عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام حضرت علی (ع) زمان یکی از معیارهای شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80) زیرا در پرتو آن می توان با هم زیست و با هم بود. با جامعه و بالاتر از آن، برنامه ریزی در امور اجتماعی، به ویژه برای کسانی که در آن هستند، می توان جایگاه مؤثری داشت. این موضوع در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که در آن قرار می گیریم، هر خردمندی را وادار به دانستن حقایق و برنامه ریزی و اقدام بر اساس آن می کند و عموماً مدیریت نیازی جز این ندارد.
انسان نه باید تغییر را انکار کند، نه از آن بترسد و نه نادیده گرفتن آن منطقی و معقول است. راه حل معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. در پژوهش نیز این مقوله، علاوه بر دو نکته قبلی، مسئله سازی و تسهیل فرآیند، از اهمیت بالایی برخوردار است، مگر اینکه دغدغه های شخصی و غیر رسولی نادیده گرفته شود.
بدون شک آنچه به عنوان نتیجه پژوهش در پژوهشکده های اسلامی مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که نویسنده از اعضای آن است ارائه می شود، باید با روحیه و سلیقه مخاطب و … همخوانی داشته باشد. آنچه مهم است زمان مورد نیاز است. توضیح به شرح زیر است.
آ. جریان اطلاعات در مقیاس بزرگ از هر طرف، امکان دسترسی آسان به استعلامات، جستجوی آسان نیازمندی ها به زبانی ساده و قابل فهم برای همگان و همچنین دسترسی رایگان به آنچه لازم است باعث می شود افراد از مراجعه به متون طولانی خودداری کنند. و ادبیات یک رویکرد سنتی و غیر ابتکاری آمیخته با نماهای از بالا به پایین مانع می شود.
ب مهمترین نیاز زمان رسیدن به نتیجه در کمترین زمان ممکن است. جریان سریع تغییرات همه را وادار کرده است که هر چه سریعتر به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را با هزینه های غیرضروری تلف نمی کنند. پیدا کردن ظروف یکبار مصرف در یک فروشگاه یا فست فود همان روحیه ای را نشان می دهد که همه مردم نمی توانند توصیه کنند. چنین فردی اصرار بر فعالیت های سنتی یا ادامه روش های قدیمی در زمینه مطالعات و تحقیقات.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و انواع تحویل محصول فکر کنید و حداقل با روش سنتی فاصله دارد. در ابتدا به این نکته توجه دارم که فضای مجازی باید مقدمه ارائه یافته ها باشد. دیگر اینکه محصولات باید در قالب نوشته های کوتاه حداکثر 1500 کلمه ارائه شود و در صورت لزوم به عنوان یک مقاله کوچک تلقی شود. سه مورد باقی مانده در قالب کلیپ های کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، انعکاس تحقیق با استفاده از فرم های هنری و در نهایت انتشار مجموعه ای از مطالب در قالب یک جمله یا پاراگراف.
بدیهی است که این گونه انواع، مخاطب را با محقق پیوند می دهد و آنها را به دغدغه های پژوهشی نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست داشتید، به گسترش آن بپیوندید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir: