده اند که می توانند ذهن مخاطبان خود را به ضرر منافع ملی تحت تاثیر قرار دهند. اثراتی که گاهی می تواند فاجعه بار باشد.

مقاله ای که الناز شاکردوست بازیگر سینما به تازگی در اینستاگرام منتشر کرده است نمونه خوبی برای تحلیل ظاهر و عمق ذهن افراد مشهور سینما است. شاکردوست با انتشار متنی عجیب که اشارات زیادی در رسانه های ضد ایرانی داشت، ادعایی مضحک درباره قانون اساسی کرد. این که شاکردوست از مفاد قانون اساسی کشورش اطلاعی ندارد، شاید ناشی از ضعف نظام آموزشی باشد، اما شاکردوست که به نام مواد قانون اساسی، اظهارات کذب و سهل انگارانه منتشر می کند، مصداق نشر است؛ دروغ گویی بازیگری که حتی سواد کافی برای دانستن قانون اساسی کشورش را ندارد، به خود اجازه می دهد در مورد هر چیزی نظر بدهد.

اینکه آیا دستگاه قضایی در آینده با چنین دروغ هایی برخورد خواهد کرد یا نه بحثی جداست، اما اینکه بازیگری ناآگاه از قوانین به راحتی متن کذب را با مخاطب در میان می گذارد و آن متن در رسانه های ضد ایرانی منعکس می شود. درباره عمق فاجعه فرهنگی است که در ایران شهرت پیدا کرده است. تعداد لایک‌های این متن می‌تواند میزان ناآگاهی و بی‌سوادی پیروان شاکردوست و سلبریتی‌های بی‌سواد را نیز نشان دهد که بدون تحقیق چیزی را فقط به خاطر ارسال یک چهره معروف تایید می‌کنند. حالا که متن شاکردوست کذب محرز شد، آیا این بازیگر باید عذرخواهی کند و اشتباهش را اصلاح کند؟ چه سازوکاری برای پیگیری این کار ایجاد شده است تا افراد مشهور در قبال موقعیت های خود پاسخگو باشند؟

چند روز پیش شهرداری تهران اعلام کرد که از این بازیگر به دلیل انتشار اخبار جعلی و نسبت دادن سوال جعلی به شهردار تهران شکایت خواهد کرد. چرا برای سایر سلبریتی هایی که در این شرایط موج سواری می کنند این اتفاق نمی افتد؟ فرجا آخرین استوری امیر جعفری را دیده است؟ جعفری که چندی پیش در سریال یاغی نقش اراذل و اوباش و رهبر جمعیت را بازی می کرد، با انتشار متنی در حمایت از اغتشاشات، خواستار مسلح شدن اغتشاشگران شد. این متن را هزاران بار در فضای مجازی و تنها در صفحه اینستاگرام جعفری خواهیم دید و اگر ذهن تحت تاثیر این پیشنهادها برای دستیابی به سلاح و درگیری مسلحانه اقدام کند چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟ آیا افرادی مثل جعفری که این روزها در حال آتش زدن هستند در جنایاتی که انجام می شود شریک جرم نیستند؟

گروه سلبریتی ها نشان داده اند که نه شایسته توجه مردم هستند و نه شایستگی فعالیت اجتماعی را دارند. این افراد صرفا با خریدن حواس مردم به شهرت رسیدند و اگر توجه مردم از آنها گرفته شود به همان سرعتی که معروف شدند فراموش می شوند. برخورد سهل‌آمیز قانونی با این افراد توهم «رهبر» بودن را به آنها داده است و در موقعیت‌های تاریخی مانند اتفاقات چند هفته اخیر عملاً نقش مخرب خود را نشان داده‌اند. طبق قانون، فرقی بین یک آشوبگر بی سواد و یک سلبریتی بی سواد و جاه طلب که دیگران را به شورش تحریک می کند، وجود ندارد، هر چند که سلبریتی به دلیل شهرت و نفوذ اجتماعی، سهم بیشتری در این اتفاقات دارد. سلبریتی ها باید بدانند که قانون شکنی و شورش برایشان هزینه دارد و قانون از هرج و مرج و کشتار مجازی جلوگیری می کند. مردم منتظر اقدام صریح و قاطع قوه قضائیه هستند.»

انتهای پیام