عمومی

معرفی برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت»

به گزارش پایگاه شبکه اطلاع رسانی :

اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم حقیقت روز پنجشنبه (25 آذرماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، محمد خزایی، محمد حمیدی، مقدم و رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. مرکز. توسعه سینمای مستند و تجربی، مدیر منوچهر شهسواری، مدیر خانه سینما، هنرمندان فیلم و مستند در الار وحدت انجام شد.

منتخب مستندهای کوتاه و نیمه سالانه.

مستند «یک سال در تبعید» ساخته نماینده ترکیه برنده جایزه بهترین مستند کوتاه بین المللی در بخش مستند کوتاه و نیمه بلند یک مسابقه بین المللی شد.

مستند «یک عکس، دو برداشت» به کارگردانی ساناز سهرابی کانادایی نیز برنده جایزه «بهترین مستند بین المللی نیمه بلند» جشنواره سینما حقیقت شد.

اما به گفته نماینده هلند، این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم کوتاه بین المللی و مستند نیمه بلند را دریافت کرد.

در پایان جایزه بهترین فیلم بلند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به دو فیلم مستند «بچه‌های شگفت‌انگیز» ساخته احمد نکرکوپور و «چهره‌نقاش» ساخته احمد نکرکوپور به کارگردانی جعفر نجف تعلق گرفت. .

نجفی کارگردان مستند «چهره» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم بلند مسابقه بین المللی گفت: «امشب خوشحالم مضاعف، چون ابتدا این جایزه را به پدر و مادر بختیاری ام می دهم، خوشحالم که خلق کردم. آنها خوشحال هستند و در نهایت هدیه بعدی من برای این جایزه هدیه ای است به مردم صادق، صادق و بزرگ بختیاری.

پایان مراسم اهدای جوایز بخش بین المللی مستند کوتاه و نیمه بلند به اعطای جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم بلند مسابقه بین المللی مستند استخوان های شکسته به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران اختصاص داشت. .

پلیس درمانی یکی از ابزارهای پلیس برای مبارزه با عوامل جرم است

سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی نیروی انتظامی که برای اهدای جایزه ویژه هیئت داوران «ناجی هنری» به سالن «وحدت» آمده بود، گفت. «از همه عزیزانی که لایه های آشکار و پنهان آسیب های اجتماعی را به تصویر می کشند سپاسگزارم. کمک همه مسئولان و همه.» وی گفت: این آسیب اجتماعی در جامعه کاهش یابد. پلیس به عنوان خدمتگزار مردم در همه عرصه ها موضوع پلیس شفابخش را مطرح می کند که می تواند با عوامل مبارزه کند.

او گفت. اگر با اسباب مبارزه کنیم بیشتر موفق می شویم، همه مسئولان محترم کمک کنند تا این همه زشتی در شهر جمع شود به شرطی که همه عزیزان پای کار بیایند تا معتاد نداشته باشیم. به آنها به عنوان بیمار و آنها به عنوان شفا دهنده نگاه کنید.

فیلم انتخاب شده توسط پلیس

در بخش ملی جشنواره، جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران هیئت داوران ناجی هنر به فیلم «هیچکس در انتظار» ساخته محسن اسلام زاده اهدا شد.

اسلام زاده پس از دریافت این جایزه به این نکته اشاره کرد که ضرر و زیان در تهران غیر قابل کتمان است، اما سعی کردیم نگاه استراتژیک داشته باشیم، فیلمی که گرفتیم در حال بسته شدن است. به بهانه و تهدید خانم علیزاده قهرمان این داستان، مدیر آن مرکز می خواهند این مرکز را تصرف کنند.

او ادامه داد. «الان منطقه شوشی و هرندی خوب نیست، نمی توان با شعار دادن آن را اصلاح کرد. کارتون های رویایی هست، به افرادی مثل خانم علیزاده نیاز دارند. خانم علیزاده به کرج می رود، و این نقطه فعالیت اجتماعی تهران است، و از همه کسانی که می توانند نظر خود را در این مورد اعلام کنند، می خواهم.

در این بخش یک جایزه به سپیده علیزاده فعال مردمی اهدا شد که منتظر مستندی با موضوع اصلی فیلم نیست. علیزاده در این بخش از توجه رسانه ها به مسائل شهری تشکر کرد.

برگزیده فیلم های مستند شبکه ای

با حضور محسن یزدی مدیر شبکه مستند سیما؛ مستند «تفنگ برادرم» به کارگردانی کامران جاهدی از سوی هیئت داوران این شبکه به عنوان مستند برگزیده معرفی شد.

منتخب اداره شهید آوین

پس از پایان مراسم برگزیدگان بخش شهید آوینی با حضور هیئت داوران بخش شهید آوینی و رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی معرفی شدند.

در این بخش تندیس برنزی شهید آوینی به فیلم برادرم کامران جاهدی اهدا شد.

جاهدی پس از دریافت جایزه با اشاره به تلاش گروه سازنده اش برای ساخت مستند گفت: اولین بار بود که دوربین را به غرب کشور بردیم و در مورد حفاظت مقدس صحبت کردیم.» از همین جا این جایزه را به مردم غیور غرب کشور تقدیم می کنم.

تندیس نقره ای شهید اوینی به مستند «روزهای ناتمام» ساخته مهدی قربانی اهدا شد.

قربانی در این بخش به مهاجرت برخی از فیلمسازان و مستندسازان و همچنین از مسئولان خواست تا جلوی این روند را بگیرند.

پس از پایان مراسم تندیس طلایی جایزه شهید آوین به محمد سلیمی راد برای مستند «سرباز شماره صفر» اهدا شد و سلیمیراد جایزه خود را به روح پدر شهیدش تقدیم کرد.

در بخش آوین جایزه ویژه دبیر جشنواره به مهدی حجت پناه کارگردان فیلم مستند اهدا شد.

دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره در این بخش به احمد ابراهیم برای کارگردانی مستند «راک» تعلق گرفت.

برندگان مسابقات کشوری

جایزه بهترین صدا به میثم حسنلو و بامداد افشار برای مستند «بی بیژن» تعلق گرفت.

جایزه بهترین موسیقی به مهدی محمودخان برای مستند تکیه دولت و جایزه یونس اسکندر برای مستند سال گذشته تعلق گرفت.

جایزه اصلی در بخش «بهترین فیلمبرداری» به فرشاد آرز فرزاد فداییان برای مستند «کالا» اهدا شد.

جایزه بهترین پژوهشگر به برهان احمدی برای مستند زندگی در آرشیو تعلق گرفت.

بهترین نویسنده و بخش سخنرانی به حسن نقاش و هادی اسفندیاری برای مستند دبستان فارسی تعلق گرفت.

جایزه بهترین مجموعه به حجت طاهر و عبدالحلق طاهر برای مستند «سوگ» تعلق گرفت.

جایزه بهترین مستند کوتاه به حمید جعفر برای مستند برگ تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به فرشاد فدائیان برای مستند «کالا» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به مستند «خروج ممنوع» ساخته علی همراز، مستندهای همان شب مینا قاسم زواره تعلق گرفت.

حسن نقاش برای مستندی درباره دبستان فارسی جایزه بهترین مستند بلند را دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره به مستند «کالافر» تعلق گرفت که فرشاد فداییان و الهه نوبخت تهیه کنندگان آن هستند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمد صیاد عکاس پیشکسوت موضوع فیلم مستند آقای صیاد در بخش مسابقات کشوری اهدا شد.

در این بخش دومین جایزه ویژه دبیری به کارگردان مستند «بوی مادر» تعلق گرفت.

جایزه سرباز وطن

پس از پایان مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر رهبری، مدیرعامل بنیاد مکتب شهید سلیمانی، زینب سلیمانی، رئیس سازمان سینمایی، محمد خزا و دبیر جشنواره، محمد حمیدی مقدم در این مراسم حضور داشتند. شهادت حاج قاسم جایزه یادبود سرباز سلیمانی.

جایزه «سرباز وطن» به حسن وزیرزاده برای مستند «اورتین» اهدا شد.

وزیرزاده از همه حاضران دعوت کرد تا این مراسم را به تماشای مستند اورتین درباره مخالفان حاج قاسم سلیمانی تشویق کنند.

جایزه بهترین فیلم مستند از نگاه مردم به «بی بیژن» رسید.

در بخش پایانی مراسم با حضور منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما به تهیه کنندگان مستند «بی بیژن» نرگس جودک و مهدی پاکنهاد جایزه مستند به انتخاب تماشاگران جشنواره اهدا شد.