اقتصادی

پایانه تخصصی کشاورزی در مریوان محرک بخش کشاورزی کردستان خواهد بود

سرگرمی برای همه / کردستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد که اولین پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی در مریوان راه اندازی می شود که می تواند تفاوت چشمگیری در بخش کشاورزی ایجاد کند تا محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی از رقابت بیشتری برخوردار شوند.

فرید ساپری صبح شنبه (12 ژوئن) در یک نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به خبرنگاران گفت که 72 پروژه آب و زمین ، 20 پروژه بهبود ، تولید دام ، پنج پروژه تولید محصولات زراعی و پروژه های تحول. سه پروژه صنعت مکمل در هفته جهاد کشاورزی در منطقه راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه 62 نفر با بهره برداری از این پروژه ها اشتغالزایی و 169 نفر شاغل بودند ، افزود: برای افتتاح این برنامه ها 458 میلیارد و 128 میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 710 پروژه در سال گذشته با ایجاد 1084 شغل ، سرمایه گذاری 4.710 میلیارد ریال و تسهیلات 2.470 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان كرد كه تولید سالانه بخش كشاورزی منطقه 2.3 میلیون تن ، باغات – 400،000 تن و مرغ – بیش از 385،000 تن است. وی گفت: کردستان از نظر تولید طیور در رتبه هشتم کشور ، از نظر تولید گندم در رتبه چهارم ، از نظر سیب زمینی رتبه پنجم و از نظر تولید گوشت خوک رتبه چهارم را دارد.

ساپری در ادامه اظهار داشت: از سال 2015 تاکنون 300 میلیارد ریال سالانه برای تجهیز زمینهای کشاورزی کردستان به روشهای نوین آبیاری هزینه شده است و اکنون تعداد زمینهای مجهز به این نوع آبیاری دو برابر متوسط ​​جمهوری است.

وی خاطرنشان کرد: سه پیشگام بخش کشاورزی کردستان برنامه تبدیل 100000 هکتار آب باران به زمینهای آبی ، توسعه 50،000 هکتار باغ و تولید 13000 تن گوشت قرمز است که هزینه آن بیش از 10،000 میلیارد درام است. تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد ، درآمد سرانه کردها به میانگین ملی خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت. مرغداری های کردستان سالانه 44 میلیون مرغ تولید می کنند که ظرفیت اسمی سالیانه آنها بیش از 60 میلیون مرغ است.

وی اظهار داشت: کردستان سالانه 95 هزار تن مرغ تولید می کند که تنها 50 درصد مصرف استان است و مابقی آن به سایر شهرهای کشور ارسال می شود.

اسپاری با اشاره به تحویل روزانه 360 تن گوشت مرغ زیر قیمت تعیین شده در بازار کردستان ، افزود: از نظر تامین مرغ کمبودی وجود ندارد ، حتی کردستان برای مناطق دیگر در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به بسیاری از استانهای کردستان یکی از افتخارات ماست ، این امر به ثبات تولید در استان کردستان منجر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: از افتتاح یک کشتارگاه در کردستان به شدت حمایت می شود و در صورت قرار دادن آن در زمین های درجه سه ، زمین ها تحت شرایط ویژه در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی با اشاره به آمار صادرات 30 ماهه سال گذشته ادامه داد: 866 هزار تن به ارزش 306 میلیون دلار در مرزهای رسمی استان کردستان صادر شده که 52 درصد از کل صادرات از دو مرز رسمی است.

ساپری با بیان اینکه محصولات کشاورزی کردستان روزانه 750 تن صادر می شود ، نتیجه گرفت که اولین پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی در مریوان راه اندازی می شود که این امر می تواند تفاوت چشمگیری در بخش کشاورزی ایجاد کند تا محصولات ایرانی در سطح بین المللی رقابت پذیرتر شوند. بازارها بودن.

خلیل فالحگری معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به خسارات وارده به خشکسالی در سال جاری گفت: تمام خسارات وارده به دلیل خشکسالی در تمام زیرشاخه های بخش کشاورزی کردستان 6،668 میلیارد برآورد شده است. درام

وی افزود: نامه ای که فرماندار برای برگرداندن موضوع پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان خشکسالی امضا کرده است ، اما تاکنون تکمیل نشده است.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: وام های بلاعوض ، تسهیلات کم بهره ، وام های ملکی برای تعدادی از پروژه ها مانند تعویق وجوه بانکی و عدم دریافت سود در ستاد بحران ، اما تصمیمی در این زمینه وجود ندارد هنوز ساخته شده است

وی اظهار داشت که سرمازدگی در استان کردستان از 3 تا 12 آوریل 561 میلیارد درام خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است.

سرانجام ، اشاره به بخشودگی تأسیسات مزرعه آسیب دیده از سال 1300 در سال 1400. قانون تصویب شده یادآوری می کند که امکانات 9240 مجروح با بار مالی 82 میلیارد درام به تعویق افتاده است و 3500 پرونده در حال بررسی توسط کارگروه شهرها هستند.

انتهای پیام: