عمومی

روایتی از طرح ترافیک تهران در دوران قاجار

اولین طرح ترافیک 160 سال پیش اجرا شد که ورود حیوانات بندری به «میدان ارگی» یا «پارک گلشن» ممنوع شد. اکنون در تهران دوچرخه‌های آهنی جایگزین دام‌ها شده است که هر روز نمی‌توانند در خیابانی که می‌خواهند راه بروند.

پس از احداث «میدان توپخانه» جدید در «میدان ارگ شاهی»، توپ و توپخانه، میدان ارگ را به آن محل منتقل کردند و حوضی پنج ضلعی در وسط میدان ارگ ساختند. مسیری تخته‌ای در اطراف آن ساخته شد و قسمت‌های دیگر میدان به فضای سبز اهدا شد. اطراف باغ ها را با ستون های سنگی و نرده های چوبی احاطه کردند. یک سال بعد برای جلوگیری از عبور حیوانات از میدان، سنگر شرقی را پر کردند، خیابانی در آن ساختند و با توپخانه جدید شروع کردند و تا باز شدن بازار ادامه دادند. در انتهای آن دروازه ای در خارج از شهر ساخته شد، به طوری که راه عبور وحش از محدوده میدان ارگ قطع شد.

محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در این باره نوشته است. «و تصمیم گرفته شد که کالایی که حمل می‌کردند سالم باشد. در ضلع شرقی ارگ همایون، دروازه ای از کویر به سمت سنگر شرقی شهر قرار داشت. شهر توده ای بود مساوی با زمین، خیابانی عریض که به بازار باز می شد.» اینجا خیابان ناصریه آن زمان یا ناصر خسروی امروزی است.

تمام سفرهای انجام شده به تهران در زمان صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر در 177 سال پیش ثبت شده است. همزمان با سفر ناصرالدین شاه به کام، دولت دستور داد که ورود و خروج از دروازه های تهران را مجاز کنند و آن را «بیلیت دروازه» نامیدند. پس از دریافت بلیط، نام مسافر، دلیل سفر، مقصد و مبدا استعلام شد. این کار برای حفظ امنیت سیاسی انجام شد. از آنجایی که شهر مشکل اصلی حکومت در دوره ناصری بود، ورود و خروج گندم نیز هر روز ثبت می شد. حتی سندی از اسامی افرادی که از دروازه های مختلف تهران رفتند و آمدند وجود دارد. تهران در آن زمان دارای 12 دروازه بود که دروازه های حضرت عبدالعظیم، کردزوی، خانی آباد، مکستان، قزوین، باغشاهی، یوسف آباد، دولت و شمیران را شامل می شد. دوشان تپه “” دولاب “و” خراسان “.

عبور واگن ها از خیابان های تهران در آن زمان نیاز به زیرساخت ها داشت، بنابراین دستور دادند خیابان ها را آسفالت کنند. کیوروس سعدوندیان در کتاب «نخستین تهران» نوشته است. «خیابان های تهران برای اولین بار آسفالت شد. در سال 1267 ش. از کوچه های «ارگی» شروع شد. دلیلش همسطح شدن کالسکه بود.

تاریخچه سفرنامه تهران در دوره قاجار

روزنامه «وکای اطلاعات» در سی و ششمین شماره خود گزارش می دهد. در آن زمان تصمیم گرفته شد که هرکس می تواند بر ارابه دولتی سوار شود، موی خادمان دولت در برابر اشراف، در مسافرت یا در شهرک همایون باشد. معیرالممالک گفت: در این راستا مجوز عمومی داده اند؛ این واگن ها در کارخانه ابواب الجمعه توسط سازندگان ساخته می شود.

همین روزنامه در شماره 38 خود می نویسد. «چون در این زمان تصمیم بر این است که تعداد واگن ها در تهران روز به روز بیشتر شود، عبور واگن ها باید روان و خوب باشد، بنابراین تصمیم بر این شد که کوچه ها. ارگ سلطنتی تسطیح خواهد شد. تا اسب ها و ارابه ها به راحتی عبور کنند و پیاده استراحت کنند. «برای عبور کالسکه وسط کوچه ها آسفالت می کشند. این روزها ساخته شده است.”

روزنامه وکای اطلاعات در شماره سی و نهم می نویسد. «در گذشته روزنامه ها درباره ارابه می نوشتند، یعنی ارابه در بین مردم رایج است، این قاعده باید در حکومت علیه ایران اعمال شود، مردم راحت تر در قلمرو حرکت کنند. جاده ها و خیابان ها به. باز هم اعلام می شود که مکرب الخاقان «معیرالممالک» بر اساس تصمیم معتمدین حکومتی علیه آنان، کارخانه خودروسازی را در جرخانه مبارکه راه اندازی کرده است تا هر چقدر که می خواهند واگن داشته باشند. ساخته شده است، هر کسی می تواند آن را انجام دهد. و اشراف دولت عیب ندارند، بلکه هر که از تجار و بازرگانان و غیره بخواهد از دولت اذن بگیرد که به کارخانه مذکور مراجعه کند، هر برنامه و نوعى که بخواهد به زودى براى او ساخته مى شود».

می گویند اولین واگن ها در کالسکه معیرالممالکی در اصفهان ساخته شد. واگن هایی که به نوشته روزنامه وقایع اتفاقیه حتی از واگن های فرنگ کیفیت بهتری داشتند.

در حال حاضر بسیاری از خیابان های تهران از جمله پیاده رو خیابان لاله زار، سی تیر، بخشی از میدان حسن آباد و بازار تهران، برای زیبایی بیشتر، به تقلید از کشور همسایه ما، ترکیه که ظاهر خوبی هم دارد، آسفالت شده اند، اما عابران پیاده اینطور نیستند. . از این بابت خوشحالند، چون یا پاهایشان به این تکه ها گیر می کند، پدر کفششان می افتد یا وقتی باران و برف می بارد، سنگ های رها شده آب به زانوهای کفششان می ریزند.

انتهای پیام: