فرقههای انحرافی مهدویت طعمه های خود را از میان چه قشرهایی انتخاب می کنند؟
سرگرمی برای همه/ روزه کارشناس مهدویت مهمترین راه های نفوذ و تبلیغ گروه های گمراه را تبیین کرد. فرقه ها تبلیغات خود را با توجه به مخاطب ارائه می کنند.
معاون پژوهشکده مهدویت ـ موعود حجتالاسلام کامیاب به سرگرمی برای همه گفت: اولین جریان انحرافی لعب مهدوی کیسانی بود که معتقد به بازآفرینی محمد حنفی بود. امام حسن در میان عسگریان جنجال زیادی به پا کرد.
او ادامه داد. «در میانه تاریخ اسلام، تقریباً بعد از عباسیان قرن هفتم و هشتم، جریانهای مغول و صوفی که مثلاً رنگ و درخشش مهدویت داشتند، نکتویه، مشعشیان و حروفیه بودند که بیشترشان. که از زمان قاجار در ایران بوده اند، بابی، بهایی و شیوخ داشته ایم.
کامیاب افزود. «در حال حاضر جز بهائیت که رویکردشان به منشأ این فرقه متفاوت است، هیچ کس دیگری رنگ و درخشش مهدویت را ندارد، آنها معتقد به لغو اسلام هستند، رویکرد سیاسی دارند، دیگری. حاضر احمد بن اسماعیل البصری، اهل عراق است.» منتها چون دیدگاه شیعی دارد به خاطر رابطه اش با عراق در ایران نفوذ کرد، البته در ایران کنترل شده بودند، اما هنوز طرفدارانی دارند. .
او گفت. «بیشتر ادعای فرقه هایی که در طول تاریخ 1400 ساله انحراف داشته اند، ادعای مهدویت بوده که یا گفته اند مهدی هستند یا غایب هستند، اما نکته قابل توجه حلقه بعد از انقلاب است. ادعاها گوناگون است، ادعای مهدویت کم رنگ می شود». مدعیان دروغین خود را به عنوان همسر یا فرزند نایب امام معرفی می کنند، بنابراین بیشتر رویکردها مربوط به ملاقات، صمیمیت، ارتباط و نمایندگی است.
کامیاب با اشاره به مهم ترین راه های نفوذ و گسترش گروه های گمشده گفت. فرقه ها با توجه به مخاطبان تبلیغات خود را ارائه می کنند.
او ادامه داد. «بخشی از کارشان ترفند است، ترفندهایی دارند که می توانند دانش آموز را جذب کنند، این شگردها چهار نوع است: معرفتی، روانی، اجتماعی، فرهنگی.
کامیاب درباره شگرد معرفتی گفت. «در حوزه معرفتشناسی از روایات استفاده میکنند، بر اساس این روایت، قضاوت، نظریهشان را ثابت میکنند، ممکن است نوع روایتی که استفاده میکنند باشد، چون خیلی اوقات از تقطیع روایات استفاده میکنند. که تفسیری است به آن قاعده می گوییم.
وی افزود: برخی از جریان ها برای جذب پیروان به خواب و استخاره اشاره می کنند که قابل بررسی نیست، به همین دلیل به این ترفندها می گوییم. از نوشتن هم استفاده می کنند.
کارشناس مهدویت خبرنگاری را یکی از نقاط آسیب پذیر جامعه معرفی کرد. روزنامه نگاری افراطی به یک مشکل تبدیل شده است، به خصوص در استان کوم، جایی که تعدادی از افراد وسواس زیادی به یک داستان دارند و واقعاً عقل و فقط نمی پذیرند. روایت اهل بیت را قبول دارند، اما توجه نمی کنند که آیا واقعاً این گزارش داده شده است یا خیر. کتاب، و مردم را سریع می کند. خبر می شود.
کامیاب استفاده از ابهام و اعتماد به نفس پایین را ترفندهای روانی فرقه های انحرافی عنوان کرد.
وی افزود: زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه را از دیگر راهکارهای موثر برای جذب جریان های انحرافی دانست. یک دوره شجاعانه.” مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
این کارشناس مهدویت در مجموع منابع روایی ضعیف، سطحی نگری، خبرسازی، دین گریزی، عزت نفس پایین، ساده انگاری و قدرت جویی را از عوامل اصلی جذب کاریزما به عنوان فرقه های انحرافی برشمرد.
کامیاب از اقشار آسیب پذیر در مقابل تبلیغات جریانات انحرافی، افراد در جریانات انحرافی که دارای روحیه نرم، حس نگرانی، اضطرار، بی تدبیری، بیکار بودن و وقت گذرانی هستند یادآور شد. افرادی که آسیب پذیر یا سازمانی هستند آسیب پذیر هستند.
او گفت. زنان به دلیل شرکت در جلسات خانگی، در هیئت های زنانه، مذهبی ترند، به روحیه لطیف خود اهمیت می دهند، بنابراین نیاز به اقدامات پیشگیرانه، آموزش دارند.
کامیاب در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم هر موضوعی را نقد کنیم نباید مستقیم به آن بپردازیم. مثلاً باید استخاره را به عنوان یکی از شاخص های جریان های انحرافی مورد نقد قرار داد و یا اینکه رویای حجیت آن را مطرح کرد. این که آیا شرط رؤیت یا حضور برای عیادت امام پرداخته شده است یا خیر، آیا می تواند ملاقات کند یا نه، با اعمال این معیارها و اصول، اعمال آن مشخص می شود، مردم می دانند. و در مورد ترفندهای جریان های انحرافی آموزش ببینند.
یادآور می شود، سومین جشنواره سراسری دانشجویی مهدویت با موضوع «گفتمان سازی مهدویت بر اساس یاری موعود» با کتابخوانی در چهار بخش ادبیات، هنر، اندیشه، نوآوری برگزار می شود. اطلاعات را می توان از طریق ادمین تلگرام Mahdaviyatfest_admin یا مدیر مهدویت فست ETA و واتساپ 09222120313 به سایت جشنواره ملی مهدویت به نشانی mahdaviatfest.ir مراجعه کرد.
انتهای پیام: