عمومی

دفاع روزنامه دولت از بازداشت ترانه علیدوستی

وقتی قرار است نقش سیاسی ایفا کنیم، باید هزینه های بازی سیاسی را بپردازیم و فعالیت سیاسی حتی ممکن است به زندان ختم شود».

به گزارش سرگرمی برای همه در گزارش روزنامه ایران این اثر توسط کبری آسوپار نوشته شده است. «جای یک بازیگر در زندان نیست، بلکه یک فعال و یک فعال سیاسی باید منتظر برخورد سیاسی با او باشد. حتی اگر شهرتش را مدیون بازیگری باشد. کسی که فعالیت سیاسی خود را بر موج شهرت هنری خود سوار می کند و از تجربه بازیگری خود برای تأثیرگذاری سیاسی سوء استفاده می کند، نمی تواند انتظار داشته باشد که همین شهرت هنری برای او مصونیت قضایی به همراه داشته باشد و در برخورد قضایی از مردم عادی متمایز شود. وقتی قرار است نقش سیاسی ایفا کنیم باید هزینه های بازی سیاسی را بپردازیم و حتی ممکن است فعالیت سیاسی به زندان ختم شود.

شنبه شب بود که خبر دستگیری ترانه علیدوستی رسید. علیدوستی از اغتشاشات سه ماه اخیر دفاع کرد. به نظر می رسد با توجه به شفاف سازی های خبرگزاری «مرجع قضایی»، وی برای رهایی از اتهام باید مستنداتی را برای ادعاهای خود در خصوص اتفاقات اخیر کشور ارائه کند.

طی سه ماه گذشته برخی از فوتبالیست ها، بازیگران و خوانندگان در صفحات مجازی خود یا در گفت و گو با رسانه های ضد ایرانی اتهامات و شبهاتی را مطرح کردند که با توجه به محبوبیت این افراد و تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی برای آنها ضروری بود. . باید از همه فعالان و فعالان سیاسی به طور یکسان خواسته شود که ادعاهای خود را مستند کنند.

در دو ماه اول شورش های دسته جمعی، دستگاه قضایی نسبت به سلبریتی ها نرم و دمدمی مزاج بود و نمی خواست با آنها برخورد کند. در صورتی که با تمام جنایات و تخلفات بازیکنان و بازیگران فوتبال در دهه های اخیر با تواضع برخورد شده و به ندرت مانند مردم عادی به قصاص قانونی برای اعمال غیرقانونی خود پرداخته اند که ذکر مصادیق آنها جای جداگانه ای را می طلبد.

گلشیفته فراهانی و مهناز افشار از اولین سینماگرانی بودند که از همکار خود دفاع کردند و در صفحات مجازی خود خواستار آزادی علیدوست شدند. گروه دیگری از همکاران علیدوستی نیز در مقابل اوین تجمع کردند و بدون اطلاع و جویا شدن دلیل بازداشت وی خواستار آزادی بی قید و شرط وی شدند. آنچه این گروه را به هم پیوند می دهد هویت سینما و قشر بازیگری است.

در واقع اعتراض این است که هیچ یک از قبیله ما دستگیر نشوند. البته کسانی از قبیله ما که از نظر منافع سیاسی با ما همسو هستند وگرنه اگر در فیلمی که ما دوست نداریم مثل علیرام نورا عمل کنند او را از گروه خود رد می کنیم.

یکی دیگر از جنبه های جالب دستگیری ترانه علیدوستی صفحه اینستاگرام وی است که مدتی پس از دستگیری وی برای جلوگیری از دسترسی نهادهای امنیتی به ارتباطات اینستاگرام وی حذف شد. رسانه ها می گویند این اقدام توسط خود اینستاگرام انجام شده است و اگر این خبر صحت داشته باشد نشان از هماهنگی کامل این شرکت آمریکایی با شورشیان ایرانی دارد.

ترانه علیدوستی پیش از این با دو جناح غیر داستانی دیگر افکار عمومی درگیر شده است. اولی مربوط به بازی او در سریال «شهرزاد» و سرقت از تهیه کننده سریال در پرونده «بانک سرمایه» و «صندوق پس‌انداز فرهنگیان» پس از محکومیت چندساله علیدوست و محکومیت تهیه‌کننده محکوم به زندان و مصادره اموال، سرانجام در تابستان امسال و در کنفرانس مطبوعاتی فیلم برادران لیلی در جشنواره، کن فرانس مجدداً در این زمینه از این سوال جلوگیری کرد و گفت: «وظیفه همه ما بود که بدانیم و انجام ندهیم. اما، راستش را بخواهید، ما نمی دانستیم. اما در کنار این نکته که یک سریال پنج برابر سرمایه خود را به همان شخص برگرداند و چرا از من سوال می کنید؟ آن پول و سود دست من نیست. حقوقی گرفتم که نجومی نبود و با هر شغل دیگری می گرفتم!

طرف دیگر آن مربوط به جنبش «MeToo» است، جنبشی لاتینی علیه آزار جنسی زنان که باعث شد آهنگ علیدوستی در سینمای ایران موج بزند و برخی آزار و اذیت زنان در سینما را افشا کند.

عدم تأیید و انتشار غیرمستند ادعاهای تجاوز و تجاوز و همچنین تبعیض علیه هم قبیله‌ها موجی از انتقادات جدی را در فضای عمومی به دنبال داشت. از سوی دیگر این کانال وجود فساد در پشت پرده سینما را تایید کرد. اما دستگاه قضایی با او برخورد نکرد.

حالا علیدوستی در بازی سیاسی جدید خود نتوانسته از اغماض قضایی بهره ببرد و باید دید آیا می تواند ادعاهای تحت تعقیب قوه قضائیه را ثابت کند یا خیر. اما البته گزاره «هنرمندان در زندان نیستند» در میان اعراب جایی ندارد و این فعال سیاسی باید پاسخگوی ادعاهای سیاسی خود باشد.

انتهای پیام