استان ها

تعمیر و بازسازی بناهای تاریخی ابهر در گرو مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی

سرگرمی برای همه/زنجان مدیرکل اوقاف‌ و امور خیریه استان زنجان گفت: هرگونه تعمیر و بازسازی بناهای تاریخی باید با مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی پیرامون آن آسیبی وارد نشود.

مختار کرمی شامگاه دیروز (۲۱ مردادماه) در جلسه بررسی مشکلات امامزاده اسماعیل (ع) ابهر با بیان اینکه نقشه طراحی شده توسط هیئت امنا برای حل مشکلات این امامزاده بسیار کامل و جامع است، اظهار کرد: طرح توسعه این امامزاده باید انجام شود تا بتوانیم شاهد حل مشکلات مورد مطالبه مردم باشیم.

وی با بیان اینکه طرح توسعه باید در حد و حیطه چارچوب این امامزاده باشد و روی زمین امامزاده نیز باید تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: مرمت بنای امامزاده اسماعیل (ع) باید الگویی برای مرمت سایر بناهای تاریخی و امامزاده‌های شهرستان باشد.

مدیرکل اوقاف‌وامور خیریه استان زنجان با یادآوری اینکه ابتدا باید نقشه این طرح به تصویب برسد تا پس از تائیدیه معاونت میراث‌ فرهنگی بتوانیم تصویب کلی آن را بگیریم، اظهار کرد: تامین اعتبار بخش اعظمی از آن را اداره‌کل اوقاف زنجان به عهده می‌گیرد.

این مسئول با توضیح اینکه میراث فرهنگی استان باید الزامات خود را اعلام کند تا نقشه طراحی شود، ادامه داد: هرگونه تعمیر و بازسازی بناهای تاریخی باید با مجوز میراث‌فرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی پیرامون آن آسیبی وارد نشود.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار ابهر نیز در این جلسه با بیان اینکه امامزاده اسماعیل (ع) دارای مشکلات معماری است و گنبد این امامزاده باید مرمت شود، تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها در حوزه شهر ابهر، توجه ویژه به طرح توسعه و تکمیل آستان امامزاده اسماعیل (ع) است.

علی اکبری‌طاهری‌زاده با یادآوری اینکه امیدواریم بقعه امامزاده اسماعیل (ع) دارای شرایط مطلوب‌تری باشد، اضافه کرد: بخشی از کار محوطه‌سازی امامزاده توسط شهرداری انجام ‌می‌گیرد و بخش دیگر از کار هم طرح جامع است.

رئیس شورای شهر ابهر نیز در این جلسه با بیان اینکه تمام اقدامات انجام شده در امامزاده اسماعیل (ع) تا امروز توسط خیرین شهر انجام شده است، عنوان کرد: برای بهبود وضعیت امامزاده شهرداری در کنار سایر دستگاه‌های اداری است و نخاله‌برداری در محوطه امامزاده انجام شده است و در حال حاضر نیز جدول‌گذاری، بتن‌ریزی و ایجاد شیب و کف‌سازی از طریق خیرین در حال انجام است.

سعید بهاوری افزود: مرمت امامزاده اسماعیل که در دل شناط واقع شده و همه‌ساله میزبان علاقه‌مندان بسیاری از اقصی نقاط کشورمان است یکی از مطالبات شهروندان ابهری است.

انتهای پیام