بین الملل

چرا ایالات متحده هزینه های سازمان بهداشت جهانی را کاهش داده است؟ / موج جهانی در اشاره به اینکه دکتر ترامپ بی گناه است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده از 640،000 فراتر رفته است ، در حالی که بیش از 28.400 نفر بر اثر ویروس جان خود را از دست داده اند. شیوع کرونا در ایالات متحده بسیار زیاد است و به تعداد افراد گرفته شده از کشورهای دیگر در لیست بیماران “Quoid-19” در سراسر جهان ، یعنی اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه مشابه است.

از میان ایالت های مختلف ایالات متحده ، شهر نیویورک از بیماری کرون بدترین بیماری را متحمل شد ، در حالی که بیش از 200000 نفر به این ویروس آلوده شدند.

بیشتر بخوانید:

Corona آشکار مدیریت صحیح در غرب است

اقدام جنجالی ترامپ

رئیس جمهور آمریكا ، دونالد ترامپ قطعنامه ای را در مخالفت با اجلاس پیش از كرونا صادر كرد و اظهار داشت كه می خواهد به بهانه ای كه مسئولیت های “محور چین” را بر عهده گرفته بودجه سازمان بهداشت جهانی را كاهش دهد. اظهارات غیرقابل تردید ترامپ باعث انتقاد رهبران سیاسی در سراسر جهان شده است ، که همه می خواهند ایالات متحده وارد جنگ علیه ویروس Coronavirus شود و روابط محکم را با بحران اقتصادی حفظ کند.

دونالد ترامپ

رئیس جمهور دونالد ترامپ

رئیس جمهور با اشاره به دلایل تأمین اعتبار سازمان بهداشت جهانی ، گفت كه این نهاد بین المللی از زمان نمایشگاه كرونا در ووهان نقش مقامات چینی را دیده و از رویكرد “اشتباه” استفاده كرده است. این امر منجر به انتشار اطلاعات دروغین علیه کرونا شده است و در نتیجه منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر در سراسر جهان شده است.

آقای ترامپ گفت که سازمان بهداشت جهانی اعلام هشدار کورونا را به تأخیر انداخت ، اطلاعات کافی در مورد این مسئله ارائه نداد ، و به واقعیت های واضح نیاز بود.

پیش از عزیمت ترامپ ، وزیر امور خارجه مایك پومپئو گفت: كاخ سفید خواهان تغییر اساسی در سازمان بهداشت جهانی است. اظهارات وی پس از آن صورت گرفت كه واشنگتن تهدید كرد كه پس از شیوع كرونا در ایالات متحده ، از اهدا بخشی از بودجه خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) خودداری خواهد كرد.

پومپئو

وزیر امور خارجه مایک پومپئو

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در تاریخ آنچه انجام داده است به خوبی عمل کرده است ، اما متأسفانه آنچه این شورا انجام داده است (در مورد تاج) خیلی خوب نبوده است.

واشنگتن در مالی 2019 ، 10 برابر چین 450 میلیون دلار به آژانس کمک کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که کاهش هزینه های ایالات متحده باید براساس بودجه سازمان بهداشت جهانی باشد ، به این معنی که این کار آژانس را به خطر می اندازد. واشنگتن حدود 20٪ از بودجه سازمان بهداشت جهانی را در اختیار دارد و سهم عمده سازمانهای بین المللی است ، بنابراین کاهش بودجه ایالات متحده از سازمان بهداشت جهانی چالشی برای عملکردهای این سازمان است.

اعتقادات درونی

الیوت انگل ، رئیس کمیته امور خارجه مجلس گفت: “اگرچه این روزها مشکلات در حال بدتر شدن است ، رئیس جمهور بخشی از کتاب ایده های سیاسی خود را نشان می دهد ؛ به سازمان بهداشت جهانی بپیوندید ، با چین مخالفت کنید.” او مخالفان سیاسی را مقصر می داند و دولت های پیشین را مقصر می داند. هر کاری که انجام می شود برای گمراه کردن هرکسی از دولت به شکلی است که باعث کشته شدن میلیون ها آمریکایی شده است.

حذف سازمان بهداشت جهانی به این معنی است که جامعه جهانی برای حمایت از کشورها در سراسر جهان در مبارزه با ویروس کرون به 400 میلیون تا 500 میلیون دلار اعتبار خود دسترسی ندارد.

