استان ها

خانه‌های روستایی در کابوس آوار / ۴۲ گسل استان زنجان را تهدید می‌کند

طبق اخبار آنلاین “زنجان”. کلمه زلزله ، که می شنویم ، تمام بشر را به وحشت می اندازد و نابودی و نابودی پس از نفوذ در ذهن او ، اجازه نمی دهد تا حتی یک لحظه از تصورات خود منحرف شویم. بلایای طبیعی ، که همه چیز را در عرض چند ثانیه وارونه می کند ، موجودیت را با هیچ چیز متحد نمی کند ، نیروی مخرب این فاجعه طبیعی به حدی است که حتی تاریخ قادر به گفتن تلخی های خود نیست.

با این وجود ، ایران همچنین یکی از کشورهایی است که در اثر زلزله در جهان آسیب دیده است ؛ سالانه چندین زمین لرزه بزرگ و کوچک را تجربه می کند ، در حالی که استان زنجان در منطقه زلزله زده ساخته شده است که در تاریخ خود حوادث غم انگیز را به ثبت رسانده است. دهه 1960 اوج زلزله رودبار را شاهد بود ، ویرانی هایی که هزاران زنجانی را از بین برد ، زندگی مردم روستایی و شهری را از بین برد و خاطره ای بسیار تلخ را در ذهن مردم این کشور به جا گذاشت.

اما زلزله زنجان در همان زمان به پایان نرسید. در سال های بعد ، منطقه همچنان شاهد کاستی های خود بود ، هراز گاهی اوقات زمین لرزه هایی با شدت کم و بیش را احساس می کرد.

اگر این دولت مرتکب چند اشتباه شود ، مطمئناً زلزله در چند مورد به پایان نمی رسد ، اما راه حل هایی برای کاهش پس لرزه ها و پس لرزه های زلزله ، اگرچه به اندازه آنها کارآمد نبود ، اما هنوز هم می تواند شدت خسارت را کاهش دهد. تا حدی کاهش یابد. یکی از اقدامات برای کاهش اثرات مخرب زلزله زدگان ، تعمیر مناطق شهری و روستایی است که با نیروهای مختلف ویرانگر می تواند جان خود را در زمین لرزه نجات دهد.

با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا مردم در هنگام وقوع حادثه غم انگیز زلزله رودبار ، از توصیه های مربوط به نگهداری مناسب از خانه های خود پس از دهه 1960 پیروی کردند. با وجود قرار گرفتن 153 روستای مقصر در استان زنجان آنجان ، چه درصد از خانه های روستایی در استان احیا شده اند؟ آیا شرایط استان زنجان با کمبودهایی همراه است؟ آیا کلیه خانه های مسکونی بازسازی شده اند؟ چه تعداد نقص خطرناک در استان زنجان وجود دارد؟ کدام قسمت های استان جان آنجان بیشتر مستعد زمین لرزه است؟ مقصران منطقه برای ایجاد زمین لرزه چقدر قدرتمند هستند؟

صفی الله کرامتی ، مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: شهر زنجان با دو اشتباه بزرگ روبرو است. ه:

او اضافه کرد. دومین گسل خطرناک به نام گسل سلطانیه ، که از روستای مرویدید شهر زنجان آغاز شده است ، به سلطانیه ، ابهر ، خرمدره رسیده است ، هر دو گسل می توانند زمین لرزه هایی با بزرگی 6.5 تا 7.8 ایجاد کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هر دو اشتباه تهدیدی برای کل استان زنجان است ، گفت: “اگر انرژی هر یک از این اشتباهات آزاد شود ، شرایط وحشتناکی را برای کشور ایجاد می کند.”

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اعلام اینکه این وضعیت فقط با دو کاستی ذکر شده تهدید نمی شود ، گفت: 40 نقص دیگر از جهات مختلف از جمله تبریز ، آوج ، شاهین دژ ، رودبار بر حرکت هر کشور تأثیر می گذارد. آنها در آینده مؤثر نخواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت آپارتمان های روستایی در منطقه ضعیف است ، گفت: “با وجود قرار گرفتن 153 روستا به تقصیر بیش از 18000 واحد مسکن روستایی ، تنها 28٪ خانه ها ترمیم شده اند.”

کرامتی اظهار داشت: زلزله روبر در سال 1990 واقعه غم انگیزی در زنجان بود. “حتی این ایالت تحت تأثیر زلزله سال 1342 بوین زهرا قرار گرفت و برخی از ایالت ها به دلیل وضعیت نامناسب خانه هایشان جان باختند.” رفت

این مقام افزود. “پس از زلزله رودبار ، سیستم مهندسی ساخت و ساز با تأیید دولت برای ساخت خانه ها طبق آیین نامه های موجود تنظیم شد ، اما هنوز هم ، گاهی اوقات مردم برای کاهش هزینه های ساخت خانه ها سعی می کنند قانون را دور بزنند.”

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان ژجیانگ ، در صورت وقوع زلزله در منطقه ، ساختمانهای ساخته شده در سال 1370-1380 می توانند از مرگ ساکنان جلوگیری کنند ، اما خانه های ساخته شده در دهه 90 مطمئناً مقاومت بیشتری در برابر تخریب خواهند داشت.

البته گفته می شود که خانه های این منطقه مطابق با استانداردهای فعلی هنوز از نظر تقویت خانه های شهری و روستایی نتوانسته اند به حد مطلوب برسند ، با وجود برخی کاستی ها ، وقوع حوادث وحشتناک در این منطقه در آینده بسیار دور از انتظار است. نه ، به طور مشابه اگر این اتفاق بیفتد ، مردم زندگی و اموال را نیز غارت می کنند ، جایی برای جبران خسارت وجود نخواهد داشت ، زیرا تنها 28٪ از بازپرسی ها بازسازی شده اند ، و بیش از 13،000 واحد مسکن هنوز نیاز به نوسازی دارند.

با این حال ، وضعیت مسکن شهری مانند و تهدید زلزله در هر لحظه جدی است ، اما مسئولان و برخی از مردم از این مشکل ناشنوا هستند و هیچ کس در مورد این بحران و پیامدهای آن فکر نمی کند ، زیرا اگر در این خطر به تخریب خانه های روستایی توجه بیشتری شود. در مقیاس عظیمی که چندین هزار نفر را در زیر سقف خود پناه داده اند ، اما متأسفانه هنوز درست انجام نشده است ، اما مرمت مسکن باید یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان باشد. بگذارید مردم به گونه ای شوند که این کشور دیگر شاهد تاریخ غم انگیز زلزله رودبار در کشور – زمین لرزه های مشابه – نباشد.

48