تماشای خشونتی که اثرات آن در آینده نمایان می شود
تماشای برنامه های تلویزیونی خشن در سنین پایین از نظر علمی با عملکرد ضعیف در دبیرستان مرتبط است.
به گزارش Transparent، محققان دانشگاه مونترال (مونترال) محتوای مشاهده شده توسط نزدیک به 2000 کودک بین 3.5 تا 4.5 سال را تجزیه و تحلیل کردند.
وقتی بچه ها 12 ساله شدند، محققان از آنها و معلمانشان خواستند تا میزان عملکردشان در مدرسه را ارزیابی کنند.
سپس مشخص شد که پسران و دخترانی که در اوایل کودکی در معرض محتوای خشونت آمیز قرار می گیرند، احتمال بیشتری دارد که بعداً “پریشانی عاطفی فزاینده” را تجربه کنند.
دکتر لیندا پاگانی (لیندا پاگانی)، نویسنده اصلی مقاله، توضیح داد: در پایان کلاس ششم، آنها همچنین با کاهش در تعامل کلاسی، پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی روبرو هستند.
او اضافه کرد: برای نوجوانان، انتقال به دبیرستان اکنون مرحله مهمی در رشد نوجوانی آنهاست و احساس غم و اندوه و اضطراب و در معرض خطر بودن از نظر آموزشی وضعیت آنها را پیچیده می کند.
تا به حال، مشخص نبود که قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز در دوران کودکی چه از نظر تحصیلی و چه از نظر روانی بر کودکان تأثیر می گذارد.
دکتر. سازگاری روانی و انگیزه تحصیلی از عناصر مهم در گذار موفقیت آمیز به دوره نوجوانی هستند.
برای مطالعه خود که این هفته در مجله توسعه و رفتار کودکان منتشر شد، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز در دوره پیش دبستانی را بر رشد طبیعی ارزیابی کنند.
والدین پسران و دختران در این مطالعه گزارش کردند که فرزندانشان چه نوع برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند. سپس، هنگامی که آنها 12 ساله شدند، کودکان و معلمان آنها پیشرفت روانی و تحصیلی و همچنین انگیزه و مشارکت آنها در فعالیت های کلاسی را ارزیابی کردند.
محققان دادهها را تجزیه و تحلیل کردند تا هر گونه ارتباط معنیداری بین مشکلات آن کلاسها و محتوای خشونتآمیز که در دوره پیشدبستانی در معرض آن قرار میگرفتند شناسایی کنند.
آنها همچنین تلاش کردند تا تأثیرات و سوگیری های از پیش موجود را که ممکن است بر این جنبه های زندگی کودکان نیز تأثیر گذاشته باشد، حذف کنند.
در نهایت، قرار گرفتن در معرض تصاویر خشونت آمیز قبل از ورود به مدرسه ابتدایی با خطرات روانی و اختلال تحصیلی در اوایل نوجوانی مرتبط بود.
برای دختران، ارتباطهایی با افزایش پریشانی عاطفی و کاهش درگیری کلاس درس و انگیزه تحصیلی تا سن 12 سالگی مشاهده شد.
برای پسران، مشاهده محتوای خشونت آمیز با پریشانی عاطفی، بی توجهی، بزهکاری و انزوای اجتماعی همراه بود.
محققان همچنین کاهش در تعامل و تعامل با محیط کلاس، پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی در پسران تا سن 12 سالگی را مشاهده کردند.
دکتر پاگانی می گوید: آنها به ویژه در برابر تصاویر طنز قهرمانان و تبهکارانی که به خشونت به عنوان وسیله ای موجه برای حل مشکلات متوسل می شوند، آسیب پذیر هستند.
او اضافه کرد: قرار گرفتن مکرر در معرض سکانسهای اکشن سریع، هجوم آدرنالین و جلوههای ویژه جذاب میتواند باورها، نگرشها و برداشتهایی را که خشونت در تعاملات اجتماعی دارد تغییر دهد و یادگیری نادرست مهارتهای اجتماعی اولیه میتواند سازگاری با مدرسه را دشوار کند.
جسیکا برنارد، یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: مانند مشاهده خشونت در زندگی واقعی، قرار گرفتن مکرر در معرض یک دنیای خصمانه و خشونت آمیز که توسط موجودات عجیب و غریب نشان داده می شود، می تواند باعث ترس و استرس شود. این نیز باعث می شود این کودکان جامعه را خطرناک تصور کنند. و ترسناک است و این می تواند منجر به واکنش بیش از حد در موقعیت های اجتماعی مبهم شود.
او اضافه کرد: در سالهای قبل از دبستان، هرچه کودکان در معرض برخوردهای پرخاشگرانهتر روی صفحه نمایش قرار گیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که فکر کنند این رفتار طبیعی است.
پاگانی گفت، اما قرار گرفتن در موقعیتهای اجتماعی مناسبتر میتواند به آنها کمک کند تا مهارتهای اجتماعی اولیه را توسعه دهند که بعداً به آنها کمک میکند و در نهایت نقش کلیدی در موفقیت شخصی و اقتصادی آنها ایفا میکند.
محققان امیدوارند که پزشکان اطفال، والدین و جوامع به این اطلاعات توجه کرده و آن را در نظر بگیرند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان