بین الملل

دیپلماسی زلزله؛ بازدید وزیر خارجه یونان از مناطق زلزله‌زده ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه، وزیر خارجه یونان در اقدامی قابل توجه یکشنبه (۱۲ فوریه) همراه همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده در این کشور بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این دیدار بخشی از گام جدید به اصطلاح «دیپلماسی زلزله» بین این دو کشور همسایه پرتنش بود. «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان یکشنبه با همراهی «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد.

چاووش‌اوغلو در این زمینه گفت: «آن موقع گفتم برای بهبود روابطمان منتظر زلزله دیگری نباشیم. اکنون به عنوان وزیر خارجه ترکیه این را تکرار می‌کنم. باید برای بهبود روابط خود تلاش کنیم».

دندیاس نیز گفت: «من می‌خواهم کاملا به آنچه مولود چاووش‌اوغلو گفته متعهد شوم که نباید منتظر بلایای طبیعی برای بهبود روابطمان باشیم».

 

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر اوت ۱۹۹۹ ترکیه را لرزاند که منجر به کشته شدن ۱۸۰۰۰ نفر شد. ماه بعد، زمین‌لرزه‌ای شش ریشتری «آتن» پایتخت یونان را لرزاند و ۱۴۳ نفر را کشت. در هر دو مورد، دو کشور امدادگران خود را برای کمک به مناطق زلزله‌زده اعزام کردند.

 به گزارش این منبع خبری، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تلفنی با «کاترینا ساکلاروپولو» رئیس‌جمهور یونان و «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرد. این دو مقام یونانی در تماس تلفنی با اردوغان برای قربانیان زلزله ابراز همدردی کردند و به او از حمایت یونان اطمینان دادند.

مردم یونان نیز در رسانه‌های اجتماعی حمایت خود را از ترکیه ابراز کرده و اتحادیه‌های یونان در جمع‌آوری کمک برای آوارگان پیش قدم شده‌اند. در تمامی رویدادهای ورزشی که روز شنبه در یونان برگزار شد، برای قربانیان این زلزله یک دقیقه سکوت انجام شد.

روزنامه یونانی «کیپ تاکینگ گریس» در همین خصوص نوشت مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ورود نیکوس دندیاس به ترکیه زلزله‌زده در آغوش همتای یونانی خود قرار گفت. وزرای خارجه دو کشور در فرودگاه «آدانا» دیدار کوتاهی داشتند و سپس سوار بر بالگرد عازم مناطق زلزله‌زده استان «هاتای» شدند.

ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید