علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین الله در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است، وقتی نام ایران در مصادیق بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. چرا که منظور ایران یعنی امام و مقام معظم رهبری و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است که بر تن ابرقدرت ها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می سازیم. اگر اکنون به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، خواهیم دید که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است، و هر ماموریت در تاریخ به طور همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بود. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پرستاری ما در خط مقدم، زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید حضور داشتند. افتخاری تاریخی بود.

عین الله گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه موفق در جهان است. جواهر درخشان علم و دانش کشور ما در جامعه پزشکی است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما سرشار از پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و … شاهد حمله ناجوانمردانه به گروه پزشکی بودیم. ما حتی این حمله را از درون دیدیم.

وزیر بهداشت گفت. یک استاد جدید تاریخ در کرونا شکوفا شده است. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خورده‌اند؛ همانطور که جامعه پزشکی – پرستاری از خودگذشتگی و هویت خود را نشان داد و شهدای گرانقدری را تقدیم کرد که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درس تاریخ بود

به خدا گفت. وی ادامه داد: با تشخیص بیماری عروق ویروس کرونا قلب، شاهد قربانی شدن 70 درصد ریه توسط کادر پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در عین حال، به عنوان مدیر بیمارستان، پرستاران را در کرونا دیدیم، به خصوص در اوج وحشتناک ماه اوت، زمانی که روزانه حدود 50000 مورد، 700 مرگ و 15000 بستری و 7000 تا 8000 بستری در ICU داشتیم. نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این فداکاری ها را برای مردم به نمایش بگذارند. طیف پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما نمی گنجد. کاری که جامعه پزشکی-پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت. پرستاران در ارتقاء و پیشگیری از سلامت بسیار موثر هستند. نکته ای که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصص و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت. مشکل دیگر این است که پرستار به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه در حال حاضر شرکت هایی هستند که اصلاً پرستار ندارند، اما افراد را به نام پرستار به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع، وضعیت باید ساماندهی شود. در Corona توانستیم در برخی موارد از این طریق خدمات ارائه دهیم.

وی همچنین درباره تعرفه های خدمات پرستاری گفت. «در ابتدای کارم به این موضوع کاملاً اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری کند و به نتیجه برسد. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت است، یک تصمیم شرعی است، باید آن را برگردانیم. از نظر تغییر شرایط، افرادی هم آمدند و در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، حالا که کرونا واکسینه شده است باید امتیاز ویژه دریافت کنند. در بحث قربانیان سلامت، کار نباید در هزارتوی کارهای اداری-بوروکراسی قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت ادامه تحصیل گفت. ما از سازمان نظام پرستاری می خواهیم که این کار را انجام دهد. آموزش ها باید به روز شوند. نکته دیگر بحث سلامت روان است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما اصلاً از سلامت معنوی برخوردار نیستیم. باید از سلامت روان برای درمان استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به پرونده پرستاری سخت افزاری و نرم افزاری نیز ضروری است. برای اینکه اطلاعات از طریق نرم افزار و تجهیزات ثبت شود: پرستار می تواند به بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: ما باید کنترل خود را در بخش خصوصی تقویت کنیم.» اگر اصلاً غیر پرستاران در این بخش کار کنند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

او گفت. در این 100 روز که دوستان واکسینه شدند، حدود 110 میلیون دوز واکسن دریافت کردیم که بی نظیر بود. 86 درصد جمعیت واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. با همت همه بود افتخار بود.