فرهنگ و هنر

چند سریال درباره شهدا در حال ساخت است؟

ساختن نمایشی از زندگی دفاع مقدس ، تاریخ انقلاب اسلامی ، قهرمانان آن به دلیل حساسیت مانند این است که بر لبه تیغ قدم بزنیم. تجربه ساخت فیلم ها و سریال های تلویزیونی درباره این ارزشهای عظیم ملی کشور نشان می دهد هر کجا که تولید پروژه ها با شناخت کافی از شخصیت اصلی شروع می شود ، انتخاب بازیگران ، بازیگران ، فیلمنامه و در نهایت روند تولید درست است. ما شاهد مخاطبان گسترده ای بوده ایم. و البته پاسخ مورد انتظار ، به هر پروژه ای ، اگر این حساب ها و کتاب ها آنطور که باید ظاهر نمی شوند و ممکن است آنگونه که باید نباشند ، متاسفانه آسیب های جبران ناپذیری بر ما وارد شده است. ،

به گزارش سرگرمی برای همه ، در ماه های اخیر تلویزیون شروع به تولید چندین سریال با موضوع شهدا کرده است ، روند تولید پروژه ها نشان می دهد که خوشبختانه قرار نیست تا پایان تولید شاهد اخبار سکوت یا خاتمه باشیم. روندی که طی سالهای اخیر چندین پروژه دفاع مقدس را آزار داده هنوز مشخص نیست که چرا برخی از این مجموعه ها هنوز کامل نشده اند.

در سال های گذشته انتشارات جدی در زمینه ساخت سریال های صابونی درباره شهید مقدم تهران ، شهید صیاد شیرازی و … منتشر شده است که البته هنوز به پایان نرسیده است.

سریال شهید صیاد شیرازی

یکی از این مجموعه ها که مدتها مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه آن را دنبال می کرد ، سریال “شهید صیاد شیراز” است. این سریال به تهیه کنندگی محمدرضا شفیع در دستور کار قرار گرفت ، اما سرانجام تهیه کننده با یادآوری اینکه حدود 10 سال است فیلمنامه سریال “شهید صیاد شیراز” را می نویسد و می نویسد ، از تولید خارج شد. وی در مورد دلیل لغو نوشت: “متأسفانه هماهنگی رادیو ، ستاد كل نیروهای مسلح ، خانواده شهید خرید برای ما تبدیل به یك آرزو شده است.” “جالب است که بگوییم ما فقط داریم بحث می کنیم که آیا تولید این اثر اصلاً در اولویت است.”

قرار بر این بود که سریال “شهید صیاد شیراز” داستان كودكی ، نوجوانی این شهید را ، فصل كمی از مراحل تربیتی ، روایت كند. البته قسمت اصلی این مجموعه به انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، زمان شهادت بزرگوار آن اختصاص دارد. این سریال باید در 50 قسمت فیلمبرداری شود.

سریال شهید تهرانی مقدم

از دیگر پروژه هایی که با موضوع شهدا تولید شده اما هنوز به اتمام نرسیده است ، مجموعه شهید تهرانی مقدم است. چند سال پیش بود که مجموعه اقدامات مقدماتی طراحی سری شهید طهرانی مقدم به صورت مقدماتی اجرا شد ، اما از آن زمان تاکنون این پروژه اجرا نشده است. این مجموعه با عنوان “کابوس نتانیاهو” حتی در ژوئیه 1993 طی مراسمی با حضور نمایندگان تلویزیون “رادیو” ICRC ارائه شد ، اما تاکنون هیچ خبر رسمی در مورد این پروژه منتشر نشده است.

اگرچه فیلم سینمایی “خورشید نیمه شب” ساخته شهریار بحرانی که یک سال پیش سعی داشت بخشی از زندگی شهید حسن مقدم را در تهران به تصویر بکشد ، اما پایان سریال تلویزیونی این شهید بزرگوار انتقاداتی را به همراه داشته است

در ادامه این گزارش نگاهی می اندازیم به مجموعه هایی که این روزها از تلویزیون در مورد قهرمانان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در دست تهیه است.

شهید شهریاری؛ دانشمند هسته ای

زندگی شهید مجید شهریاری با همکاری صدا و سیمای مرکز زن آنجان در حال ساخت است. شهید مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی ، فیزیکدان و دانشمند هسته ای ، متولد زان آنجان بود که در سال 1389 درگذشت. وی در نهم دسامبر توسط دشمنان در خیابانهای تهران کشته شد.

به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد ، تولید 45 دقیقه ای این مجموعه 45 قسمتی از اواخر مرداد ماه در زن آنجان آغاز شد. این گروه به تازگی فیلمبرداری فاز اول سینما فاز آزالیا را به پایان رسانده و برای فیلمبرداری قسمتهایی از این مکان به دانشگاه شهید بهشتی مقابل دوربین رفته اند. این مجموعه زندگی “شهید شهریاری” را از بدو تولد تا شهادت به تصویر می کشد.

حسین تبریزی که کارگردانی مجموعه های تلویزیونی “رخنه” ، “تا راعی” ، “قاسم” و “کیفر” را برای تلویزیون بر عهده داشت ، حدود 4-5 سال از این رسانه ها دور بود و اکنون با تولید سریال های تلویزیونی شهید شهریاری ، تلویزیون بازگشته است.

نقش شهید شهریاری را کاوه خداشناس بازی می کند که این روزها نقش کمی در مجموعه تلویزیونی “آغازاده” دارد. البته نقش شهید شهریاری در این سریال در پنج لحظه به تصویر کشیده می شود ، به همین دلیل پنج بازیگر متفاوت در این نقش دخیل هستند.

یکی از حاشیه های این سریال تاج گذاری مهران رجبی بود که این بازیگر پس از معالجه در بیمارستان دوباره مقابل دوربین رفت.

سریال شهید باهنر؛ راز ناتمام

مجموعه تلویزیونی “شهید باهنر” در تلویزیون استانی و رادیو کرمان تولید می شود. این مجموعه با عنوان “راز ناتمام” به کارگردانی امین امانی و علی امانی و تهیه کنندگی امین امانی با درجه کیفیت A در اوایل ماه اوت وارد مرحله پیش تولید شد.

بیشتر لوکیشن های این مجموعه در سینما و علی آزال در تهران قرار دارد و قسمت هایی از کار نیز در ترکیه فیلمبرداری شده است. این مجموعه با مضمون تاریخی – سیاسی در دو مرحله گذشته تولید می شود و اکنون و در نیمه اول سال آینده از شبکه یک سیما پخش می شود.

از نکات قابل توجه در این مجموعه بازسازی سیاستمداران برجسته دهه 1350 و 1360 است که تاکنون آرایش شخصیت های دیگری مانند شهید بهشتی ، آیت الله رفسنجانی ، شهید رجایی را کشف کرده اند. فرهاد جم نیز در نقش شهید باهنر بازی می کند.

تولید سریال “شهدای باکری”

مهرماه سال جاری خبر تولید سریال “شهدای باکری” هادی حجازی فر اعلام شد که در نقش مهدی باکری نیز ایفای نقش خواهد کرد.

این پروژه در هفت قسمت توسط ابوالفضل صفری تولید شده و محصولی از سیمافیلم است.

این سریال به دلیل عدم موفقیت در مذاکره با ارتش برای گرفتن پروانه فیلمبرداری با هادی حجازی فر با ارتش اخیراً به حاشیه رانده شد که به زودی برطرف شد.

سریال شهید سردار سلیمانی

اوایل فوریه سال گذشته بود که علی دارابی ، معاون امور خارجه وزارت صدا و سیما ، در مورد تولید مجموعه تلویزیونی “شهید سلیمان” صحبت کرد. “این سیما خواهد بود ، ما کمک خواهیم کرد.”

یک ماه بعد ، یکی از خبرگزاری ها جزئیات پروژه را به شرح زیر نوشت: “نتایج نشان می دهد که سیما فیلم قصد دارد یک مینی سریال درباره سرلشکر شهید قاسم سلیمانی بسازد. “محور اصلی این مجموعه عملیات آزادسازی کرکوک و داستان نجات شهر اربیل در شهر اربیل کردستان عراق از چنگال داعش و جلوگیری از سقوط آن است.”

البته در ژوئن 1999 ، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سردار سلیمان ، تهیه كننده سید مرتضی فاطمی ، در مرحله نگارش فیلمنامه برای انتخاب عوامل پروژه است.

و سپس اعلام شد که “روح الله حجازی” برای کارگردانی این مجموعه انتخاب شده است. حجازی فیلم های “زندگی شخصی خانم میمی” ، “مرگ ماهی” و “اتاق تاریک” را ساخته است.

انتهای پیام: