بین الملل

طرح اشرف غنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام/ طالبان رد کرد

وزیر امور خارجه افغانستان تأکید کرد که دولت کابل برای انتخابات زودهنگام آماده است. سوالی که واکنش تند طالبان را برانگیخت.

به نقل از حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در یک کنفرانس خبری در دهلی نو گفت: “انتخابات فوق العاده می تواند با حضور ناظران بین المللی برگزار شود.”

وی افزود که طالبان باید این انتخابات را به عنوان راهی قانونی برای انتقال قدرت – سازش سیاسی – بپذیرند.

اتمر گفت: “اگر طالبان سازش سیاسی را بپذیرند که برای همه افغانها قابل قبول باشد ، اگر بپذیرد که انتخابات راهی قانونی برای انتقال قدرت و مسئولیت است ، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان آماده انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است.” این بدان معناست که وی تا پایان دوره ریاست جمهوری فعلی خود منتظر نخواهد ماند.

یک روزنامه محلی افغانستان گزارش داده است که اشرف غنی احتمالاً در یک کنفرانس صلح در استانبول درباره ایده انتخابات زود هنگام بحث خواهد کرد.

روزنامه گزارش می دهد ، طبق طرح صلح پیشنهادی ، آتش بس شش ماهه قبل از انتخابات اعلام می شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه عازم کابل شد تا در آستانه کنفرانس بین المللی صلح افغانستان و افغانستان با اشرف غنی دیدار کند.

در طول سفر ، آستین به کابل در مورد حمایت واشنگتن اطمینان داد.

اما ماه ها پیش (چهارشنبه) پس از پیشرفت طالبان در گفتگوهای صلح بین طالبان و دولت کابل ، امروز (چهارشنبه) طالبان پیشنهاد اشرف هانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اواخر سال جاری را رد کردند.

به گفته دو مقام دولتی کابل ، اشرف غنی برنامه مبارزاتی خود را در کنفرانس صلح استانبول ارائه خواهد کرد.

این اقدام می تواند با هدف رد پیشنهاد ایالات متحده برای تشکیل دولت موقت ، از جمله طالبان ، برای اداره افغانستان هنگام خروج نیروهای آمریکایی باشد.

یک مقام ارشد دولت کابل گفت که دولت با یک برنامه انتخابات زودهنگام که یک برنامه عادلانه برای آینده افغانستان است ، از ترکیه دیدار خواهد کرد.

طالبان بلافاصله این پیشنهاد را رد کردند.

سخنگوی طالبان ، ابی ابی الله مجاهد درباره طرح اشرف غنی گفت:

او اضافه کرد. “آنها در مورد روندی صحبت می کنند که همیشه بحث برانگیز بوده است. هرگونه تصمیمی در مورد آینده افغانستان باید در مذاکرات مداوم بین دو طرف اتخاذ شود. ما هرگز از این برنامه پشتیبانی نمی کنیم.

به گفته دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریكا كه سال گذشته طالبان را امضا كرد ، واشنگتن قصد دارد نیروهای خود را تا اول ماه مه از افغانستان خارج كند ، گرچه بایدن رئیس جمهور فعلی اوایل ماه جاری اعلام كرد كه مهلت تعیین شده است.

انتهای پیام: