استان ها

مشاور وزیر میراث فرهنگی: ایجاد زمینه مشارکت خیران داخل و خارج کشور رویکرد سمن‌های میراث فرهنگی است

به گزارش سرگرمی برای همه؛ فریدون فعالی شامگاه دوشنبه در آیین آغاز به کار انجمن خیرین میراث فرهنگی استان با بیان اینکه کشورمان ظرفیت های بی بدیلی در میراث فرهنگی دارد، افزود: تامین منابع دولتی برای مرمت، بازسازی ، احیای اماکن ،بناهای تاریخی و میراث های ملموس و ناملموس از اولویت های کاری ام در این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه محدودیت منابع دولتی هیچ وقت کفاف این قدامات را نمی دهد، اضافه کرد: بر این اساس ماموریت هایی به این انجمن و به عمق تمدن هفت هزار ساله داده شده و تلاش می شود این مهم در تمامی شهرها نمود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این ماموریت با حساسیت پیگیری می شود، اضافه کرد: انجمن خیرین میراث فرهنگی اهدافی از قبیل ایجاد زمنیه مشارکت خیرین این حوزه در داخل و خارج از کشور به منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه های معنوی و مادی جهت حفظ ، مرمت و احیای بناهای و محوطه ها ، بافت های تاریخی و فرهنگی میراث طبیعی ثبت شده ،مشارکت در راه اندازی موزه ها و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور و سایر موارد مشابه را دنبال می کند.

فعالی با اشاره اینکه روش هایی که می توان برای تعهدات اهداف استفاده کرد افزود: بهره مندی از تجربیات فنی و مشاوره های تخصصی خیرین صاحب نظر و شاخص در حوزه میراث فرهنگی مد نظر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: فراهم سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیر منقول در اختیار دوستدار میراث فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیرین ، تشکیل بانک اطلاعاتی از آماری از محوطه ها ، بناها و بافت های تاریخی ، اموال منقول و غیر منقول نیازمند ، احیا و حفظ نگهداری میراث فرهنگی ناملموس و میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری باید مورد توجه باشد.

وی یادآوری کرد: در نهایت تامین هزنیه های مرمت و باز پیرایی ، بناها ، محوطه ها و مشارکت در تعیین حرایم آثار تاریخ و اقداماث پاسداری از میراث فرهنگی نیز از دیگر مواردی است که باید توجه کرد.

فعالی با اشاره به اینکه ماموریت های خود را در این زمینه آغاز کرده است، افزود: چهار پروژه در سیستان و بلوچستان و یک پروژه نیز در ایلام شروع شده است .

تسهیل گری لازمه توسعه انجمن های خیرین میراث فرهنگی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از میراث‌های موجود در کشور در اصل توسط خیرین ساخته شده است، گفت:با توجه به محدودیت‌های منابع مالی که در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد باید طوری اقدام کردکه کار را به دست صاحبانش سپرد و در کنار صاحبان در راستای تسهیل گری تلاش کرد.

محمد شعاعی افزود: میراث فرهنگی یک بخشی معناداری از از هویت جوامع بوده که قطعا کشور ما از این موضوع مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه باید با توجه به شرایط زمانی از میراث فرهنگی باید بهترین استفاده را داشت گفت: زنجان ظرفیت‌های زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد.

شعاعی با بیان اینکه در این راستا اتفاقات خوبی افتاده است که تاثیر زیادی در حوزه گردشگری و حتی شهرسازی را به همراه داشته است، افزود: زنجان ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع دستی دارد و در استان زنجان برای توسعه گردشگری شرایط خوبی فراهم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان هم با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی کشور یک میلیون اثر شناسایی شده که از این تعداد حدود ۳۵ هزار مورد آن ثبت ملی و جهانی شده است گفت: در استان زنجان ۲ هزار اثر میراث فرهنگی شناسایی شده وجود دارد که از این تعداد ۹۵۰ اثر ثبت ملی و یک اثر هم ثبت جهانی شده است.

سید سعید صفوی،با بیان اینکه وقتی بنایی ثبت جهانی می‌شود برای صیانت از آن نیاز به عزم ملی و جهانی است، افزود: یک همت حوزه تملک سرمایه‌ای، میراث فرهنگی اعتبار دارد که این اعتبار کفاف یک میلیون بنا را ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم ریشه و تمدن‌مان را حفظ کنیم با اعتبارات قطره چکانی کاری نمی‌توان کرد، افزود: برای همین دست به سوی خیرین دراز کرده‌ایم تا بناهای تاریخی حفظ، مرمت و نهایتا به نسل‌های آتی سپرده شود.

صفوی گفت: مجمع خیرین در آذرماه سال گذشته با حضور ۵۰۰ نفر از خیرین حوزه میراث فرهنگی کلید خورد و امیدواریم با آغاز به کار این مجمع در استان شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

در پایان این برنامه از سردیس مرحوم حاج میربهاالدین زنجانی رونمایی شد.