حکمت بیستونهم؛ مرگ از سایهتان با شما همراهتر است
سرگرمی برای همه/قم از لحظهای که انسان متولد میشود و هر ساعتی که بر او میگذرد بخشی از سرمایه عمر او کاسته و هر نفسی که میزند یک گام به پایان زندگی نزدیک میگردد، زیرا عمر انسان به هر حال محدود است و اگر هیچ مشکلی هم برای او پیش نیاید روزی پایان میپذیرد. درست مانند چراغی که ماده اشتعال زایش تدریجاً کم میشود و روزی تمام و سرانجام خاموش خواهد شد.
امام علی (ع) در حکمت ۲۹ نهجالبلاغه میفرماید: «إِذَا کُنْتَ فِی إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِی إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَی؛ در حالی که تو به زندگی پشت میکنی و مرگ به تو روی میآورد ملاقات (با یکدیگر) چه سریع خواهد بود!»
حجتالاسلام شکیبایی در گفتوگو با سرگرمی برای همه به تشریح حکمت ۲۹ نهجالبلاغه امیرالمومنین (ع) پرداخته که شرح آن زیر آمده است:
امیرالمومنین (ع) در این جمله حکمتآمیز در مورد سرعت گذشت عمر و فرارسیدن لحظات مرگ به همگان هشدار میدهد.
نکته مهمی در این سخن پرمحتوای امام علی (ع) است که نخست همه انسانها را در حال حرکت به سوی پایان عمر معرفی میکند و این یک واقعیت است.
از لحظهای که انسان متولد میشود و هر ساعتی که بر او میگذرد بخشی از سرمایه عمر او کاسته و هر نفسی که میزند یک گام به پایان زندگی نزدیک میگردد، زیرا عمر انسان به هر حال محدود است و اگر هیچ مشکلی هم برای او پیش نیاید روزی پایان میپذیرد. درست مانند چراغی که ماده اشتعال زایش تدریجاً کم میشود و روزی تمام و سرانجام خاموش خواهد شد.
این حرکت سریع بدون یک لحظه توقف ادامه دارد و به این ترتیب، از این سو همه انسانها شتابان به سوی مرگ حرکت میکنند.
از سوی دیگر، پیوسته عوامل مرگ به سوی انسان در حرکتاند خواه این عوامل از طریق حوادث ناگهانی، زلزلهها، طوفان و سیلاب، تصادفها و مانند آن باشد یا به صورت بیماریهایی که با گذشت عمر و ضعف و ناتوانی اعضا خواه ناخواه دامان انسان را میگیرد و بدین ترتیب دو حرکت از دو سو رو به روی یکدیگر دائماً در حال انجامند از یک سو، انسان به سوی نقطه پایان زندگی و از آن سو، حوادث به سوی انسان در حرکت است و در چنین شرایطی ملاقات با یکدیگر سریع خواهد بود؛ مانند دو وسیله نقلیهای که از دو طرف روبروی یکدیگر با سرعت در حرکتاند و چیزی نمیگذرد که به هم میرسند.
قرآن مجید خطاب به قوم یهود میفرماید: «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو آن مرگی که (به پندار خود) از آن فرار می کنید به یقین با شما ملاقات خواهد کرد سپس به سوی کسی باز میگردید که از پنهان و آشکار باخبر است و شما را از آنچه انجام میدادید باخبر میسازد.»
در این زمینه روایات فراوانی از معصومین (ع) نقل شده است از جمله در همین کلمات قصار، امام علی (ع) (در کلمه ۷۴) فرموده است: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَی أَجَلِهِ; نفسهای انسان گامهای او به سوی مرگ اوست.»
در نامه ۲۷ از بخش نامههای امام (ع) خواندیم که میفرماید: «وَ أَنْتُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکُمْ وَإِنْ فَرَرْتُمْ مِنْهُ أَدْرَکَکُمْ وَهُوَ أَلْزَمُ لَکُمْ مِنْ ظِلِّکُمْ، الْمَوْتُ مَعْقُودٌ بِنَوَاصِیکُمْ وَالدُّنْیَا تُطْوَی مِنْ خَلْفِکُم؛ شما رانده شدگان و تعقیب شدگان مرگ هستید (و صیدشدگان به وسیله آن) اگر بایستید شما را دستگیر خواهد کرد و اگر فرار کنید به شما خواهد رسید و مرگ از سایه شما به شما همراهتر است و با موی پیشانی شما گره خورده و دنیا در پشت سر شما به سرعت در هم پیچیده میشود (و پایان عمر دور نیست).»
هدف از تمام این هشدارها این است که زندگی دنیا غفلت زاست و هنگامی که انسان به آن سرگرم شود گاه همه چیز را فراموش میکند و چنان گام برمی دارد که گویی زندگی دنیا ابدی است نه خبری از آخرت نه توشهای برای آن سفر و نه اندوختهای برای آن دیار تهیه میکند این هشدارها برای این است که انسان را تکانی دهد و از این خواب غفلت بیدار کند و پیش از آنکه فرصتها از دست برود او را به تهیه زاد و توشه وا دارد.
انتهای پیام