بین الملل

عمان دیلی: سفر سلطان عمان به ایران موفق بود

«طارق بن هیثم» سلطان عمان در اولین سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه وارد تهران شد و روز دوشنبه پس از دیدار با مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد کشورش ترک کرد. این سفر پاسخ به سفر سال گذشته سید ابراهیم رئیسی بود که در رأس هیأتی به مسقط سفر رفت و چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و غیره امضا شد. 

روزنامه «عمان دیلی» امروز سه‌شنبه یک روز پس از پایان سفر سلطان به ایران نوشت: اعلی‌حضرت جناب سلطان هیثم بن طارق -خداوند نگهدار او باشد-، سفر رسمی به ایران را به پایان رساند و همانطور که انتظار می‌رفت، این سفر در سطحی وسیع، “تاریخی” توصیف شد و موفقیت بزرگی در همه مسیرها و به شکل خاص در مسیر سیاسی محقق کرد. از جمله این مسیرهای موفق، خبری بود که در خصوص موضوع ازسرگیری روابط ایران و مصر بود چرا که ایران دیروز از بازگشت روابطش با مصر استقبال کرد». 

سلطان عمان هفته گذشته و پیش از سفر به ایران، در سفری دو روزه به مصر رفت و طبق گزارش‌های خبری در سفر به ایران حامل پیامی از جانب مصر برای مقامات ایران بود. این پیام در خصوص تلاش دو کشور برای ازسرگیری روابط دو جانبه است. رهبر انقلاب اسلامی دیروز در دیدار سلطان عمان تأکید کرد که ایران از روابط با مصر استقبال می‌کند. این روزنامه نوشت: «این خبر مهمی برای منطقه است چرا که مصر جایگاه مهمی در  قلب جهان عرب دارد».

عمان دیلی افزود:  اما موفقیت دیگر، که در مرحله پیش رو اعلام خواهد شد، در خصوص پرونده هسته‌ای ایران است که مذاکرات آن بارها ناموفق بوده است هر چند که شرایط جهانی می‌طلبد که بسرعت به نتیجه برسد. در مرحله پیش رو می‌طلبد که چه ایران، چه آمریکا چه جامعه بین‌الملل از خود نرمش نشان دهند. 

عمان در سال‌های اخیر یکی از واسطه‌های مذاکرات هسته‌ای بوده. عمان نقش خود در این خصوص را تاکنون در این خصوص ادامه داده است. 

عمان از سال گذشته، تحرکات خود در ارتباط با پرونده هسته ای ایران را تشدید کرده است که شاید بارزترین آن سفر رئیسی به مسقط بود. هیثم بن طارق پیشتر در سفرش به آلمان در نیمه ماه ژوئیه سال گذشته، با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان درباره شماری از مسائل از جمله بازگشت به توافق هسته ای با ایران رایزنی کرده بود. 

به نوشته این روزنامه عمانی، «این‌ها، مسیرهایی است که دیپلماسی عمان آن را پی گرفته و ترسیم‌کننده آن اعلی حضرت جناب سلطان هستند، و جهان نظاره‌گر آن است…». «در سطح روابط دوجانبه عمان و ایران، این سفر بر تقویت همه مسیرهای سیاسی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأکید کرد و دو طرف دو یادداشت تفاهم و دو توافقنامه جهت همکاری برای تقویت توسعه و سرمایه‌گذاری امضا کردند. همچنین برای تبادل اطلاعات نفتی و مطالعه مشترک پروژه میدان نفتی هنگام-بخا توافق شد».

عمان دیلی همچنین تأکید کرد: «اما مهمترین نکته در این سفر، رویکرد سران دو کشور برای کار جهت رسیدن به تدوین یک سند همکاری راهبردی بین دو کشور است؛ امری که همکاری و تبادل منافع را تقویت خواهد کرد». 

سرمقاله عمان دیلی همچنین با اشاره به وجود موانع در حوزه تجاری و سرمایه‌گذاری نوشت: «تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری اکنون در سطح روابط دیپلماتیک دو همسایه نیست و این همان چیزی است که نیازمند پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش رو است… مرحله پیش رو بشارت‌دهنده متغیرهای زیادی در این خصوص است بخصوص وقتی توافق هسته‌ای امضا [احیا] شود که از نتایج آن این است که ایران با آن می‌تواند نقش تمدنی خود با کشورهای جهان را ایفا کند. منطقه خاورمیانه هنوز نیازمند شدید ایمان به فرهنگ گفت‌وگو در مسیر حل و فصل مسائل باقیمانده است. علاوه بر این باید به اهمیت مشارکت و تکامل کشورها برای تحقق رفاه و ثبات نیز ایمان داشت».

311311