پاتریک لی ، یک دموکرات ارشد ، گفت: “اقدام دولت ترامپ به معنای قطع کمک های مالی به دوستان است در حالی که دشمن بسیار نزدیک است.”

وی افزود: کاخ سفید به خوبی می داند که از ابتدا کار خوبی برای مقابله با مشکل تکثیر نکرده است و هشدارها را نادیده گرفته است. دولت ترامپ از پذیرش مسئولیت درگذشت شهروندان آمریکایی به دلیل تاج گذاری ، سرزنش دیگران و سرزنش آنها خودداری می کند.

مخالف دولت ترامپ ، بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت ، گفت که تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه ایالات متحده از آژانس به همان اندازه خطرناک است که به نظر می رسد.

بیل گیتس

بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت

وی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: “فعالیت های سازمان بهداشت جهانی انتشار انتشار Covid-19 را به تعویق انداخته است و اگر اقدامات این آژانس به حالت تعلیق درآید ، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی احتیاج دارد.

اعتقادات بین المللی

مخالفت رئیس جمهور آمریکا برای پیوستن به سازمان بهداشت جهانی محدود به ایالات متحده نبود و مقامات و سازمان های بین المللی با آن مخالفت کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترس تصمیم گرفته است كه اکنون زمان كاهش كمكهای سازمان ملل یا هر نوع كمكهای بشردوستانه نیست.

آنتونیو گوترس

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس

وی اظهار داشت: این زمان همکاری و زمان برای مردم در سراسر جهان است تا با هم همکاری کنند و در برابر ویروس و اثرات مخرب آن موضع بگیرند.

تودروس آدانوم ، مدیر سازمان بهداشت جهانی در سخنرانی در كنفرانس مطبوعاتی ، با ابراز تأسف از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر كاهش بودجه صندوق بین المللی پول ، گفت: تصمیم كاخ سفید بر پیشرفت سازمان بهداشت جهانی تأثیر می گذارد ، اما همچنان به این كار ادامه خواهد داد. سعی می کنم

ادمان گفت: “ما در حال تحقیق درمورد تصمیم ایالات متحده برای کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی هستیم و در تلاشیم هزینه هایی را که از این تصمیم حاصل می شود بپوشانیم.” همکاری های بین المللی پایه و اساس همه تلاش ها برای ریشه کن کردن تاج است. اکنون زمان کار با هم برای مبارزه با تاج ویروس است.

وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا جوزف بورل در بیانیه ای رئیس جمهور آمریكا را به تعلیق بودجه برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) متهم كرد و گفت نیازی به توضیح این تصمیم در زمانی نیست كه سازمان بهداشت جهانی از هر زمان دیگری سخت تر عمل می كند. همیشه لازم نیست که به کنترل گسترش تاج کمک کنید.

جوزف برول

وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا جوزف بورل

وی با تأکید بر اهمیت همکاری با شرکا برای رفع مشکل نارگیل ، افزود: فقط در افکار عمومی می توانیم بدون محدودیت این مشکل را برطرف کنیم.

اسکات موریسون ، نخست وزیر استرالیا ، علی رغم مخالفت ترامپ با سازمان بهداشت جهانی ، می گوید: “سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک بدن حیاتی است که کارهای زیادی را انجام می دهد ، از جمله اقیانوس آرام ، و ما با آن کار خواهیم کرد.”

وزیر خارجه آلمان همچنین هایکو ماس همچنین گفت که تقویت سازمان ملل و بویژه سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین روشها است ، افزود: سرزنش دیگران کمک نخواهد کرد. سوسک هیچ مرزی نمی داند. ما باید برای مبارزه با Quaid-19 با هم کار کنیم.

هایکو ماس

وزیر امور خارجه آلمان هایکو ماس

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که قطع کمک های ایالات متحده از سازمان بهداشت جهانی بر همه کشورهای جهان تأثیر خواهد گذاشت.

سیبت ندیایی ، سخنگوی دولت فرانسه ، گفت كه فرانسه از تعلیق رئیس جمهور آمریكا برای كمك به سازمان بهداشت جهانی “به شدت ناامید شده است”.

معاون وزیر خارجه روسیه ، سرگئی ریابکوف در آن زمان گفت ، مناسب نیست که به پیچیدگی های امور بین الملل توجه کنیم. اقدام واشنگتن برای کاهش کمک های مالی خطرناک است و کار درستی نیست.

انتهای پیام / 4106/4033 /