استان ها

پای هنرمندان موسیقی نواحی هم به اجرای کنسرت باز شد

آنا گزارش می‌دهد؛

شش ماه از عدم فعالیت هنرمندان گروه‌های موسیقی نواحی در زمینه اجراهای کنسرت می‌گذرد، هر چند جشنواره موسیقی نواحی و فجر برخی از این هنرمندان را به تکاپو انداخت اما هنوز هم شاهد اجراهای پررونق این هنرمندان نیستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از چندین ماه فعال نبودن هنرمندان موسیقی کلاسیک، نواحی و جدی‌مان در عرصه اجرای کنسرت‌های زنده، حال شاهد هستیم که این فضا شکسته و هنرمندانی وارد گود اجرای کنسرت در تهران و دیگر شهرها شده‌اند. به استثنای هنرمندان موسیقی پاپ که این شب‌ها برنامه‌هایشان در ایران و دیگر کشورها بسته شده است، حال پای هنرمندان موسیقی نواحی نیز به اجرای زنده باز شده است.

یکی از این هنرمندان موسیقی نواحی، ناصر وحدتی،‌ خواننده، نویسنده و پژوهشگر موسیقی گیلکی است. تمام ترانه‌های این هنرمند فولکلور گیلکی است و با تحقیق از روستاهای گیلان نوشته شده است. وی آثار مکتوب و داستانی زیادی هم دارد. مدتها در گروه شمشال فعالت داشت تا اینکه گروه گیل و آمارد را تأسیس کرد. ترانه‌های رعنا و آها بوگو توسط وحدتی اجرا شده و از مشهورترین ترانه‌های فولکلور گیلکی محسوب می‌شوند که شهرت ملی دارند.

آلبوم‌های موسیقی منتشرشده وحدتی «سوپوله آفت به جان بلبله؛ آفت به جان مردمه»، «زرنگیس»، «شورم نقش» و «دامون» هستند.

این خواننده و هنرمند گیلکی بیست و دوم اردیبهشت ماه در سینما جهان نمای چالوس کنسرتش را برگزار می‌کند.

*اجرای فرج علیپور در تالار وزارت کشور

علاوه بر ناصر وحدتی، هنر دیگر لرستانی‌مان نیز به نام فرج علیپور در خطه لرستان بیست و هشتم اردیبهشت ماه در تالار وزارت کشور اجرای کنسرت دارد. علیپور به همراه گروه تال آثار خود را در این کنسرت اجرا خواهد کرد. 

«چوپی»، «بانو بانو»، «شبانه»، «جومه آوی»، «چش سی»، «مریم»، «ملک دوس»، «سیت بیارم»، «آرزو»، «شرط»، «قمرتاج»، «هالو گنم خره»، «خوش اومایی»، «بالابرزان» عنوان قطعاتی هستند که با زبان لُری در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند. البته اغلب این قطعات مشتمل بر آثار پرطرفداری است که گروه تال طی سال‌های اخیر آن‌ها را در قالب کنسرت‌های مختلف برای علاقه‌مندان اجرا کرده‌اند.

قیمت بلیت این اجرای زنده پیش بینی می‌شود که بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده باشد.

حال انتظار می‌رود که پس از این سایر هنرمندان موسیقی نواحی نیز برای اجرای کنسرت‌های خود در تهران و دیگر شهرها اقدام کنند. هنوز هم شاهد هستیم که هنرمندان موسیقی کلاسیک و جدی‌مان چون شهرام ناظری، همایون شجریان و برخی دیگر هنرمندان دستی برای اجرای کنسرت بلند نکرده‌اند.