اجتماعی

مبتلایان به HIV چگونه می‌توانند زندگی با کیفیتی داشته باشند؟

به گفته متخصصان، در صورت تشخیص و درمان به موقع عفونت HIV می توان از شدت بیماری و رسیدن به مرحله ایدز جلوگیری کرد. بنابراین، با رعایت درمان، HIV دیگر یک بیماری کشنده نیست. اما افراد مبتلا به HIV چگونه می توانند با وجود این بیماری زندگی باکیفیتی داشته باشند؟

به گزارش سرگرمی برای همه، سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس نقص ایمنی یا اچ آی وی نیاز فوری به درمان مناسب دارد و مبتلایان به آن پس از تشخیص باید برای ایجاد و حفظ زندگی سالم و با کیفیت تلاش جدی کنند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اتخاذ سبک زندگی سالم در این بیماران می‌تواند امید به زندگی آنها را به جمعیت عمومی نزدیک‌تر کند و در این راستا 10 گام سالم از سوی متخصصان حوزه سلامت پیشنهاد شده است. جهان:

_ کاهش استرس کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ایدز است و تحقیقات نشان داده است که بین استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیمی وجود دارد. استرس می تواند اشتها و اختلالات خواب را کاهش دهد و تأثیر منفی بر زندگی فرد بگذارد. برخی از راه‌های مدیریت استرس عبارتند از: ورزش و مشاوره البته، بهتر است قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

_ در سفر احتیاط کنیداز آنجایی که بیماران مبتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید در سفر بسیار مراقب غذا و آب آشامیدنی باشند. بیماری های ناشی از غذا می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ در این افراد شود. بهتر است قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه مقدار دارو باید همراه خود داشته باشید و همچنین از پزشک خود راهنمایی های بهداشتی بخواهید.

محافظت از پوست. مشکلات پوستی اغلب یکی از اولین نشانه های ایدز است و بیماران اغلب از عفونت های پوستی مزمن رنج می برند. مشکلات پوستی در این افراد عبارتند از: پسوریازیس، کهیر، زونا و زخم های زرد. نوع نادری از سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی نیز در افراد مبتلا به ایدز دیده می شود.

ماموگرافی و تست پاپ تست منظم. زنان مبتلا به ایدز نه تنها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های ناشی از آن، بلکه برای جلوگیری از بارداری، پیشگیری از انتقال بیماری به همسر و جلوگیری از انتقال بیماری به کودک باید بسیار مراقب باشند. زنان باید برای باردار شدن برنامه ریزی کنند و به طور منظم ماموگرافی انجام دهند. (یک بار در سال برای زنان بالای 50 سال و گاهی اوقات برای زنان بین 40 تا 49 سال تکرار می شود).

شروع درمان دارویی مطالعات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد ویروسی برای کنترل عفونت ایدز، شانس ابتلا به بیماری و مرگ ناشی از ایدز را تا 53 درصد کاهش می دهد و خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با ایدز مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها را حدود دو به یک سوم کاهش می دهد. اگر “باید” برای زندگی سالم و طولانی با ایدز وجود دارد. درمان همین است. درمان اولین جایی برای شروع است.

_ سیگار کشیدن را ترک کنبیماران مبتلا به ایدز دو برابر افراد غیرسیگاری سیگار می کشند و در نتیجه دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی و 14 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

مکمل های ویتامین D و کلسیمکمبود تراکم استخوان در بیماران مبتلا به ایدز شایع است و نتیجه آن تعداد بیشتر شکستگی استخوان و لگن و همچنین ایجاد زودرس پوکی استخوان است. در نتیجه این آمار، توصیه می شود که تمام زنان یائسه مبتلا به ایدز و مردان بالای 50 سال برای ارزیابی خطر ابتلا به پوکی استخوان، اسکن DEXA را انجام دهند. استفاده روزانه از مکمل های ویتامین D و کلسیم ممکن است خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادلاهمیت حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل در صورت تشخیص HIV مثبت چند برابر خواهد شد. از آنجایی که تعداد سلول های T در بیماران آلوده به HIV به شدت کاهش یافته و ایمنی آنها به چالش کشیده شده است، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از پیشرفت HIV مهم است. علاوه بر این، به گفته متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسب می تواند پردازش داروهایی که بیماران دریافت می کنند را برای بدن آسان کند و علائمی مانند اسهال، حالت تهوع و خستگی ناشی از مصرف این داروها را کاهش دهد.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنیدالکل و داروهای تفریحی می توانند به طور خطرناکی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، به ویژه در افراد مبتلا به HIV. علاوه بر این قابلیت تداخل با داروهای دریافتی در این بیماران را نیز دارد. مصرف مواد مخدر و الکل باعث می شود فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد و مصرف داروهای خود را فراموش کند. می توانید انرژی خود را صرف چیزهای مثبتی مانند ملاقات با دوستان یا کار روی سرگرمی های خود کنید.

توجه به بهداشت دهان و دندان. مشکلات دندانی و لثه در بیماران HIV شایع است و یک سوم بیماران HIV را تحت تاثیر قرار می دهد. ضعف سیستم ایمنی بدن و استفاده از داروهای ضد اچ آی وی باعث افزایش بیماری هایی مانند زگیل دهان، تاول، برفک دهان و زخم های دهان می شود. بسیاری از مبتلایان به ایدز نیز خشکی دهان دارند که خود باعث پوسیدگی دندان می شود. بیماری لثه در بیماران مبتلا به ایدز نیز خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک حداقل هر شش ماه یک بار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دندانی مهم است.

انتهای پیام