عمومی

«مون سون» خطرناک در راه ایران

این جریان در شرایط جوی و باد مناسب می تواند اثرات شدیدی بر کشور ما بگذارد. متأسفانه، به دلایلی که هنوز برای من نامشخص است (شاید برای کنترل اضطراب عمومی)، این اعلان به هواشناسی و رادیو در روزهای منتهی به رویداد محدود می شود. با وجود پارامترهای ظاهری خوب، این امر در واقع منجر به بلایای انسانی وحشتناکی مانند سیل اخیر در کشور و پیامدهای باورنکردنی آن می شود که این ادعا را ثابت می کند.

از آنجایی که این اطلاعات حیاتی به صورت رسمی از سوی مسئولین کشور اعلام نشده است، لطفاً این اطلاعات مهم را به اطلاع کلیه هموطنان در دسترس برسانید و مطمئن باشید که امنیت آنها را تضمین خواهید کرد. در برخی موارد در کوه ها و دشت ها و کنار رودخانه ها که برای دامداران و کشاورزان در این فصل از سال مهم است، چند روز طول می کشد تا به مناطق امن بروند. بنابراین می توان انتظار چنین تصویری را داشت.

تصویر بالا شدت بارندگی در سیستان و بلوچستان تا کرمان و فارس، استان های جنوبی و میانی کشور از غرب و استان های شمالی را نیز نشان می دهد. آمادگی سازمان مدیریت بحران کشور، هلال احمر و ستادهای دست اندرکار و تشکیل ستادهای مردمی و آموزش تمامی عوامل اورژانس در آن مناطق توصیه جدی اینجانب است. شروع این اثر «موسمی» در کشور از دوشنبه 4/3/1301 تا جمعه است و ممکن است تا شنبه آینده ادامه داشته باشد.

مسلم است که با درک صحیح بحران احتمالی و اطلاع رسانی به موقع و آماده سازی مناطق احتمالی می توان پیامدهای ناگوار فراوان آن را به حداقل رساند. لطفا به مردم خوب ما در این کمپین اطلاع رسانی کمک کنید.

خواندن مقاله ای که سال گذشته در همین موضوع نوشتم برای این مقاله بسیار مفید است، خواندن آن مقاله اصلی را توصیه می کنم. هشدار سیل به مردم نمی رسد.

* استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار تسلیح مجدد و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور.