استان ها

شروع ساماندهی محوطه تاریخی گندی‌شاپور با اعتبار ۳ میلیارد ریال

به گزارش سرگرمی برای همه ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ، یعقوب الکی امروز شنبه 10 اکتبر 1999 اظهار داشت: “محوطه ها و مقبره های حفاری شده Jakub Leit Safari در دستور کار قرار گرفته است.”

او ادامه داد. “یکی از سازه هایی که در دستور کار قرار گرفته ، پل شماره 1 سایفون است که بازسازی اضطراری ستون های پل ، مقاوم سازی ، رفع خطر ، ترمیم قسمت های آسیب دیده سازه اجرا شده است.”

گاندی شاپور و ایوان کرخه ، مدیر پایگاه میراث فرهنگی با اشاره به ساماندهی پل شماره 2 سایفون ، افزودند: “بازسازی این پل ادامه دارد.”

وی همچنین در مورد سازماندهی منطقه حفر شده توضیحاتی ارائه داد. “این بخش از عملیات شامل پاکسازی منطقه مجاور سنگر حفر شده ، حفاظت از مکانهای معماری حفر شده با کاه و ترمیم ، کنترل بارندگی (آب سطحی) و از بین بردن ، تعمیر دیوارهای فروریخته: تعمیر است. این است. “

الکی با اشاره به اینکه مقبره یاقوب لیت صفری قسمت دیگری از منطقه گندیشاپور است که سازماندهی آن در دستور کار قرار دارد ، افزود: “اقدامات در این مقبره در نزدیکی ساختمان در حال انجام است.”

وی افزود: “پیش بینی می شود که این پروژه که در اوایل ماه اکتبر با وام سه میلیارد ریالی از وام توسعه ملی آغاز شده است ، تا پایان اکتبر آینده ادامه یابد.”

مدیر فرهنگ میراث فرهنگی گندیشاپور ایوان کرخه اشاره کرد. . »

Gundishapur یا Und Undishapur یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی است که توسط شاهپور اول ایجاد شده است. اندی شاپور از همان ابتدا به تدریج به یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان تبدیل شد. جندی شاپور قدیمی ، که تنها بقایای آن در نزدیکی شهر دزفول باقی مانده است ، طبق اسناد تاریخی ، آغاز شکل گیری اولین سیستم آموزش عالی جهان است. وی ، اولین دانشگاه جهانی به دستور اولین شاپور ساسانی در این شهر تاسیس شد. این دانشگاه اولین مرکز علمی در جهان بود که 1750 سال پیش در دوره ساسانی در آن طب ، فلسفه و نجوم آموزش داده می شد.

شهر باستانی 800 هکتاری هندی شاپور در 12 کیلومتری شهر دزفول و در حوالی روستای اسلام آباد واقع شده است. بقایای این شهر در تاریخ 15 سپتامبر 1941 ، به شماره 46 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

48: