فرهنگ و هنر

گوش‌بُری با بلیت جام‌ جهانی

آیا می خواهید به جام جهانی قطر بروید؟ این گزارش را بخوانید.

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه بیا دیگه وی نوشت: پاییز آینده، قطر، کشور کوچک خلیج فارس میزبان مهم ترین تورنمنت فوتبال خواهد بود. برگزاری جام جهانی در این کشور حدود سه میلیون گردشگر و هوادار فوتبال را از نقاط مختلف جهان راهی این کشور کوچک با وسعت 11437 کیلومتر خواهد کرد. بسیاری از ایرانیان در حال برنامه ریزی برای پاییز آینده هستند. کسانی که فکر می کنند شاید این اولین و آخرین فرصت برای تماشای جام جهانی از نزدیک باشد، راهی قطر می شوند. فیفا 5800 بلیت در اختیار ایرانی ها قرار می دهد، اما سازمان تورهای میراث فرهنگی پیش بینی می کند که در این مسابقات بیش از 12000 ایرانی در قطر حضور داشته باشند. این مسیر ایرانی، قطر را با چالش های زیادی مواجه می کند. کسانی که آرزوی سفر این رویا را دارند اکنون نگران هستند. اولین دغدغه آنها تهیه بلیط است. از آنجایی که ایرانی ها کارت اعتباری ندارند، نمی توانند مستقیماً بلیط بخرند. چالش دوم دریافت «فن آیدی» است که ویزای سفر به قطر است. اما بزرگترین چالش رزرو هتل است. دیگر امکان رفع آن وجود ندارد. چون همه سایت ها بسته شده. تنها راه ورود خرید بلیط است. قطر ایرویز بلیط رفت و برگشت را به قیمت 30 میلیون درام برای هواداران فراهم می کند، اما اگر بلیط بخرید، دیگر چالش های پیش روی شما چه می شود؟ چنین سفرهایی نیاز به تجربه دارد. بنابراین کسانی که حتی یک بار به جام جهانی رفته اند، باید امور این سفر را به آژانس های مسافرتی بسپارند. با توجه به محدودیت‌های هتل‌های قطر و همچنین قراردادهای آن‌ها با آژانس‌های مسافرتی مختلف در سراسر جهان، احتمالاً رزرو اتاق به‌صورت حضوری غیرممکن است. بدین ترتیب توپ ناخواسته به زمین آژانس ها می افتد. با یک جستجوی ساده برای مسیر قطر، با اعداد و ارقامی روبرو می شوید که ذهن شما را متحیر می کند. پرداخت 150 میلیون تومان برای 11 روز است. یعنی حدود 13 میلیون و 600 هزار تومان در روز.

یکی از آژانس های مسافرتی که پیش از این بسته های مسافرتی خود را بدون ذکر نام هتل محل اقامت در اختیار علاقمندان قرار داده است، علاوه بر افتتاح این شاخص می نویسد: دسامبر (دو روز بعد از بازی آمریکا) است. . مسافران بیمه نیز تا سقف 50 هزار یورو تعهد خواهند داشت.

دوست دوازدهم خود را نشویید.

کسانی که از این به بعد سفر رزرو می کنند باید 50 درصد مبلغ یعنی 75 میلیون را پرداخت کنند. دو هفته قبل از سفر باید هزینه های ریالی تسویه شود. وی گفت: با در نظر گرفتن فرصت های محدود پروازها و هتل ها، تغییر مداوم نرخ ارز، ممکن است این پیشنهاد تا زمانی که به قرارداد نهایی تبدیل شود، تغییر کند. هنگام ناهار مسافران فقط صبحانه را در هتل می خورند و برای دو وعده دیگر باید از جیب خود هزینه کنند.

این اقدامی است که صدای حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن خدمات مسافرتی ایران را در می آورد. «تاکنون هیچ کاری انجام نشده است. هیچ هتلی رزرو نشد، هیچ پروازی معامله نشد، بلیت بازی تحویل داده نشد و نرخ تور جام جهانی تعیین نشد. تبلیغاتی که می توانند را باور نکنید. چون هنوز کسی بلیت ندارد، هتلی هم خریداری نشده است. البته اتحادیه نمایندگان خود را برای مذاکره با دو سه شرکت هواپیمایی به قطر فرستاد. هتل‌های قطر نیز در انحصار قرار گرفته‌اند تا از طریق فدراسیون قطر به فدراسیون کشورها سهمیه داده و بلیت‌های دیدار را در اختیار فدراسیون سایر کشورها قرار دهند.

وی با انتقاد از گرانفروشی می افزاید: «من ناامیدانه و متواضعانه از شما می خواهم که مانند گذشته نباشید. از دوست دوازدهم حمایت کنید، دوست دوازدهم غیرممکن است که بلیت پرواز و هتل را با چند قیمت بخرد، و می توانید بلیط بازی را به چند قیمت به او بفروشید. این دوشیدن دوست دوازدهم است نه حمایت از او. گروهی که تیم ملی فوتبال ایران با آنها بازی کرد، گروه خاصی است که ماهیت سیاسی دارد، بنابراین باید هواداران تیم ملی را شناسایی، یارانه بدهند و جریان را مدیریت کنند. مثل جام جهانی روسیه نباشید که ملیت های دیگر جایگاه تماشاگران ایرانی را پر کردند و علیه تیم ایران شعار دادند. تیم ملی ایران باید حمایت و ارتقا یابد.»

فریب ؟!

محمد برخورداری، آژانس مسافرتی و کارشناس گردشگری که اخیرا به عنوان رفیع به قطر سفر کرده است، گفت: بسته اعلام شده واقعی نیست. اگر دقت کرده باشید حتی نام هتل ها ذکر نشده است، فقط به مسافران هتل پنج یا چهار ستاره گفته می شود. زمان پرواز نیز مشخص نیست. متأسفانه در هر عصری این گونه است. علاقه مندانی که با این اسب تقلب می کنند و گاهی می بینید که در آستانه سفر بسته را عوض می کنند و پول را می گیرند. حتی پیش آمد که کلاهبرداران پول ها را گرفتند و فرار کردند. هیچ یک از آژانس های مسافرتی مورد تایید مقامات هوانوردی به طور رسمی این تورها را فروخته اند. مثلا ما در تورمن یک پکیج تک نفره هم داریم. همچنین بسته ارزان تری است که مسافران را برای هر مسابقه با قایق به قطر منتقل می کند. البته این سفر سخت است، چون هر بار باید هفت ساعت روی آب باشند».

هزینه یک بازی چقدر است؟

برخی از هواداران به دلیل هزینه بالای اقامت ۱۱ روزه ترجیح می دهند برای بازی ایران به قطر سفر کنند. در این صورت هزینه بسیار کاهش می یابد، اما همچنان بالا خواهد بود. برخورداری می گوید: طبق مذاکراتی که با هتل ها و تعرفه هایی که آنها داده اند، هزینه سفر برای بازی تیم ملی 40 تا 50 میلیون خواهد بود. نوسانات قیمت به هتلی که انتخاب می کنند بستگی دارد. ما مسئول بلیط بازی، بلیط هواداران، ترانسفر فرودگاهی، هتل و صبحانه خواهیم بود. پس از رزرو هتل، ساعات پرواز و سایر جزئیات را در اختیار مسافران قرار می دهیم. با توجه به اینکه این رقم برای برخی سخت است، بسته کیش را تا پایان فروردین ماه می بندیم، به زودی عدد نهایی را اعلام می کنیم که بسیار کمتر خواهد بود.

بدین ترتیب میانگین هزینه یک سفر 11 روزه به قطر حدود 150 میلیون با بهترین کیفیت خواهد بود. برخورداری در پاسخ به این سوال که چرا سفر اینقدر گران است؟ “ارزش اصلی محل اقامت است. بسیاری از آژانس های مسافرتی در سراسر جهان با صاحبان هتل های قطری مذاکره کرده اند. اگر با قطری ها همسفر نمی شدیم، آژانس های دیگری در صف قرار می گرفتند که پول بیشتری پرداخت می کردند. متأسفانه این تعداد در قطر به شدت افزایش یافته است. وقتی تقاضا زیاد باشد، قیمت ها افزایش می یابد. به همین دلیل نتوانستیم شرایط را در جریان مذاکرات تعیین کنیم. وقتی دیدیم اوضاع به این شکل است، گفتیم که باید گزینه سفر با قایق در تورمان را ارزان‌تر کنیم. سعی می کنیم مسافران زیادی را از طریق دریا به قطر بیاوریم.»

بازیکن ایرانی لیگ قطر که نخواست نامش فاش شود به جام جم گفت: معتقدم قطر نمی تواند میزبان جام جهانی باشد. درست است که ساخت و ساز به سرعت پیش می رود، اما این کشور ظرفیت های لازم را ندارد. در حال حاضر شاهد راهپیمایی در دوحه هستیم. دو سه میلیون مسافر باید بیایند اینجا. هیچ چیز دیگر. شهر در حال انفجار است.

نقدی و نقدی نیز میزبانی خواهد شد.

از زمانی که قطر میزبان جام جهانی بوده، ایران پیشنهاد داده است که علاوه بر میزبانی از برخی تیم ها، دو جزیره کیش و کشم میزبان مسافران جام جهانی نیز باشند. اما اماراتی ها با توجه به تعداد بیشمار هتل های درجه یک با زیرساخت های مناسب، توپ را دور زدند و پناهگاه تیم های پارلمانی قطر، هواداران شدند. بر اساس توافقات صورت گرفته جزیره کیش میزبان بخش کوچکی از هواداران و نه به اندازه امارات خواهد بود.

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز با تایید این موضوع از سفر وزیر راه قطر به ایران خبر داد و افزود: پیشنهاد کیش و کشم برای میزبانی از هواداران جام جهانی می تواند روابط ایران و قطر را تقویت کند. شهرهای جنوبی کشور مخصوصا جزیره زیبای کیش آمادگی بیشتری برای بحث در مورد هتلداری، خدماتی که باید به گردشگران ارائه کنیم، جلسات هماهنگی در قالب جلسات، مذاکره هستند. مذاکرات با وزیر راه قطر ادامه خواهد داشت.

برخوردار که به تازگی از سفر به قطر بازگشته است، توضیح می دهد: «طبق اطلاعاتی که قطری ها در اختیار ما قرار دادند، مذاکرات مثبتی در سفر آقای رئیسی به این کشور صورت گرفت. قرار است تیمی از این کشور برای بازدید از کیش به ایران بیاید و تائیدات لازم را به زیرساخت کشم و. ویزا نیز لغو شد. یعنی مسافران خارجی که به کیش می آیند نیازی به ویزا ندارند.»

خانه برای اجاره در قطر

برای حل این مشکل، فیفا راهکارهای متعددی را برای پذیرایی از هواداران ارائه کرده است. یکی از این راهکارها اجاره خانه به مردم قطر است. او در تشریح این طرح به برخوردار گفت. فیفا به تیم دستور داده است که در دوحه خانه های فردی را فراخوانی کند و در طول جام جهانی به آنها تورهایی در انگلیس، استرالیا و تعدادی از کشورهای دیگر ارائه دهد. در عوض خانه خود را اجاره می کنند. فیفا امیدوار است بخشی از مشکل اسکان مسافران را از این طریق حل کند. دولت قطر نیز مردم را به انجام این کار تشویق کرده است، اما مشخص نیست که آیا این کار موثر خواهد بود یا خیر. به هر حال خود قطری ها دوست دارند در جام جهانی در کشورشان حضور داشته باشند.»

به گزارش رسانه های قطری، روند ساخت هتل های جدید سرعت گرفته است و فیفا امیدوار است با افتتاح آنها بخشی از مشکلات اسکان هواداران حل شود. انتظار می‌رود تعداد زیادی از کشتی‌های تفریحی برای میزبانی از مسافران در دوحه توقف کنند.

انتهای پیام: