حوادث

چرا الگوی موفق چهارشنبه سوری در ایران وجود ندارد؟

سرگرمی برای همه / آذربایجان شرقی چهارشنبه سوری ممکن است تنها روز مبارک تقویم ایرانی باشد ، زمانی که برخی از مردم خیابان ها را به منطقه جنگی تبدیل می کنند ، و این “آیین شاد” سنتی را برای همه تلخ کرده و بودجه لازم را برای پرسنل نظامی و پزشکی فراهم می کنند.

جشن چهارشنبه سوری به جنگ خیابانی در ایران تبدیل شده است ، این جشن در کشور همسایه آذربایجان که شباهت های فرهنگی زیادی با ایران دارد ، هر چهارشنبه ماه مارس برگزار می شود ، و اوقات خود را در میادین اصلی شهر سپری می کند و برنامه های شادی را اجرا می کند. هیچ قربانی یکی از شادترین روزهای این کشور نیست ، موفقیت الگوی موفق چهارشنبه سوری در این کشور می تواند نمونه ای از برنامه های شاد در کشور ما باشد.

به گزارش سرگرمی برای همه ، آیین نوروز و چهارشنبه سوری در جمهوری آذربایجان بسیار شبیه به ایران است. آذربایجانی ها هر چهار شب چهارشنبه ، مارس را به یاد چهار عنصر تشکیل دهنده این کشور جشن می گیرند: آب ، باد ، زمین و آتش. پیش از فرا رسیدن این تعطیلات پر برکت ، اولین آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان رعایت آداب و رسوم ویژه چهارشنبه در این کشور است. عصر روز سه شنبه در جمهوری آذربایجان “چهارشنبه اخشم” نامیده می شود ، مردم این کشور به ترتیب در جشن نوروز چهارشنبه شب اسفند “Su Charshanbe Si” (آب چهارشنبه) ، “Ud Charshanbe Si” را جشن می گیرند. (چهارشنبه تا چهارشنبه). این “Turpaq چهارشنبه 30” (چهارشنبه زمین) و “آخرین چهارشنبه” یا “چهارشنبه یال” (چهارشنبه گذشته یا چهارشنبه باد) نامیده می شود. این سنت به یاد چهار عنصر تشکیل دهنده زمین ، آب ، باد ، خاک و آتش نامگذاری شده است. این شب چهارشنبه جشن گرفته می شود.

در ایران ، چهارشنبه سوری ، طی دهه گذشته رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوری صنعتی تبدیل کرده است. بسیاری از ایرانیان ، به ویژه کودکان و نوجوانان ، چنین شب هایی را به جای گذراندن وقت به جای خود می گذرانند. خانواده و دوستان در بیمارستان هستند. و برای آماده شدن برای از دست دادن تعدادی از رهگذران ، همشهریان آنها ، در حالی که چهارشنبه سوری یک آیین قدیمی است که در پنج روز آخر سال تغییر کرده است ، از آیین زرتشت است ، که ایرانیان 1700 سال پیش با روشنایی آن را انجام می دادند آتش سوزی در تقویم میدانی Oro که شامل 365 روز و 12 ماه بود ، هر ماه 30 روز بود و پنج روز آخر سال به جز ماههایی که چنگال گوش نامیده می شود ، محاسبه می شود ، چیزی به عنوان تقویم مانند یک مورد وجود ندارد هفته یا چهارشنبه پس از ورود اسلام به ایران در تغییر تقویم ، از آنجا که روز چهارشنبه برای اعراب یک روز شیطانی محسوب می شد ، آنها برای جلوگیری از آسیب سال جدید موسوم به “آخر سال” ، آخر سال را به چهارشنبه آخر سال منتقل کردند. روز شیطانی به نام چهارشنبه. در شاهنامه فردوسی نیز نشانه هایی از آخرین چهارشنبه سال را می بینیم که حکایت از قدیمی بودن آن دارد. برخی دیگر جشن چهارشنبه سوری را به قیام مختار ثقفی نسبت می دهند و می گویند که پس از واقعه عاشورا ، وی به شیعیان دستور داد تا بر روی پشت بام ها آتش روشن کنند تا منافقین را از هواداران خود متمایز کند. ،

به نظر می رسد تنظیم برخی قوانین محدودکننده ، مراقبت بهتر از کودکان و نوجوانان ، هزینه کمتری در ماه های آخر سال برای کودکان و معامله با فروشندگان مواد مخدر در این شهر از راه های مبارزه با هنجار در روزهای چهارشنبه است. با این حال ، برخی از کارشناسان معتقدند که تا زمانی که مواد محترقه در دسترس باشد ، مبارزه با این پدیده امکان پذیر نیست ، مواد مورد نیاز مانند فرش را می توان از فروشگاه های خیابانی خریداری کرد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور وی به سرگرمی برای همه گفت: “متأسفانه امسال شاهد افزایش چهار برابری تعداد قطع شدگان ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم.” با توجه به این اعداد که در مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است ، آنها به ما هشدار می دهند که باید کنترل بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته باشیم. در صورت تداوم این روند ، متأسفانه در چهارشنبه آخر سال که 140 و با آسیب دیدگی فرزندانمان شروع می شود ، وضعیت خوبی نخواهیم دید.

مجتبی خالدی گفت. “توصیه ویژه ما این است که والدین این مسئله را جدی بگیرند ، به عنوان مثال ، آنها می توانند پول موجود برای فرزندان خود را به روش خاصی مدیریت کنند و حرکات کودکان را کنترل کنند.” این روزها همچنین می توانند کنترل بیشتری بر معاشرت فرزندان خود داشته باشند. آنها همچنین می توانند از وسایل کودکان و مناطق ویژه ای که می توانند مواد محترقه را در این روزها نگه دارند بازدید کنند. در مورد مکانهای فروش سلاح گرم حتماً به پلیس اطلاع دهید و اگر در وسایل فرزندان خود اسلحه پیدا کردند ، حتماً با آتش نشانان در مورد نحوه دفع آنها تماس بگیرید.

او اضافه کرد. “من امیدوارم که به این واقعیت توجه شود که جوانان ، افراد کنجکاو ، به طور کلی در این حوادث شرکت می کنند. باید در نظر داشت که ممکن است در سالهای اخیر تعداد تصادفات و جراحات کاهش یافته باشد اما متأسفانه بر اثر این نوع آتش سوزی شدت خسارات وارده افزایش یافته است. در صورت آسیب دیدگی ، بیشتر مشکلات بر عهده والدینی است که برای معالجه فرزند خود مجبور به گذراندن 140 سال در مراکز درمانی هستند. درخواست من این است که آنها بر روی زمانی که قرار است در سال جدید برای معالجه فرزندان خود بگذرانند قبل از وقایع چهارشنبه آخر سال تمرکز کنند.

“فراموش نکنیم که همکاران من در بیمارستان ها و اورژانس های پیش بیمارستانی سال سختی را با بیماری قلبی عروقی سپری کرده اند. وی گفت: “حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که بار بیش از حد بر دوش مراکز درمانی نگذاریم.” پیشنهاد می شود به جای عبور از بزرگراههای روزهای گذشته ، چهارشنبه آخر سال محل کار خود را ترک کنیم. اگر دیدید شخصی در جاده شلیک می کند ، هنگام تعویض خط حتماً به پلیس اطلاع دهید. اگر امشب مصدومیت شخصی دیدید ، حتماً با اورژانس پانزدهم تماس بگیرید و اگر در امنیت هستید ، خط خود را آزاد بگذارید. اگر محیط امن نیست ، خود را در قربانی تخلیه کرده و منتظر خدمات اورژانس باشید.

سرپرست مدیر اورژانس پیش بیمارستانی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز وی همچنین از افزایش 50 درصدی تعداد قربانیان در روز چهارشنبه خبر داد. “گروه سنی شش تا 18 سال در چهارشنبه آخر سال آسیب پذیرترین گروه سنی در تمام سال ها بود و در دو یا سه سال گذشته 420 نفر در چهارشنبه آخر سال در حوادث آسیب دیدند و آخرین در سال اندام ها سوختگی زیادی داشتند.

فرزاد رحمانی می گوید. “در سال 1997 ، با وجود بارش شدید برف ، تعداد مجروحان 223 نفر بود ، بیش از آنچه که انتظار داشتیم. به طور کلی ، ما جان خود را از دست ندادیم ، و تعداد زیادی از مجروحان بصورت پیاده مداوا شدند و تعداد کمتری در بیمارستان بستری شدند. “در آخرین چهارشنبه سال گذشته ، تعداد مجروحان 191 نفر و تعداد پذیرش شدگان در بیمارستان 25 نفر بود که 45٪ آنها شش تا 18 ساله بودند ، 56٪ آنها کاربر ، 44٪ عابران پیاده بودند.

وی در پایان سخنان خود تعداد قربانیان حوادث چهارشنبه امسال را 26 نفر اعلام کرد که شش نفر در بیمارستان بستری و یک نفر درگذشت.

هیچ آتش بازی و ترقه ای استاندارد نیست

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز وی با اشاره به اینکه هیچ نوع آتش بازی یا مواد محترقه از نظر اطفا حریق استاندارد نیست ، گفت: “بادکنک های آرزو که در سال های گذشته ایمن قلمداد می شدند و در جشن های چهارشنبه از آنها استفاده می شد ، باعث دو آتش سوزی در تبریز شد.”

اکبر دشتی وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان نباید لحظه ای خوشبختی کاذب را با زندگی حسرت مبادله کنند ، گفت: “کسانی که اگرچه در این مورد کاملاً حساس هستند ، باید از ترساندن بیش از حد کودکان خودداری کنند ، در بعضی موارد کودک می ترسد. “Nts مواد قابل اشتعال را در قسمت پایین بخاری یا اجاق گاز پنهان می کند ، که می تواند منجر به آتش سوزی شود که پس از رسیدن به سطح احتراق مورد نیاز ، آتش می گیرد.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در این زمینه ، خاطرنشان کرد: برخی والدین خود از خطرات اسلحه گرم آگاه نیستند ، آنها سلاح گرم را که در خیابان و در مغازه ها فروخته می دانند ، در حالی که هیچ بیماری زایی ایمن نیست ، ممکن است تصادفی باشد. دادستان ها می توانند با هشدار به کودکان در مورد خطرات عوامل بیماری زا ، از استفاده از سلاح گرم جلوگیری کنند.

وی تماشاگران حاضر در زمین را به عنوان یکی از گروه های خطرناک در زمان وقایع توصیف کرد. در انفجارها. “” ما توصیه می کنیم که حادثه بعدی از حادثه بدتر باشد.

وی ذکر کرد. “مخاطبان نوجوانان را وادار می کنند ، جوانان فکر می کنند که کار خوبی انجام داده اند ، آنها را تشویق می کنند که این کار را انجام دهند و ادامه دهند.” ذخیره مواد محترقه در خانه بسیار خطرناک بود و باعث تخریب یک خانه سه طبقه در تبریز شد.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری آیین جشن بهار با شادی است ، افزود: “جشن چهارشنبه سوری توسط چندین نفر که در طول سال برخی اقدامات ایمن را انجام می دهند ، برای چندین سال به یک روز خطرناک ، پر از حوادث ناگوار تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد نوجوانان و جوانان قربانیان حوادث روز چهارشنبه هستند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، معاون آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز اظهار داشت. “چیزی شبیه به آن در یک روز.” آنها می گویند اگر فردی چهارشنبه سوری به دلیل اقدامات ناامن حداقل یک انگشت خود را از دست بدهد ، فرد مبتلا به این نقص یک زندگی کامل را تجربه می کند ، آخرین روزهای هر سال و سال جدید. این خاطره تلخ همیشه یک یادآوری برای آن شخص خواهد بود.

به گفته یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و زنان و زایمان تبریز ، قانونگذاری نقش مهمی در جلوگیری از حوادث روز چهارشنبه در سوریه داشته است و می گوید که این قانون موثرتر از آموزش است. سوختگی آغاز یک فاجعه برای خانواده ، جامعه است و عوارض جسمی و روانی بسیاری را ایجاد می کند. طبق آمار “مرکز تحقیقات سوختگی” در کشور ما ، هشت برابر بیشتر از متوسط ​​جهانی است ؛ این گزارش بیان می کند که برای هر بیمار 20 میلیون درام است. پاکسازی گران است ؛ تا پنج برابر در مرحله بهبودی هزینه می شود ، اما پیامدهای روانی و بار عاطفی ادامه خواهد داشت: تجربه موفقیت آمیز نشان می دهد که از برنامه های جامع و چند کلیده در این کشورها استفاده شده است و جشن شب استخوان های بریتانیا نمونه موفقیت آمیز جشن دیوالی در هند است.

بر اساس این گزارش؛ طبق قانون جزای اسلامی ، قوانین چهارشنبه آخر سال به شرح زیر است: ماده 675. آتش زدن عمدی یک خانه یا محصول جنگل درختان ، درختان ، محصولات کشاورزی – دو تا پنج سال حبس ماده 676. آتش سوزی سایر اموال منقول – از شش ماه تا دو سال حبس ، ماده 677. تخریب عمدی منقول و غیر منقول دارایی – از شش ماه تا سه سال حبس ، ماده 678. اگر جرایم مندرج در مواد 676 و 677 مواد منفجره باشد ، مجرم به دو تا پنج سال حبس محکوم می شود.

کارشناسان بر این باورند که همه جشن ها ، آیین ها بر اساس نیازهای بشر است و نبود روزهای خوش در تقویم ایرانی در مراسمی مانند چهارشنبه سوری هنجار شکنی خواهد کرد. از برگزاری مراسم جلوگیری کنید.

انتهای پیام: