اجتماعی

عکس | پیدا شدن تابوت عجیب سه هزار ساله در مصر

باستان شناسان در مصر تابوت سنگی 3300 ساله یکی از مقامات رسمی را کشف کردند که جسد مومیایی شده اش مدت ها پیش توسط سارقان قبر به سرقت رفته بود. این تابوت که پوششی گرانیتی صورتی دارد، برای مقامی به نام «پتاهیم وه» ساخته شد که بر اساس زبان هیروگلیف های حک شده بر روی آن، در زمان رامسس دوم (۱۲۱۳ قبل از میلاد تا ۱۲۷۹) می زیسته است. و نگهبان بود.این معبد هرمی مصری بود که توسط رامسس دوم در تبس (اقصر امروزی) ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس کتیبه هیروگلیف، Ptah-im-wea کنترل گاوهای معبد را بر عهده داشت و به عنوان رئیس خزانه معبد، مسئول ارسال هدایای الهی برای خدایان بود. با این حال، Ptah-in-wea در نزدیکی معبدی که او برای رامسس دوم نگهداری می کرد، دفن نشد. در عوض، تابوت او را در کنار هرمی قرار دادند که 1000 سال پیش در سقارا ساخته شد، شهری باستانی که به خاطر گورستان های وسیعش معروف است.

عکس تابوت عجیب 3000 ساله در مصر پیدا شد

در این گزارش آمده است که باستان شناسان این تابوت را در نزدیکی هرم متعلق به پادشاه یونس (حکومت در حدود 2323-2353 قبل از میلاد) در جنوب راهروی که مردم وارد هرم می کردند، کشف کردند. یافته های باستان شناسی نشان می دهد که برای مصری ها غیرعادی نبود که بخواهند در نزدیکی اهرام ساخته شده توسط فراعنه با عمر طولانی دفن شوند. برای مثال، تدفین‌هایی با قدمت 2500 سال در نزدیکی اهرام جیزه پیدا شده است که قدمت آن به 4500 سال پیش بازمی‌گردد، که نشان می‌دهد ممکن است مردم مدت‌ها پس از ساخته شدن این مکان‌ها را مقدس می‌دانستند.

هیروگلیف های روی تابوت خواستار محافظت از متوفی هستند و تصاویری از هوروس، خدای سر شاهین اسماس و پسر خدایان اوزیریس و ایزیس را نشان می دهند. اگرچه این تابوت در دوران باستان به سرقت رفته بود، اما باستان شناسان آثاری از رزین پیدا کردند که نشان می داد یک مومیایی در داخل آن وجود دارد. بر اساس این بیانیه، تیم باستان شناسان هیچ اثر دیگری از این تابوت پیدا نکردند.

رامسس دوم در زمانی بر مصر حکومت می کرد که امپراتوری او از سوریه تا سودان امروزی گسترش داشت. این تابوتخانه توسط یک ماموریت باستان شناسی به رهبری اولا ال اگوئیزی، استاد مصرشناسی در دانشگاه قاهره کشف شد.