علمی و پزشکی

اماری از مرگ و میر ناشی از دود دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور از مرگ سالانه شش هزار نفر در کشور بر اثر دود دخانیات خبر داد.

به گزارش سرگرمی برای همه، دکتر بهزاد ولی زاده با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور گفت: طبق آمار وزارت بهداشت، 14 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور مصرف کننده دخانیات و حدود 8 درصد است. 5 میلیون سیگاری در کشور وجود دارد.

وی همچنین به آمار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات اشاره کرد. از هشت میلیون مرگ ناشی از مصرف دخانیات در سراسر جهان، یک میلیون و 200000 مرگ مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار گرفته اند. در ایران سالانه شش هزار نفر بر اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می دهند.

وی دلایل افزایش مصرف دخانیات را بیان کرد. جمعیت زیاد در ایران، مصرف کم سیگار در ایران، میزان پایین استعمال دخانیات در بین زنان، تعداد زیاد جوانان در کشور و …. عوامل و مزایایی که شرکت های دخانیات برای حضور در ایران برنامه ریزی کرده اند و در این زمینه سود زیادی به دست آورده اند.

به گفته ولی زاده، طبق آخرین آمار سالانه حدود یک تریلیون و 400 میلیون دلار هزینه ای است که مصرف دخانیات به کشورها تحمیل می کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت محصولات دخانی در واقع باعث کاهش مصرف و ترک اعتیاد می شود، تصریح کرد: کاهش مصرف دخانیات

رئیس ستاد مبارزه با دخانیات کشور افزایش مصرف دخانیات را ناشی از مصرف دخانیات در رسانه ها توسط بازیگران و بازیگران سریال ها، فیلم ها و مدل های تلویزیونی، تولید و فروش قلیان های جذاب و … دانست.

وی در گفت و گو با پخش برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف دخانیات در کشور باید عزم ملی مسئولان و اقدامات منفی و فرهنگی به صورت ترکیبی انجام شود، تاکید کرد. در کشورهای پیشرفته مقررات سختگیرانه است اما متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، قوانین اجرا نمی شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات در ادامه با اشاره به اینکه شیب مصرف دخانیات در کشور نسبت به سال 1394 منفی بوده و یک درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: مبنایی برای افزایش مصرف دخانیات باشد. هیچ سندی در کشور وجود ندارد که نشان دهد تمام تولیدات دخانیات در کشور مصرف می شود، اما آماری وجود دارد که نشان می دهد بیشتر دخانیات کشور صادر می شود.

ولی زاده با تاکید بر اینکه قاچاق سیگار معکوس در کشور وجود دارد، گفت: حجم قاچاق اعلام شده تنها 3 درصد کشفیات است.

….

عموم مخاطبان بابت خبر فوق که تعداد جان باختگان ناشی از دود سیگار را 600 هزار نفر به نقل از رادیو گفتگو به نقل از ولی زاده رئیس ستاد کنترل کشوری ساعتی بعد اعلام کرد عذرخواهی می کنند. خبر منتشر شد، سیگار درست شد و عدد صحیح شش هزار نفر اعلام شد.

انتهای پیام