بین الملل

امیرعبداللهیان در گفتگو با گوترش: سیاست غلط آمریکا مسبب وضع فعلی است

به گزارش سرگرمی برای همه، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به برقراری آتش بس موقت در یمن خواستار تداوم آن بر حسب ضرورت شد، اما خواستار اجرای تعهدات بر اساس توافق آتش بس موقت – لغو بشردوستانه شد. محاصره

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از این گفتگو، وضعیت انسانی و امنیتی افغانستان را بسیار نگران کننده خواند و بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موج پناهجویان افغانستانی از سازمان ملل خواست تا به وظایف خود در قبال آوارگان توجه کند.

امیر عبداللهیان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان و مشکلات ناشی از فقر در این کشور، بر لزوم آزادسازی اموال بلوکه شده مردم افغانستان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به انتظارات مربوطه از سازمان ملل متحد از تلاش های دبیرکل برای ارتقای صلح و امنیت تشکر کرد.

امیر عبداللهیان با اعلام جنگ اوکراین علیه خود، با اشاره به اجتناب از جنگ، تمرکز بر راه حل سیاسی، تمرکز بر تلاش های سیاسی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین، از بعد انسانی، گفت: بحران نباید مانع توجه جامعه جهانی به بار انسانی در افغانستان شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادامه تبادل پیام های ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا، سیاست فعلی فشار حداکثری آمریکا را مقصر دانست و از آخرین قطعنامه غیر الزام آور کنگره در رسیدن به اتحادیه انتقاد کرد. توافق پایدار، قوی و عادلانه برای دولت ایالات متحده لازم است تا تصمیمی واقع بینانه و شجاعانه برای جبران رویکرد اشتباه گذشته اتخاذ کند.

آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این گفتگوی تلفنی از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آتش بس در یمن قدردانی کرد.

دبیرکل اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع، در ادامه آتش بس «ارتباط بین دولتی یمن» شاهد پروازهای فرودگاه صنعا باشیم.

گوترش از ادامه مذاکرات و بازگشت روابط دیپلماتیک عادی بین ریاض و تهران استقبال کرد.

آنتونیو گوترش با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در پذیرش مهاجران افغانستانی، ارائه کمک های بشردوستانه و پذیرش پناهجویان تشکر کرد.

وی در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام وظیفه سازمان ملل در قبال آوارگان، ابراز امیدواری کرد که صندوق سازمان ملل بتواند کمک های بیشتری به جمهوری اسلامی ایران در زمینه کمک به آوارگان داشته باشد.

گوترش با اشاره به اهمیت ابتکارات سیاسی در مذاکرات لغو تحریم ها موسوم به مذاکرات وین، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات ادامه یابد و به توافق مطلوبی دست یابد.

311311: