عمومی

حق‌خوری از تالاب‌ها! – سرگرمی برای همه

عدم تخصیص حقوق تالاب های کشور را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده است.

روزنامه سرگرمی برای همه گزارش می دهد ایران وی نوشت: چند سالی است که وضعیت تالاب های کشور خوب نیست. اگرچه کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به نتایج مخرب خشک شدن این اکوسیستم های ارزشمند و تبدیل آنها به منابع گرد و غبار هشدار داده اند، اما عملا هیچ نتیجه ای ثبت نشده است. هر سال بدتر از سال بعد! بر اساس آخرین آمار منتشر شده، 42 تالاب ارزشمند در این مرز به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند و 43 درصد دیگر نیز قابلیت تبدیل شدن به کانون گرد و غبار را دارند. این در شرایطی است که با استناد به ماده ۲ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست موظف به تعیین نیاز آبی زیست‌محیطی تالاب‌ها است و وزارت نیرو باید در طول توسعه و اجرا آن را تخصیص و کتبا ارائه کند. . طرح بر اساس قانون حفاظت و احیای تالاب ها، پرداخت حقوق زیست محیطی پس از شرب باید در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد، اما وضعیت تالاب های کشور نشان می دهد که این قانون هر چند نادیده گرفته شده، نقض شده است.

ما در حال نظارت بر وضعیت ادعا هستیم

وضعیت بی آبی تالاب ها و عدم حمایت از حقوق آنها به حدی بحرانی شده است که چندی پیش محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نامه ای خطاب به وزیر کشور خواستار ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت شد. . از تالاب های کشور این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست کشور «علی سلاجقه» گفت که پیگیر وضعیت وزارت نیرو هستیم و این وزارتخانه موظف است به وظیفه خود در این زمینه عمل کند. اما آیا وزارت نیرو به وظیفه قانونی خود برای تامین حقوق زیست محیطی تالاب های کشور عمل کرده است؟ بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست در تعجب هستند که چرا وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست شفاف نبوده و آمار و ارقام پرداخت حق امتیاز را در اختیار رسانه ها قرار نداده است؟

به گفته صدیقه مدرس طباطبایی، رئیس اداره منابع آب، پایش و آینده پژوهی حوزه‌های آبی سازمان محیط زیست، وضعیت فعلی تالاب‌های کشور نشان‌دهنده عدم اراده برای تامین نیاز آبی شرکت‌های آبی منطقه‌ای وابسته به این وزارتخانه است. . در حوزه انرژی و علیرغم جلسات، مکاتبات و پیگیری های انجام شده، همکاری موثری از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است. گاهاً اگر اقدامی صورت گرفته باشد، پاسخگوی نیازهای زیست محیطی تالاب ها و جلوگیری از اثرات مخرب بلندمدت در آنها نبوده است.

برداشت بی رویه آب

مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس تالاب‌ها، مشاور آبفای کشور در گفت‌وگو با «ایران» گفت: وزارت نیرو بر اساس سند توزیع در تامین حقوق تالاب‌های کشور تلاش می‌کند اما دو عامل مهم (کاهش در صورت بارندگی‌ها) است. و آبگیری های غیرمجاز) از ورود آب به تالاب ها جلوگیری می کنند. در واقع وزارت نیرو آب را رها کرد اما در مسیر تالاب ها بی رویه توسط کشاورزان برداشت شد. این وضعیت پیش از این به شکایت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منجر شد. علی سلاجه از وزارت نیرو خواست تا حق تالاب ها را از رئیس تالاب ها بدهد و محصول کشاورزان را به عنوان پرداخت حق تالاب حذف نکند.

نانوازاده کریمی راهکارهای متعددی برای رهایی از خشک شدن تالاب ها و تامین حقوق آنها ارائه می دهد. ابتدا باید حقوق تالاب ها در زمستان تامین شود تا روستاییان نتوانند این آب را جمع آوری کنند. از طرفی باید با تمام ابزارهای قانونی و اجرایی از برداشت غیرقانونی آب های سطحی و زیرزمینی جلوگیری شود. در صورت حفظ این دو مولفه می توان به تامین حقوق تالاب امیدوار بود.

عنوان به طور کامل امن نیست

در همین رابطه یدالله آذرهوان، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های آذربایجان شرقی نیز به «ایران» گفت. «سال‌هاست که مناطق تالاب دریاچه ارومیه به طور کامل حفاظت نشده است. نمود این موضوع در تالاب های غوری گل و کارا کشلک نیز مشاهده می شود. بخشی دیگر از وضعیت نامناسب آبی تالاب ها ناشی از کار دستگاه های دیگری مانند اداره جهاد کشاورزی و امور اراضی است. از طرفی دیدیم که هیچ رویکرد اصولی برای تغییر کاربری در کناره های تالاب وجود ندارد. شاهدیم که با وجود پیگیری تالاب ها و تعریف حقوق آنها، هنوز به حفر غیرمجاز چاه رسیدگی نمی شود. کشاورزی ناپایدار و سدسازی نیز دلیل شده است، اما راه حل این است که سازمان محیط زیست نیاز آبی تالاب ها را به صورت ملموس مشخص کند و پس از ابلاغ به وزارت نیرو، تامین آب مذکور را پیگیری کند. نیازها حقیقت این است که بخش کشاورزی نقش بسیار زیادی در تامین حقوق تالاب ها دارد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب با مشکلات جدی از جمله خشک شدن کامل تالاب ها در سال های آینده مواجه خواهیم شد.

رفتار دوگانه وزارت نیرو.

هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان و فعال محیط زیست نیز به ایران گفت: وزارت نیرو باید رفتار منابع آبی، رودخانه ها و تالاب های کشور را بررسی کند تا نسبت به اعطای یا عدم اعطای این طرح واکنش نشان دهد. حقوق تالاب های کشور در واقع از سوی وزارتخانه ای که حداقل در یک دهه اخیر گام بزرگی بر خلاف سند ملی حفاظت محیط زیست برداشته و از ابتدای فعالیت خود برخلاف اصل پنجاهم قانون اساسی بدون استقلال عمل کرده است. و ارزیابی های علمی زیست محیطی و پیوست های اجتماعی و هر جا که بخواهد عمل کرده است، سدسازی کرده است، چگونه می توان انتظار داشت که حقوق تضمین شود؟ این زمانی بود که ساخت سدها جریان طبیعی رودخانه ها را محدود کرد. با نگاهی به رفتارهای دوگانه وزارت نیرو با محیط زیست و منابع طبیعی، آیا می توان به تامین حقوق تالاب های کشور امیدوار بود؟

به گفته کیانی، وزارت نیرو گاهی ادعا می کند که آب را به تالاب ها رها کرده است. این در حالی است که به همین میزان آب به رودخانه ها رسیده و… سازمان های مردم نهاد به چشم خود ندیده اند که تالاب های شادگان، میانگارا، هورالعظیم و… برای مقابله با آسیب های جدی به تدریج رها شوند. تنوع زیستی تالاب ها نتیجه این اقدامات این است که تالاب ها به جای تامین حقوق تالاب ها و احیای بخش تخریب شده قانون حفاظت از محیط زیست ملی، به مراکز اصلی گرده افشانی های ریز تبدیل شده و هر سال بر وسعت آن افزوده می شود. تا زمانی که فرهنگ معافیت از مجازات و جرم انگاری زیست محیطی برای تخلفات و قصورها وجود دارد، قصور وزارت نیرو در حفظ حقوق تالاب های کشور از جمله تالاب های خوزستان که هر ساله در حال خشک شدن هستند. ادامه داد و تنها دلیل آن اجرای پروژه های انتقال آب از جمله خرسان و کوهرنگ 3 و … است.

انتهای پیام