عمومی

سال آینده قیمت تمام شده خودرو کاهش می‌یابد

به گزارش پایگاه شبکه اطلاع رسانی :

سیدرضا فاطمین وزیر صنعت، معدن در چارچوب جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به تصویب مجوز افزایش تولید خودروسازان. بخشی از آن به دلیل ناکارآمدی خودروسازان و بخشی دیگر به وضعیت اقتصادی کشور در سال های اخیر برمی گردد.

او گفت. یکی از اقداماتی که برای اصلاح صنعت خودرو انجام شد، اصلاح قیمت خودروسازان بود.

فاطمی امین افزود. «پیشنهاد اصلاح قیمت خودرو در هفته های اخیر در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. در بسیاری از موارد به دلیل اینکه قیمت های پیشنهادی فراتر از استانداردهای فعلی بود، ستاد مخالف افزایش قیمت خودرو بود. مبنای قیمت‌های جدید براساس ضوابط قبلی شورای رقابت یعنی قیمت‌گذاری به میزان تورم اعلامی هر 6 ماه یکبار تعیین می‌شود.

وزیر صمت گفت. وی افزود: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته تا همان قوانین قبلی را در مورد قیمت خودرو اعمال کند، با توجه به اینکه آخرین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته قیمت خودرو افزایش یافت، به گونه‌ای عمل کردیم که تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی. مبنای محاسبه قیمت‌های جدید بود.» در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته تا روال قبلی اصلاح قیمت ها را ادامه دهد.

فاطمی امین در خصوص عدم انطباق این تصمیم با دستور رئیس جمهور نیز توضیح داد. رئیس جمهور تاکید کرد: تعریف قیمت خودرو باید به طور کامل بازنگری شود، قیمت ها اصولی باشد که این کار در ماه گذشته انجام شد. برگزار شد، و همه قیمت‌ها را به‌طور کامل بررسی کردیم و قیمت‌ها را در مکان‌هایی که قیمت‌های ارائه‌شده توسط خودروسازان غیرواقعی تشخیص داده شد، اصلاح کردیم.

او اضافه کرد. رئیس جمهور تاکید کرد که این اقدام باید با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق افتاد.

وزیر صنعت و معدن تاکید کرد. «صنعت خودروسازی ما علیرغم نقاط قوت و فرصت های جدی که دارد، دارای ضعف های بسیار جدی است.

او اضافه کرد. وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت صنعت خودرو، در دوره جدید، وزارت صنعت 9 برنامه را اجرا کرده است که یکی از آنها اصلاح ساختار صنعت خودرو بود، به عنوان مثال چند شرکت در کشور فعالیت می کنند. . در تولید موتورهای خودرو یا قطعات آزمایشی. ارزش بالایی دارند.

فاطمی امین افزود: برخی از این 9 برنامه در 6 ماه و برخی حداکثر در دو سال به یک افتخار ملی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در 9 ماه گذشته بهبود نیافته است که باعث کاهش نقدینگی در بخش، افزایش هزینه ها، کاهش تولید شده است، به خودروسازان قول عرضه هفتگی از این پس را داده ایم، به زودی شاهد افزایش تولید خواهیم بود که باعث آرامش بازار خواهد شد. .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفاوت قیمت در بازار و کارخانه افزود: ما می توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت های بازار نیز تعدیل شوند.

وی ادامه داد: کسانی که بر اساس قراردادهای پیش فروش خودرو می خرند کمک هزینه مشارکت بانکی دریافت می کنند اما مابه التفاوت قیمت خودرو را به نرخ روز قرارداد باید پرداخت کنند البته ما به خودرو توصیه کردیم. تولید کنندگان تا جایی که ممکن است قرض بگیرید. به خریداران کمک کنید

قاتمی امین افزود. «تفاوت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که هر خودرو بین 60 تا 160 میلیون تومان است. آنها می گویند یکی از اهداف ما در تعدیل قیمت ها کاهش این فاصله است، زیرا تفاوت قیمت کارخانه با کف بازار برای خودروساز درآمدزایی می کند که می تواند تولید آن را افزایش دهد در حالی که دو خودروساز ما. ایران خودرو و سایپا. بیش از یک میلیون سهامدار حقیقی دارند، اگر تورم اصلاح نمی شد، رانت کلانی از جیب یک میلیون سهامدار حقیقی به خریداران منتقل می شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای افزایش تولید گفت: وی افزود: خودروسازان ما در سال آینده تولید را 50 درصد افزایش خواهند داد و با کاهش قیمت تمام شده (بر اساس قیمت های ثابت) پیش بینی شده است. برای سال آینده، سال آینده، قرعه کشی برای عرضه خودرو نخواهیم داشت، قیمت بازار کاهش می یابد و صنعت خودرو از این وضعیت خارج می شود.