عمومی

فرش صنعتی ثروت‌آفرین است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، مجید گلشنی بعد از ظهر چهارشنبه در آئین اختتامیه جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دست‌باف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دست‌باف استان که در سالن اجتماعات شهید نوری جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید نگاه‌مان به مقوله فرش دست‌باف، نگاهی ثروت‌آفرین باشد، تصریح کرد: به هر میزان که این نگاه را تقویت کنیم، به همان میزان از مشکلات این حوزه کاسته خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه حوزه فرش دست‌باف آمار قابل توجهی را در حوزه اشتغال به خود اختصاص داده و به جرأت می‌توان گفت در استان زنجان حدود 35 هزار نفر در این زمینه به صورت دائم یا فصل مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: این آمار قابل توجه از میزان اشتغال در حوزه فرش دست‌باف حاکی از آن است که باید نسبت به رفع مشکلات این حوزه بیش از پیش اهتمام بورزیم.

گلشنی با اشاره به اینکه فرش مقوله‌ای است که در سایر بخش‌ها از جمله صنعت، میراث فرهنگی، هنر و … اثرگزار بوده و این بخش‌ها از آن تاثیر می‌پذیرند، تصریح کرد: یکی از دلایل بااهمیت و بااصالت بودن فرش دست‌باف، این است که هنر مذکور ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه دشمن با علم و آگاهی به اینکه فرش یک صنعت ثروت‌آفرین است، اقدام به تحریم این هنر ایرانی کرد، افزود: وقتی صحبت از صنعت ثروت‌آفرین به میان می‌آید، این بدان معنی است که امروز باید شعار حمایت از این صنعت را کنار گذاشته و به معنای واقعی کلمه در صدد حمایت از آن به انحای مختلف از جمله اتخاذ برنامه‌های کوتاه‌مدت باشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فرش دست‌باف با وجود اینکه برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته است اما قالی‌بافان استان زنجان از این حیث در مضیقه هستند، ادامه داد: درآمد هزار میلیارد ریالی در حوزه فرش دست‌باف نباید به گونه‌ای تداوم داشته باشد که بافندگان این هنر اصیل ایرانی در استان در تنگا قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اداره‌کل صمت استان زنجان، شناسایی بازارهای عرضه فرش دست‌باف است، عنوان کرد: بی‌تردید توجه به مواردی چون تولید خامه باکیفیت، طراحی‌های جذاب، استفاده از ابزار نوین و دیگر مسائل می‌تواند رونق این صنعت ثروت‌آفرین را در استان زنجان دوچندان کند.