قرص فیناستراید برای چیست؟

شما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات ، تقویت و کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل، ، تشخیص و درمان ، ، چربی و بوتاکس و … که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن تماس حاصل فرمایید.

بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید | عوارض فیناستراید در زنان | عوارض قرص فیناستراید در مردان

ترکیبات داروی فیناستراید

ماده اصلی سازنده به دو صورت پودری و کریستالی موجود است. دمای ذوب این ماده 250 درجه سانتی‌گراد بوده و فرمول شیمیایی آن C23H36N2C2 است. این ماده حلال در آب نیست. بنابراین برای حل کردن آن باید از محلول‌های حاوی الکل رقیق یا محلول‌های کلروفورم استفاده کرد. ترکیبات این دارو به گونه‌ای است که تولید هورمون‌های کاهش‌دهنده رشد موها را کم کرده یا آن را به‌طور کامل متوقف می‌سازد. به‌این‌ترتیب استفاده از این دارو منجر به رشد موها و جلوگیری از ریزش آنها خواهد شد.

مزایای فیناستراید

  • جلوگیری از و یا کاهش مؤثر ریزش
  • افزایش رشد مو با مراقبت از فولیکول های مو و تقویت آنها

انواع فیناستراید

دو نوع ایرانی و خارجی قرص فیناستراید در بازار موجود است. نوع خارجی این دارو تحت عنوان فین پشیا و نوع ایرانی آن فین استراید شناخته می شود. هر دو نوع ایرانی و خارجی دارو در دوزهای 1 و 5 میلی گرم عرضه می شوند. دوز 5 میلی گرمی این دارو برای درمان مشکلات پروستات تجویز می شود. برای درمان ریزش مو از دوز 1 میلی گرمی استفاده می شود.

مصرف این دارو معمولاً روزانه یک مرتبه است. (و یا مطابق تجویز پزشک)

شیوه مصرف فیناستراید

قرص فیناستراید به شکل قرص عرضه می‌شود و طریقه مصرف آن مانند همه قرص‌هایی است که در طول عمر خود مصرف کرده‌اید. برای درمان ریزش مو دوز یک درصدی آن مناسب است که معمولاً همراه با غذا مصرف می‌شود. البته پزشک معمولاً زمان مشخصی را برای مصرف دارو تعیین می‌کند که بهتر است آن را تغییر نداده و هر روز دارو را به موقع مصرف کنید. توجه کنید که خوردن بیش از یک عدد قرص فیناستراید در روز می‌تواند خطرناک باشد.

توصیه های قبل و حین مصرف فیناستراید

  • درصورتی‌که حساسیت دارویی خاصی داشته یا به مواد خاصی حساسیت دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا بوده یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید؛ چراکه ممکن است ترکیبات این داروها با فیناستراید تداخل داشته باشد. بنابراین پزشک دوز یا زمان مصرف را تغییر داده، درمان تحت نظر را تجویز می‌کند یا این دارو را از گزینه‌های درمانی شما حذف کند.
  • درصورتی‌که قبلاً مشکلات کبد پروستات داشته‌اید یا به سرطان‌های پروستات یا کبد مبتلا هستید، پزشک را مطلع کنید.
  • این دارو حساسیت‌زا است، بنابراین بهتر است که قبل از تجویز پزشک آزمایش‌هایی برای اطمینان از عدم ایجاد حساسیت در فرد انجام دهد.
  • در زمان خرید دارو حتماً به دوز آن توجه کنید؛ چراکه این دارو در دوزها 1 و 5 میلی‌گرمی عرضه می‌شود.
  • پس از هر بار استفاده حتماً درب قوطی قرص‌ها را محکم ببندید و آن را در محلی دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • قرص فیناستراید باید در محیطی خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری شوید.
  • هرگز بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید؛ چراکه مصرف بیش‌ازحد این دارو ممکن است باعث بروز برخی مشکلات تنفسی در افراد شود.
  • اگر تاریخ مصرف دارو گذشته، از مصرف آن خودداری کرده و حتماً دستورالعمل دور ریختن دارو را رعایت کنید.
  • تا جای امکان مصرف الکل و مواد غذایی و نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید.
  • درصورتی‌که در طول درمان نیاز به عمل جراحی پیدا کردید، حتماً جراح خود را در جریان مصرف این دارو بگذارید.

موارد احتیاط مصرف قرص فیناستراید

قبل از شروع مصرف قرص فیناستراید، اگر به این دارو (و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید) حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. قبل از شروع مصرف این دارو، سوابق پرونده ی پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. به خصوص موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری های کبدی
  • سرطان پروستات
  • عفونت
  • مشکلات ادرار

دارو می تواند از طریق پوست جذب شود. اگر پوشش سطح قرص شکست یا قرص خورد شد، نمی بایست توسط خانم باردار (خانم هایی که قصد بارداری دارند) لمس شود. جذب جلدی یا مصرف خوراکی فیناستراید در خانم های بارداری می تواند منجر به ایجاد ناهنجاری های تناسلی در نوزادان پسر شود. زنان (بخصوص در دوران بارداری و شیردهی) مجاز به مصرف فیناستراید نمی باشند؛ چراکه این دارو می تواند به جنین یا نوزاد شیرخوار آسیب وارد کند.

