علمی و پزشکی

فناوری جدیدی که بینایی را به نابینایان باز می‌گرداند

ویرایش ژن CRISPR یکی از وعده‌های بزرگ پزشکی است، زیرا به ما امکان می‌دهد تا عمیق‌تر به بیماری‌هایی بپردازیم که قبلاً درمان آنها غیرممکن بود.

CRISPR مخفف توالی های تکراری در DNA باکتریایی است که به عنوان اتوواکسن عمل می کنند، بنابراین اعتقاد بر این است که می توان از آنها برای درمان تقریباً هر بیماری استفاده کرد.

از سال 2013، دانشمندان و پزشکان تلاش کردند تا از CRISPR نهایت استفاده را ببرند تا در مبارزه با سرطان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. آخرین دستاورد این ژن، بینایی دادن به افراد عملا نابینا بود.

بیماری که در عرض چند ماه زندگی اش تغییر کرد کارلین نایت است. کارلین نایت، همراه با هفت بیمار دیگر مبتلا به این بیماری نادر چشم، داوطلب شد تا DNA خود را با تزریق ابزار ویرایش ژن انقلابی CRISPR به طور مستقیم به چشم آنها ویرایش کند.

مشکل این فرآیند این بود که کاری که CRISPR انجام می‌دهد این است که سلول‌ها را از بدن می‌گیرد، آنها را در آزمایشگاه ویرایش می‌کند و سپس آنها را به بیماران پیوند می‌دهد، که در بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی مادرزادی Leber (LCA) غیرممکن است.

زیرا سلول های شبکیه را نمی توان برداشت و دوباره وارد چشم کرد. بنابراین پزشکان یک ویروس ژنتیکی بی‌ضرر ایجاد کردند که حاوی ویرایشگر ژن CRISPR بود و میلیاردها ویروس مهندسی شده را در شبکیه چشم چپ بیمار کاشت.

زمانی که CRISPR در سلول های شبکیه قرار گرفت، امید این بود که جهش ژنتیکی را که باعث بیماری شده بود متوقف کند و با فعال کردن مجدد سلول های خفته بینایی را بازیابی کند.

بعد از این تجربه، دید کارلین نایت به طور قابل توجهی بهبود یافت. مانند بسیاری از داوطلبانی که مورد آزمایش قرار گرفتند. البته هیچ یک از بیماران بینایی خود را در حد یک فرد سالم بازیابی نکردند، اما توانستند دوباره ببینند.

این فناوری جدید بینایی را به نابینایان باز می گرداند و می توان از آن برای درمان هر بیماری، صرف نظر از شدت آن، استفاده کرد.

منبع: alwali.info