اجتماعی

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تصادف کردند، گفت: در این مدت 580 هزار سفر داشتیم که 505 هزار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گزارش سرگرمی برای همه: دکتر جعفر میادفر در مراسم گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت. «اداره آمبولانس کشور با سابقه ای حدود 40 سال و در سال 1364 در کشور تأسیس شد. در دوران انقلاب اما حدود 20 پایگاه داشتیم و فقط در چند شهر خدمات آمبولانس وجود داشت.

وی گفت: خوشبختانه در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شده است. شرکت تصادفات خودرو بخشی از خدمات شهری را ارائه می دهد. همچنین تغییرات قابل توجهی در Response 15 ایجاد کرده ایم.

میعادفر در خصوص این تغییرات اعلام کرد. «دیسپچر» پرستاران و پزشکانی دارد که همواره پاسخگوی سؤالات هموطنان خود، انجام امور مشاوره ای نیز هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد. در سال های اخیر دیسپاچرهای تخصصی برای بیماران قلبی عروقی و مغزی ایجاد شده است به طوری که علاوه بر پزشکان حاضر، دیسپچرها متخصص قلب نیز حضور دارند تا در صورت نیاز بیماری: به معنی موثر، ما می توانیم نوار قلب را از تشخیص متخصص قلب وصل کنیم.

اشاره کرد. سالانه 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود، حدود 1200 آمبولانس شهری، حدود 2 پایگاه جاده ای وجود دارد.

میعادفر درباره تعداد نیروهای آمبولانس موتوری و فعالیت آنها گفت. بیشتر آمبولانس ها در تهران فعالیت می کنند، اما برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز به این نوع خدمات مجهز هستند.» فرآیند تامین و خرید حدود 3 موتورسوار در حال انجام است که از ابتدای سال 84 در کلانشهرها فعال خواهیم شد. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان که یکی از چالش های ماست حل شود.

میعادفر افزود. حدود 200 موتورسوار در تهران تردد می کنند که از این تعداد حدود 150 نفر همیشه فعال و 50 نفر موتور کمکی هستند.

وی با اشاره به توسعه اورژانس هوایی در کشور گفت. اما اکنون در کنار تغییر طرح و توسعه شهرها، این اورژانس بسیار موثر است، سانحه هوایی در انتقال برف، سیل به ویژه برای مادران باردار بسیار کمک کننده بوده است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 مادر باردار با آمبولانس های هوایی به مراکز درمانی منتقل شده اند.

میعادفر ادامه داد. پیش بینی می کنیم در ماه های آینده تا 70 پایگاه آمبولانس هوایی داشته باشیم، البته هزینه آمبولانس هوایی بالاست، نمی توان انتظار داشت در هر شهر یک پایگاه آمبولانس هوایی داشته باشیم. سانحه هوایی مانند سقوط زمینی نیست، شعاع عملیاتی دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت. وی ادامه داد: حدود 250 میلیارد دلار برای 50 پایگاه هوایی اضطراری هزینه شده است، از دولت و مجلس می خواهیم بودجه اورژانس هوایی را در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: وضعیت اضطراری از ابتدای سال یعنی در سه ماهه اول بیش از 3 هزار ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد آن مربوط به حوادث ترافیکی-غیر ترافیکی است.

وی در خصوص انتقال عضو پیوندی با آمبولانس هوایی گفت. وی ادامه داد: ماموریت دیگر آمبولانس هوایی بحث انتقال اعضا برای اهدای عضو است که از ابتدای سال تاکنون حدود 50 پرواز برای بحث اهدای عضو انجام شده است. »:

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مهمترین چالش پیش روی کشور گفت: ما در شرایط اضطراری سه چالش اصلی داریم: نیروی کار، آمبولانس؛ بحث فضای فیزیکی چالش هایی است که در شرایط اضطراری با آن مواجه هستیم.

میعادفر ادامه داد. البته امسال قرار است دوره های فوریت های پزشکی در دانشگاه های مطرح کشور آغاز شود و مهمتر از آن مشارکت نیروهای بومی در شهرستان ها باشد. در برخی کلانشهرها از شهرهای دیگر نیرو می آیند و گاهی به دلیل اینکه فرهنگ و زبان آن شهر را نمی دانیم با چالش مواجه می شویم.

وی در خصوص کمبود آمبولانس ادامه داد. ما 5500 آمبولانس داریم که 3000 آنها بالای 14 سال سن دارند. 350 آمبولانس پنج تا شش ساله است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به موضوع اورژانس مربوط به فضای فیزیکی گفت: «ما در تأمین پایگاه‌های مترو مشکل جدی داریم که دولت می‌تواند به برخی از آنها کمک مالی کند و برخی دیگر توسط مؤسسات خیریه. “مدرسه ها و بیمارستان ها.” کمک به ساخت پایگاه های آمبولانس بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص ارائه وام متناظر نیز اعلام کرد. مردم در فوری ترین لحظه با آمبولانس تماس می گیرند، تعداد آن افراد نیز مشخص نیست. در دنیا وام فوریت های پزشکی بر اساس عملکرد ارائه می شود در حالی که در ایران اینطور نیست که ما پیشنهاد بهبود روند تخصیص بودجه را بدهیم.

وی از وجود 24 هزار نیروی فعال در آمبولانس خبر داد که از این تعداد 21 هزار نیروی عملیاتی هستند. «سایر کارکنان آمبولانس در دیسپاچر حضور دارند. بنابراین، موارد اضطراری نیازی به هزینه اضافی ندارند.

وی در بحث واکسیناسیون از وجود خدمات آمبولانس گفت. اورژانس نیز تصمیم گرفت وارد میدان شود. حدود سه ماه است که آمبولانس ها بحث واکسیناسیون را مطرح کرده اند، بعد از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور، با مجوز وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود بازگشتیم، در حال حاضر در بحث واکسیناسیون فعال نیستیم. . البته اگر لازم باشد الان وارد این بحث می شویم.

میعادفر 6 بهمن نیز از آمادگی اضطراری گفت. اورژانس در 6 بهمن ماه برای هر برنامه ای که در ستاد مبارزه با کرونا، دولت مطرح می شود، آماده است، ما خودمان هماهنگی های لازم را انجام داده ایم.

از زمان رسیدن به مریض یا مجروح گفت. در شهرهای کوچک 8 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه به محل تصادف می رسیم. در 9 ماهه اول 580 هزار ماموریت مسافرتی داشتیم که 535 هزار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. بیشترین تصادفات رانندگی در استان تهران است.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تاکنون تصادف کرده اند و تصادفات رانندگی اصلا خوب نیست.

انتهای پیام: