عمومی

چرخش تند باد هسته‌ای! – سرگرمی برای همه

چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، مقاله ای با عنوان اوکراین از منظر مدیریت بحران، بر اساس تحلیل شخصی و اخبار جهان در رابطه با مذاکرات و تهدیدات موجود در روابط دو کشور نوشتم. روز بعد دقیقاً همین اتفاق افتاد.

همین یادداشت اینجاست

https://www.khabaronline.ir/news/1606296/اوکراین-از-دیدگاه-مدیریت-بحران.

همانطور که در مقاله اشاره کردم، من با سیاست آشنایی چندانی ندارم، یعنی علاقه ای به آن ندارم، اما مدیریت بحران را که تا حدودی در راه اندازی و انتشار آن در کشور فعال بوده ام، درک می کنم، بنابراین در مورد آن تحقیق کنید و در این رابطه چهار مقاله زیر را بعد از اولین مقاله خود در مورد جنگ روسیه و اوکراین نوشتم که اگر به طور گسترده خوانده شود. یا بهتر بگوییم تقریباً دقیقاً اتفاق افتاد. در زیر چهار مقاله برای مطالعه و تعامل وجود دارد:

https://www.khabaronline.ir/news/1606891/اشغال-چرنوبیل-و-مدیریت-صحیح-بحران-روسیه.

https://www.khabaronline.ir/news/1608045/تعیدی-بر-استراتژی-اشغال-چرنوبیل.

https://www.khabaronline.ir/news/1609279/جایگاه-رفیع-ایران-گرجستان-و-بازی-هزارنک-ناتو

https://www.khabaronline.ir/news/1632562/زنگ-هزاری-برای-آغاز-جنگ-جهانی

نکات زیادی در مقالات ذکر شده و مورد بحث قرار گرفته است که هر کدام جای بحث خود را دارد، اما نکته ای که هنوز به طور کامل و جدی در مقالات فوق مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جای بحث دارد، موضوع تهدیدات و اقدامات هسته ای روسیه است. در چرنوبیل در زمان اشغال اوکراین اتفاق افتاد، این کار توسط روسیه انجام شد. است. همانطور که در مقاله اشاره کردم، در پس اشغال چرنوبیل یک هدف هسته ای برای اولین حمله روسیه به اوکراین و تبدیل “تهدید به فرصت” توسط روسیه وجود داشت که هنوز از این استراتژی برای تهدید اروپا و جنگ هسته ای استفاده می کند.

از این نظر، کار آنقدر مهم شده است که روز گذشته سیاستمداری مرده ای مثل مرکل گفت.

آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان گفت. نادیده گرفتن اظهارات رهبر روسیه به عنوان یک بلوف و جدی گرفتن آنها نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه خرد سیاسی است که به حفظ فضای مانور کمک می کند. لازم به ذکر است که سخنان امروز مرکل پاسخی به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که پیشتر در سخنرانی خود در جمع شهروندان روس به کسانی که “در تلاش برای ترساندن مسکو با سلاح های هسته ای هستند” هشدار داده بود که “باد شدید” می تواند. به آنها برگرد.” منبع: euronews/265

بنابراین، همانطور که مقالات را آوردم.

1- روسیه در اولین گام فتح چرنوبیل از یک شاهکار از منظر مدیریت بحران استفاده کرد.

2- روسیه با تسخیر چرنوبیل تهدیدات احتمالی را به نفع خود تبدیل کرد تا جایی که امروز پوتین می گوید ممکن است طوفان به سمت آنها بچرخد!؟!؟ با وجود مثال پوتین از چرخاندن باد. (شاید پوتین مقاله نویسنده را خوانده باشد؟) همان تحلیل من از جریان بادهای سمی در مقاله دومم در بالا. حتما بخوانید تحلیل مقاله من و پوتین دقیقا یکی است.

3- و بالاخره بعد از اینکه در زمان اوکراین همه ملت ها همدیگر را زیر پا گذاشتند، به دلیل فشار عظیم جهانی بر روسیه، هیچ کدام از آنها سودی نبردند و فقط اوکراین نابود شد (در مقاله ها اشاره کردم) اگر مسکو و اگر تهدیدات آن مدیریت نشود، جنگ هسته ای، هر چند محدود باشد، دور از انتظار نخواهد بود

* کارشناس ارشد زمین مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار باز تسلیح و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور.

6565