عمومی

پیرنیا، معمارِ حکیم – سرگرمی برای همه

مرحوم علامه ، با اشاره به موقعیت اورانیوم در غار ، در می یابد که موقعیت غار در شمال غربی نیست (یا رون کرمان بعداً در تئوری پیرنه ، که در یک شش ضلعی راست گوشه است) ، اما شمال جنوب. “و این معنی معبری است که. می بینید ، هر بیننده ای که گویا از کار خود آگاهی دارد ، خورشید را می بیند که وقتی طلوع می کند ، به سمت راست غار خود خم می شود و در نتیجه ، نور بر روی غار می افتد ، و هنگام سقوط ، به سمت چپ. غار را قطع می کند ، در نتیجه پرتوی آن به غار می افتد و همراهان غار در منطقه عظیمی از غار قرار دارند که خورشید به آن نمی رسد. در این عبارت کوتاه ، خداوند متعال معنای این واقعیت را درک کرد که اولاً ، غار اصحاب کهف ، شرق و غرب ، برای خوردن فقط یک ظرف از اشعه های خورشید در صبح یا بعد از ظهر نبود ، اما ساختمان آن قطبی بود ، یعنی درب غار. این مکان در سمت قطب جنوب قرار داشت ، جایی که خورشید هنگام طلوع و غروب خورشید می درخشد. “و ثانیا ، او نگذاشت باران بر روی آنها باریده شود ، زیرا آنها از غار بسیار دور بودند ، آنها در یک منطقه بزرگ از غار بودند.

کاملاً واضح است که وضعیت فوق الذکر همراهان غار را دو بار در روز در معرض اشعه خورشید قرار می دهد (و نه فقط نور خورشید به دلیل آسیب دیدگی آن). به گفته علامه ، کمبود نور مستقیم از خورشید بدن اصحاب کهف را از “گرمای خورشید ، رنگ آنها ، تغییر چهره ، بوی لباس آنها” محافظت می کند.

مشکل بعدی جریان هوا است. از نظر مرحوم علامه و ، خواب همراهان غار بر اساس تعداد کاملاً راحت بود ، زیرا هوا از مشرق به محلی که در آن خوابیده بودند جریان داشت. “منطقه غار از شرق به غرب جریان دارد. همراهان غار در این گردش هوا بودند.”

بنابراین ، بعداً علامه ، بدون تردید ، با تبیین روشن آیات اورانیوم و این آیات ، از تأثیر مستقیم هوا بر سلامت جسم انسان و روح ، جهت ساختمان صحبت می کند. این دقیقاً تعریف “رون” در مجموعه ایده های پیرنه در معماری است.

مرحوم پیرنیا (که می توان او را یک معمار فرزانه نامید) با مراجعه به بناهای تاریخی ، مراقبه و تحقیق درباره آنها ، سعی در یافتن مبانی معماری ایرانی اسلامی داشت که مبنای معماری مدرن ایران قرار گیرد. گرچه متأسفانه این اتفاق نیفتاد ، معماری ایرانی هم قبل و هم بعد از انقلاب مسیر خود را طی کرد ، اما اندیشه ها و تحقیقات مردی مانند او ، حداقل در زمینه تحقیقات معماری ، راهی درخشان و درخشان را برای معماران نشان داد .

* سخنان رئیس اتحادیه افتخاری ایران در بزرگداشت محمد کریم پیرنیا ، استاد دانشگاه ، پژوهشگر ، نویسنده و نظریه پرداز معماری ایران