استان ها

۸۵ درصد روستاهای لنگرود از آب شرب سالم برخوردارند

محمدرضا جلالی، شهرستان لنگرود را دارای ۹۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری دانست و اظهار کرد: کاهش نزولات جوی و کمبود ذخیره سد سفیدرود برای کشاورزان دل نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش سرگرمی برای همه گیلان وی با بیان اینکه از چند ماه قبل تمهید مقدمات لازم را برای مدیریت سال زراعی جاری انجام دادیم، افزود: با دستور استاندار گیلان، کارگروه جهادی آب را در شهرستان لنگرود تشکیل دادیم و با همکاری کشاورزان شخم زمستانی و تعمیر و نگهداری پمپاژها و لایروبی آب بندان ها و انهار و زهکش ها و… انجام شده است.

فرماندار لنگرود در گفت وگوی ویژه خبری باران، به کشاورزان اطمینان خاطر داد که با مدیریت منابع آبی می توانیم سال زراعی خوبی را پشت سر بگذاریم، خاطرنشان کرد: همه دستگاه های اجرایی پای کار آمدند و خوشبختانه شاهد نزول باران طی چند هفته اخیر بودیم.

جلالی با اشاره به تخریب ۲۸ سردهنه کشاورزی طی بارندگی های اخیر و آبگرفتگی بخشی از اراضی شالیکاری، عنوان کرد: مجددا این سردهنه ها را احدا کردیم تا کشاورزان همزمان با ایام آبگذاری مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شهرستان لنگرود در حوزه زراعت چای نیز جایگاه خوبی دارد، گفت: بارندگی های امسال بسیار مفید بود و امسال ۱۱ هزار تن برگ سبز چای را از چایکاران خریداری کردیم.

فرماندار لنگرود این شهرستان را در انتهای شبکه آبرسانی دانست و اضافه کرد: شهرستان لنگرود هم در حوزه آب زراعی و هم در بخش آب شری دارای مشکل است.

وی ۷۰۰۰ هکتار از ۹۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری شهرستان را آبخور سد سفیدرود دانست و متذکر شد: در جلگه نیز برای تامین آب شرب امکان حفر چاه عمیق را نداریم، زیرا به آب شور دریا می رسیم لذا وابسته به سد سنگر جهت تامین آب شرب هستیم.

جلالی با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسانی شهرستان لنگرود، خاطرنشان کرد: در طول سال به ویژه پیک سفر با مشکلاتی نظیر قطعی آب و افت فشار آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته فاز سوم رینگ دور شهر لنگرود را افتتاح و مشکل برخی از روستاها را حل کردیم، گفت: ۸۵ درصد روستاهای شهرستان به آب شرب سالم دسترسی دارند، اما نیازمند حفر چاه جدید و اصلاح شبکه های انتقال هستیم.

فرماندار لنگرود از اجرای طرح آبرسانی قرارگاه خاتم در گیلان خبر داد و بیان کرد: در شهرستان لنگرود به ۲۹۹ کیلومتر لوله گذاری نیاز داریم که فاز اول آن ۳۰ ماهه است و تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرایی شده است.

وی همچنین به پیشرفت کم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان اشاره و بیان کرد: باید پروژه های فاضلاب را در پنج شهر دنبال کنیم

۴۶