استان ها

دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری «آنا»، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی «دانشگاه آزاد اسلامی» و مرکز پژوهش های شورای اسلامی برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) به مسائل علم و دین در ساختار حاکمیتی کشور توجه خوبی داشتند، گفت: در ساختار حکومت اسلامی باید دو موضوع گناه (گناه) وجود داشته باشد و مصالح مردم در نظر گرفته شود. به همین دلیل امام راحل در ساختار جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان را در کنار شورای اسلامی و پدیده قانونگذاری ایجاد کرد که یکی از آنها تامین مصالح مردم برای بررسی ارتباط آنها با الهی است. ارزیابی در هنگام تصویب لوایح و طرح ها. در کنار این دو نهاد مهم، مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است تا اگر این دو نهاد با چالش مواجه شدند، مجمع در این باره تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) افق روشن و متمایزی را در جمهوری اسلامی ایران از نظر قانونگذاری و سیاسی مدنظر داشت، گفت. دانشگاه در زمینه تحقیقات سیاسی و تحقیقات حقوقی است، اما متاسفانه در این زمینه به بلوغ کامل نرسیده ایم. واقعیت این است که تحقیقات سیاسی و تحقیقات حقوقی در نظام ما باید تحت عنوان علم و حکمت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا سیاست پژوهشی صرفاً علمی نمی تواند ارتباط با خدا را در نظر بگیرد و اگر این سیاست پژوهشی صرفاً قضایی باشد، نمی تواند پرداخت. توجه کامل به علایق مردم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد. با توجه به اهمیت این موضوع باید افرادی تربیت شوند که بتوانند بین مصالح مردم و ارزش های الهی ارتباط برقرار کنند و مصلحت مردم را بر اساس علم و آخرین روز در نظر بگیرند. دستاورد انسان و همچنین ارتباط با خدا… این دیدگاه را می توان در قالب مراکز تحقیقات سیاسی یا کلوپ های حکمت دنبال کرد.

دکتر طهرانچی تاکید کرد. یک محقق سیاسی باید بتواند از نظریه به گزاره و از گزاره به منافع مردم بکشد. کار مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی فعالیتی است بین پیشنهاد علمی و پیشنهاد قانونی که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره، تحقیقات غیرخطی و پیچیده‌ای را برای دستیابی به پژوهش ترجمه انجام می‌دهد. .

وی با اشاره به اهمیت ایجاد مراکز سیاست پژوهی و اندیشکده های وابسته به مرکز پژوهش های شورای اسلامی، تصریح کرد: مثلاً در مدل های اقتصادی بحث گناه که یک امر قضاوتی است مطرح شود و قوانین و مقرراتی وضع نشود که در آن ربا، اسراف و اسراف در نظر خداوند دارای ارزش منفی است. و می تواند باعث نفرین و محرومیت از تغذیه شود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، دکتر بابک نیگاداری نیز با اشاره به تلاش دانشگاه آزاد اسلامی در حل مشکلات کشور گفت: به همین دلیل این مرکز با مراکز مختلف قرارداد، قرارداد همکاری منعقد کرده است و امروز این تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد می شود تا بتوانیم از پایان نامه های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کرده و در قالب گزارش منتشر کنیم. مرکز پژوهش های شورای اسلامی.

او ادامه داد. مرکز پژوهش های شورای اسلامی در این مدت به ظرفیت نوآوری باز و تعامل و ارتباط با اتاق های فکر، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها و همچنین ایجاد مرکز خلاقیت و مرکز مدیریت توجه ویژه ای داشته است. در شهرستان ها توانستیم ظرفیت پژوهشگران استانی را برای ارائه مشاوره و فعال سازی نمایندگان مجلس افزایش دهیم. اجرای طرح مجلس دانشجویی در دانشگاه های تهران از دیگر طرح های این مرکز در سال جاری است.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مرکز 342 گزارش از طرح ها و لوایح، 327 گزارش راهبردی و نظارتی، 116 لایحه قانون ارائه و به 607 درخواست کارشناسی نمایندگان پاسخ داد. برگزاری 4 هزار و 200 جلسه با ذینفعان خارجی و 3 هزار و 200 جلسه در کمیته های شورای اسلامی در موضوعات مختلف از دیگر طرح های پژوهشگاه مجلس در سال گذشته بود.

هدف از امضای تفاهم نامه همکاری های علمی و پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های شورای اسلامی، شناخت مشترک مشکلات روز کشور، بهره گیری از فرصت های کارشناسی و نخبه ای طرفین است. به منظور تدوين و نهادينه كردن راهكارهاي بهينه براي حل مشكلات در قالب نقش قانونگذاري و با نظارت شوراي اسلامي مي باشد.

همچنین توسعه همکاری های آموزشی، علمی-پژوهشی و بهره مندی متقابل از توانایی ها، توانمندی ها و فرصت های طرفین از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری است.

برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی و سمینارهای کوتاه مدت، همکاری و حمایت مادی و معنوی از پایان نامه ها و رساله های علمی مورد نیاز مرکز، انتقال و اشاعه علم و فناوری، ایجاد بسترهای همکاری علمی پژوهشی در شرکت های دانش بنیان و علم. ; پارک و فناوری، همکاری و مشارکت در حضور علمی، فرهنگی- سیاسی و اجتماعی در مراکز علمی داخلی و بین‌المللی، استفاده از فضاهای فرهنگی و آموزشی برای اجرای برنامه‌های مختلف، همکاری در زمینه آموزش و پرورش افراد فداکار، خلاق، ماهر و کارآفرین. کارشناسان و همکاری در زمینه طراحی و ایجاد زمینه های تخصصی لازم یکی از محورهای علمی و آموزشی این تفاهم نامه است.

هسته های پژوهشی تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز پژوهش های شورای اسلامی شامل اجرای طرح های مشترک و مطالعات راهبردی لازم برای مرکز به ویژه در حوزه علوم اجتماعی و آسیب شناسی، توسعه ارتباط و تعامل علمی و انجمن های علمی پژوهشی ایجاد بسترهای استفاده از توانمندی ها و توانمندی های نخبگان دانشگاهی، همکاری در تالیف، ترجمه و انتشار کتاب، مشارکت و حمایت اساسی احزاب برای ایجاد و تولید مشترک اتاق فکر، اتاق فکر. انتشارات علمی تحقیقاتی و غیره

انتهای پیام/