عمومی

رخ نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی/بازار فروش رونق گرفت – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین گروه استان ها. این فقط نمایشگاه صنایع دستی در شهر بیرجند نیست. گویا همه ایران با هنرمندی تمام در این گوشه از خراسان جنوبی جمع شده است.

اینجا گیره کرمانی، خاتم اصفهان، سنگ های نیمه قیمتی خراسان جنوبی، زیورآلات کرمانشاه، گلدوزی و زیور آلات سیستان و بلوچستان از مروارید بوشهری و لباس های سنتی بندرعباسی به چشم می خورد.

نمایشگاه هنر مردم ایران در صنایع دستی

پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که تا 20 آذرماه در خراسان جنوبی برپاست، فرصتی را برای صنعتگران ایرانی فراهم کرده است تا بار دیگر آثار دست خود را به نمایش بگذارند.

پای صحبت هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می نشینیم و از آنها در مورد راهبردشان برای رشد هنر و صنایع دستی می پرسیم.

مائده پیرستی یکی از صنعتگران فعال در زمینه قلم زنی مس، زیورآلات و تولید ظروف مسی در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت. من اهل بیرجند هستم و بعد از چندین سال زندگی در تهران به خانه پدری ام که بیرجند است برگشتم.

وی با اشاره به اینکه این هنر را از پدرش آموخته است، ادامه داد. اکنون در بیرجند کارگاهی داریم که در واقع بزرگترین مجتمع تولیدی ظروف مسی شرق کشور است.

مشکلات اقتصادی بر خرید صنایع دستی تاثیر گذاشته است

این هنرمند بیرجندی گفت: «فکر می کنم به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی، تصور خرید صنایع دستی کاهش پیدا کرده است و البته برگزاری نمایشگاه ها تا حدودی به فروش محصولات کمک می کند.

پیراسته با اشاره به اینکه مواد اولیه را از اصفهان خریداری می کنیم، یادآور شد. برخی تصور می کنند صنایع دستی گران است در حالی که تولید صنایع دستی زمان زیادی می برد و هنرمندان برای آن دردسرهای زیادی را متحمل می شوند.

صحنه هنر ایران در نمایشگاه/بازار فروش صنایع دستی رونق گرفت

او یادآوری کرد. در محل کار خود در بیرجند نیز آموزش این رشته صنایع دستی را داریم.

رحیمی دیگر بانویی است که در زمینه حوله و پارچه های سنتی بیرجانی معروف به توبافی فعالیت می کند و از حضورش در نمایشگاه خرسند است.

مواد اولیه گران قیمت

وی در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: حوله توبافی این روزها طرفداران زیادی دارد و مردم از آن استقبال می کنند.

وقتی از قیمت حوله پرسیدیم لبخندی زد و گفت. مواد اولیه گران شده است اما ما در حال و هوای مشتری هستیم و قیمت را زیاد افزایش نداده ایم.

این هنرمند توباف یادآور شد. به عنوان مثال ما حوله های حمام باکیفیت را به قیمت حدود 240000 تومان می فروشیم.

رویا رضایی هنرمند کرمانشاهی که برای رسیدن به این نمایشگاه صنایع دستی مسیر طولانی را طی کرده است به خبرنگار آنلاین گفت: میناکاری روی شیشه و سرامیک و تولید جواهرات.

او ادامه داد. «این هدایا توسط بانوان هنرمند کرمانشاهی بافته می شود که من روی آن گلدوزی می کنم که مورد استقبال بسیاری از هنردوستان قرار گرفته است.

این فعال صنایع دستی با تاکید بر اینکه مردم کرمانشاه بیشتر به تولید فرش، قالیچه و فرش در حوزه صنایع دستی توجه دارند، گفت:

صحنه هنر ایران در نمایشگاه/بازار فروش صنایع دستی رونق گرفت

کسب تجربه در چارچوب نمایشگاه

رضایی با اشاره به اینکه 28 ساعت طول کشید تا به بیرجند رسیدم.

او گفت. حتی اگر فروش زیادی هم نداشته باشیم پشیمان نمی شوم زیرا هر بازدیدی از نمایشگاه به معنای تجربه و آشنایی جدید با استانی از کشور است.

با گذر از کنار غرفه ای دیگر، لباس های سنتی زیبای هرمزگانی جلب توجه می کند. لباسی که نشان دهنده هویت و اصالت مردم آن کشور است.

به نمایشگاه می رویم. این بانوی هنرمند که خود را زینب خوشبخت معرفی می کند در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: من از یکی از روستاهای زیبای بندرعباس به این نمایشگاه آمدم.

نگاهی به گلدوزی سنتی در نمایشگاه صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه صندوق کارآفرینی دارند و برای توانمندسازی زنان روستایی تلاش می کنند، گفت. «بیشتر کار ما در زمینه گلدوزی سنتی است و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه شد.

خوشبخت گفت: ما می خواهیم با تولید لباس های سنتی و گلدوزی سعی در حفظ فرهنگ و اصالت خود داشته باشیم.

ریحانه زنگ زدنبیرجندی هنرمند فعال در زمینه چرم نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین اشاره کرد. من از سال 2016 کسب و کار خود را شروع کردم و اکنون به صورت حرفه ای کار می کنم.

صحنه هنر ایران در نمایشگاه/بازار فروش صنایع دستی رونق گرفت

وی با اشاره به اینکه برای فراگیری این هنر دوره های فنی و حرفه ای را گذراندم، گفت. «در شرایط ایجاد شده هم به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم و هم دریافت‌کننده آموزش هستم.

حضور در نمایشگاه به فروش بازار کمک می کند

این هنرمند بیرجندی که تجربه حضور در چندین نمایشگاه را دارد، ادامه داد: «شرکت در نمایشگاه ها برای ارائه محصولات دست ساز بسیار خوب است، از نظر فروش هم تا حدودی کمک می کند.

زنگ زدن وی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته است، گفت.

وی با اشاره به اینکه از تهران، زاهدان، تربت حیدریه و مشهد مشتری دارد، گفت. حتی در برخی موارد مشتری هایی از ترکیه داشتم.

تسهیل شرایط پذیرش تسهیلات ضروری است

بیرجندی هنرمند چرم با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی برای کار خود دریافت نکرده است، گفت: درخواست ما این است که متولیان امر تسهیلات لازم را برای هنرمندان و صنعتگران فراهم کنند، زیرا در این مسیر موانع زیادی وجود دارد.

هادی شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی نیز به ادامه این نمایشگاه تا 20 آذرماه اشاره کرد. 208 غرفه در این نمایشگاه برپا می شود و هنرمندانی از 27 استان در این رویداد مهم صنایع دستی حضور خواهند داشت.

شاهوردی ادامه داد. تنها استان های کردستان، ایلام، آذربایجان مرکزی و شرقی بابت شرکت در نمایشگاه عذرخواهی کردند.

در مورد پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی خراسان جنوبی حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. اما همه صنعتگران می گویند باید در بازار فروش به آنها کمک کرد و تسهیلات گرفتن را آسان کرد. امید است متولیان امر بیش از گذشته در جهت حمایت از صنعتگران گام بردارند.