عوارض قرص فیناستراید

عوارض عمومی مصرف این دارو به صورت خارش، تورم صورت و لب‌ها، حساسیت‌های پوستی یا ایجاد کهیر است. احتمال وقوع این عوارض در افراد مختلف متفاوت است؛ اما همه آنها مدت کوتاهی پس از مصرف برطرف می‌شوند. درصورتی‌که عوارض گفته شده برای مدتی طولانی باقی ماندند به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص فیناستراید در مردان

اگرچه جلوگیری از تبدیل هورمون تستوسترون به فرم فعال آن یعنی دی هیدروتستوسترون می‌تواند روند ریزش مو را متوقف کند؛ اما مصرف مداوم فیناستراید با عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند موارد زیر همراه است:

  1. کاهش میل جنسی
  2. اختلال نعوظ (ED) و ناتوانی جنسی
  3. کاهش حجم مایع منی. برای این مورد حتماً باید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است این عارضه مربوط به سرطان پروستات باشد.

ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) و افزایش تحریک‌پنام تجاری: پروسکار

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

فیناستراید چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی فیناستراید برای درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH در مردان بالغ استفاده می‌شود. ممکن است داروی فیناستراید به تنهایی یا به صورت ترکیبی و همراه با داروهای دیگری جهت کاستن از علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات استفاده شود. مصرف این دارو نیاز به عمل جراحی را کاهش می‌دهد.

نحوه‌ مصرف فیناستراید و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی فیناستراید و پیش از هر بار شروع مجدد بروشور اطلاعات بیمار در مورد نحوه‌ی مصرف دارو را از دکتر داروخانه گرفته و مطالعه کنید. در صورتی که سوالی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داروی فیناستراید داشتید از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید. این دارو را بر اساس راهنمایی‌های پزشک خود، معمولا یک بار در روز، به صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون غذا، مصرف کنید.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی فیناستراید به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این دارو را هر روز سر ساعت مقرر مصرف کنید. پیش از تشخیص پزشک، به طور خودسرانه، مصرف دارو را متوقف نکنید. اگرچه پیش‌رفت اولیه در درمان در اغلب موارد دیده می‌شود اما ممکن است شش تا دوازده ماه پس از مصرف دارو اثرگذاری آن را مشاهده کنید.

نحوه‌ عملکرد داروی فیناستراید

فیناستراید می‌تواند علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را بهبود بخشد و به درمان علائمی مانند کاهش دفعات ادرار، احساس خالی نشدن مثانه به طور کامل و کاهش ادرار شبانه کمک کند و باعث ادرار راحت‌تر، بدون درد و فشار، شود. این دارو مقدار هورمون DHT را کاهش می‌دهد. هورمون DHT سبب رشد پروستات می‌شود. داروی فیناستراید برای درمان سرطان پروستات تجویز نمی‌شود. این دارو ممکن است خطر پیش‌رفت سرطان پروستات را به طور جدی افزایش دهد. در مورد مزایا و خطرات داروی فیناستراید با پزشک خود صحبت کنید.

علائم اوردوز فیناستراید

در صورتی که شخصی بیش از حد مجاز از داروی فیناستراید استفاده کرده بود، خصوصا اگر دچار بی‌هوشی یا مشکل تنفس بود، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. شما باید به طور کامل از نظر فیزیکی معاینه شوید. به راهنمایی‌های پزشک خود برای بررسی پستان‌ها و بیضه‌ها توجه کنید و در صورت مشاهده‌ی هر نوع توده یا غده به سرعت به پزشک‌تان اطلاع دهید.

عوارض جانبی مصرف داروی فیناستراید

مصرف داروی فیناستراید ممکن است در بعضی مردان کاهش میل جنسی را به دنبال داشته باشد. این دارو می‌تواند از میزان اسپرم آزاد شده در طول رابطه‌ی جنسی بکاهد. این موضوع کاملا بی‌ضرر است اما امکان دارد پس از قطع مصرف دارو نیز همچنان ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است داروی فیناستراید رشد مو را افزایش دهد. اگر این عوارض ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به سرعت به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

درصورتی که داروی فیناستراید را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی فیناستراید را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

در صورتی که هر کدام از این عوارض غیر محتمل اما جدی را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • وجود توده یا غده در پستان‌ها
  • بروز حساسیت در پستان‌ها
  • بزرگ شدن پستان‌ها
  • احساس درد در پستان‌ها
  • احساس درد در بیضه‌ها
  • ناتوانی در ادرار کردن

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی دیفن فیناستراید نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این‌که لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.